Παρασκευή 8 Φεβρουαρίου 2013

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ CITRUS




Υπάρχουν καλά νέα. Έρχονται από συμπολίτες μας που δημιουργούν και εξελίσσονται μέσα στην κρίση, που μεταφέρουν με επιτυχία στο εξωτερικό ελληνικά προϊόντα και ιδέες. Η ATHENS VOICE σε συνεργασία με τη The Newtons Laboratory –άλλη μια ελληνική ιστορία επιτυχίας, μια νέα και ήδη βραβευμένη διαφημιστική εταιρεία– παρουσιάζουν ελληνικές ιστορίες επιτυχίας. O Γιώργος Πλακωτάρης, συν-δημιουργός του μουσείου και των προϊόντων «Citrus – Άρωμα Μνήμης», μας διηγείται τη δική του ιστορία.
«Hιδέα για το “Citrus – Άρωμα Μνήμης” ήρθε απο ένα ταξίδι μου στις Βρυξέλλες, όπου επισκέφθηκα το Μουσείο Σοκολάτας. Βλέποντάς το συνειδητοποίησα ότι υπήρχε αντίστοιχα στη Χίο ένας ανάλογος μύθος, αλλά ήταν σε ύπνωση. Θεώρησα λοιπόν χρέος μου προς στον τόπο, αλλά και στον πατέρα μου που πρόσφατα είχε φύγει απο τη ζωή, να αναδείξω την αξία του Κάμπου της Χίου – ένα τοπίο υψηλής αισθητικής, μοναδικό στην Ευρώπη. Τα φρούτα του ήταν πάντα άρρηκτα συνδεδεμένα με το εμπορικό δαιμόνιο και τις ιδιομορφίες των Χιωτών. Επίσης, χάρη σε αυτά η Χίος ονομάζεται μυροβόλος. Αυτά τα χαρακτηριστικά αναγνώρισε και η ΕυρωπαϊκήΈνωση και χαρακτήρισε το μανταρίνι Χίου Προϊόν Γεωγραφικής Προέλευσης.
Η ιδέα άρχισε να γίνεται πράξη τον Οκτώβρη του 2007 και ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 2008, χάρη σε ένα γόνιμο υποδοχέα που ήταν το εξαιρετικό αρχοντικό του ξαδέλφου μου Βαγγέλη Ξύδα. Αυτός συνέβαλε και με τα χέρια, την ευαισθησία και τις ικανότητές του. Πρώτα φτιάξαμε το μουσείο, το οποίο κάλυψε το κενό ενός επισκέψιμου κτήματος στον Κάμπο. Μέχρι τότε οι επισκέπτες περιηγούνταν στα στενά της περιοχής, αλλά δεν μπορούσαν να δουν πώς είναι μέσα τα κτήματα με τα εσπεριδοειδή και ποια είναι η διαδικασία παραγωγής με υλικό το φρούτο.
Το κτήμα του Citrus είναι ένα τυπικό κτήμα του Κάμπου με μανταρινιές, πορτοκαλιές και ψηλούς μαντρότοιχους. Στην ουσία το αρχοντικό εντός του μεταμορφώθηκε σε έναν πολυχώρο, που εκτός από τους εκθεσιακούς χώρους του μουσείου και τους χώρους παραγωγής των προϊόντων που φιλοξενεί λειτουργεί και ως πολιτιστικό κέντρο με εκθέσεις και συναυλίες (κυρίως τα καλοκαίρια), αλλά και εκπαιδευτικά προγράμματα γύρω από τις παραδόσεις της Χίου.
Στη συνέχεια η παρέα μεγάλωσε με την είσοδο στην ομάδα και του Στάμου Φαφαλιού, που έφερε νέες ιδέες γύρω από τους συμβολισμούς και τις ιδιότητες των εσπεριδοειδών μας μέσα στους αιώνες. Έτσι περάσαμε στην παραγωγή των “γλυκών προϊόντων από εσπεριδοειδή του κτήματος” προβάλλοντάς τα με ένα νέο, διαφοροποιημένο τρόπο και με νέες συνταγές, όπως τα παξιμαδάκια μανταρινιού ή τις πίτες φρούτων με γεύση δαμάσκηνο, κυδώνι κ.λπ.
Οι συμπατριώτες μας αγάπησαν από την αρχή το Citrus γιατί γνώριζαν ότι η αφετηρία μας είναι η ανάδειξη του νησιού και των χιώτικων γλυκών. Γιατί αν όχι άμεσα αυτή η γενιά, κάποιοι πρόγονοί τους στο νησί συνδέθηκαν με τα περιβόλια του Κάμπου είτε δουλεύοντας σε αυτά είτε στα καΐκια που έστελναν τα φρούτα στις αγορές του κόσμου είτε ακόμη ως πετράδες για να χτιστεί ο Κάμπος.
Ο κόσμος με τη σειρά του έμαθε ότι αυτά τα γλυκά είναι προϊόντα πολιτισμού των Χιωτών, διότι εμείς θεωρούμε ότι είναι κομμάτι του πολιτισμού μας το να φτιάχνεις καλά γλυκά –όταν μάλιστα κάποια από αυτά δύσκολα τα βρίσκεις πια στην αγορά, όπως το άνθος–, να τα παράγεις χωρίς συντηρητικά κι από φρέσκα φρούτα που βγαίνουν στην ώρα τους, να σέβεσαι τον καταναλωτή όσον αφορά τις τιμές και, τέλος, να τα προσφέρεις με σεβασμό στη σημερινή γενιά λέγοντας ταυτόχρονα την ιστορία των υλικών τους.
Αποφασίσαμε να κάνουμε κι ένα μαγαζί στην Αθήνα, για να έρθουμε πιο κοντά στο αθηναϊκό κοινό που φαινόταν ότι αναγνώριζε το καλό προϊόν. Βέβαια τοποθετήσεις είχαμε ήδη κάνει σε διάφορα σημεία στην Ελλάδα, έχουμε πραγματοποιήσει μικρές εξαγωγές και συνεχίζουμε να δοκιμάζουμε την έξοδο των προϊόντων μας σε επιλεγμένα σημεία. Τα Best Seller μας είναι τα αμυγδαλωτά μανταρινιού –η ναυαρχίδα του Citrus– και τα γλυκά του κουταλιού (βλ. γλυκό άνθος εσπεριδοειδών, γλυκό μανταρίνι φλούδα κ.ά.).
Η κρίση μάς έκανε να αξιολογήσουμε τις δυνάμεις και την προσφορά μας στο κοινό και να πούμε στον εαυτό μας ότι πρέπει να κρατηθούμε στην αγορά έχοντας κάθε μέρα το νου μας στη δουλειά μας και μόνο σε αυτή. Εδώ να σας πω ότι δεν πιστεύω σε θαύματα και επιτυχίες που θα αλλάξουν ριζικά τη ζωή μας. Πιστεύω ότι για να τα καταφέρει κανείς πρέπει να έχει μια ιδέα και μερικά θεμελιώδη “πιστεύω”. Αυτά πρέπει να τα υπηρετεί με όποιον τρόπο θεωρεί σωστό κι ύστερα να αφήνει τον κόσμο να τον κρίνει. Η αλήθεια είναι ότι ο δρόμος είναι μακρύς για την επιτυχία και ο αγώνας μαραθώνιος. Η επιτυχία κρύβεται στη συνέπεια της κάθε μέρας».

Τρία ακόμα προϊόντα που θα βρείτε στα καταστήματα Citrus
● Πατέ καπνιστής μελιτζάνας και μανταρινιών με λεμοντσέλο
● Αμυγδαλωτά μαστίχας
● Σάλτσα πράσινων μυρωδικών και λεμονιού
πηγη euro2day