Τετάρτη, 17 Απριλίου 2013

ΣΗΜΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ, ΕΙΣΗΓΗΤΗ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ "ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ"






·         Το νομοσχέδιο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, έτσι όπως διαμορφώθηκε, ύστερα από εκτενή και ειλικρινή διάλογο από όλες τις πλευρές και η στόχευση που έχει, να συγκροτηθεί, δηλαδή, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου – κάτι που είναι απαίτηση όλων των εμπλεκόμενων φορέων στα ζητήματα ναυτιλίας - αποτελεί προϋπόθεση, προκειμένου να αναπτυχθεί ακόμη περισσότερο αυτός ο σημαντικός οικονομικός χώρος που ονομάζεται «ελληνική ναυτιλία».

·         Όταν λέμε «ελληνική ναυτιλία» δεν αναφερόμαστε μόνο στις 4.065 πλοία ελληνικών συμφερόντων και στα 13 δισ ευρώ συμβολής της στην ελληνική οικονομία. Αναφερόμαστε, στις 192.000 θέσεις εργασίας σε ναυτικά, ναυτιλιακά και παραναυτιλιακά επαγγέλματα.


·         Πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι στο μήνυμα που αποστέλλουμε, σήμερα, σε κάθε μέρος της γης που είναι σηκωμένη η ελληνική σημαία, όπου πλέει πλοίο ελληνικών συμφερόντων με ελληνική ή ξένη σημαία, ότι διαφυλάσσουμε την αξιοπρέπεια του ναυτικού, ότι εγγυόμαστε την ευημερία της οικογένειας του, ότι δεν επιβαρύνουμε το ΝΑΤ με άλλα βάρη, πέρα από αυτά που προκύπτουν, εξαιτίας της ανεργίας και ότι, κυρίως, θα δώσουμε τη δυνατότητα στον έλληνα ναυτικό, στο κατώτερο ή ανώτερο πλήρωμα, να έχει εγγυημένη ελάχιστη αμοιβή. Αμοιβή που θα εγγυάται το ελληνικό δικαιικό σύστημα και η απόφαση της Βουλής.

·         Είναι απαραίτητο να προχωρήσει η αναβάθμιση των Σχολών Εμπορικού Ναυτικού, ώστε να καταστούν αντίστοιχες ανώτατων σχολών. Η ναυτική εκπαίδευση είναι αναγκαίο να διασυνδεθεί με το Υπουργείο Παιδείας.

·         Για τη ναυτική εργασία

Η ναυτική εργασία έχει ιδιότυπα χαρακτηριστικά. Εάν μπορέσουμε να επιλύσουμε το μεγάλο ζήτημα που έχει να κάνει την κατώτερη αμοιβή και τη διασφάλιση των συλλογικών συμβάσεων, τότε η ναυτική εργασία θα οδηγηθεί ένα βήμα πιο μπροστά. Και το γραφείο σταδιοδρομίας, αλλά και το Μητρώο είναι κάτι που λείπει και που το ζητούν οι ναυτικοί μας και προφανώς είναι προς τη σωστή κατεύθυνση η ρύθμιση.
Είναι επίσης σημαντικό οι άνθρωποι της ναυτιλίας και οι ναυτικοί να μπορούν να ενταχθούν τους χειμερινούς μήνες στον ΟΑΕΔ, όπως ισχύει για το ξενοδοχειακό προσωπικό των τουριστικών επιχειρήσεων. Ταυτόχρονα, πρέπει να είναι υποχρεωτική η επαναπρόσληψή τους από την ίδια λίστα, ώστε κανείς να μην χάσει τη δουλειά του.

·         Για το Λιμενικό Σώμα

Διατηρείται ο όρος «Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή». Και φυσικά διατηρείται ο όρος, διότι ο χαρακτήρας του συγκεκριμένου σώματος είναι διττός. Πρέπει να έχει την ευθύνη της διαφύλαξης της Δημόσιας Τάξης, αλλά και της ασφάλειας της τεράστιας ελληνικής ακτογραμμής, που πρέπει να φυλάσσεται για λόγους εθνικούς, όπως το λαθρεμπόριο και η παράνομη μετανάστευση.
Το Λιμενικό Σώμα διαφυλάσσει το αρχηγείο του, την ιεραρχία του και την αυτόνομη λειτουργία του.
Λιμενικό Σώμα και Ακτοφυλακή, από κοινού, θα επιτελέσουν το ρόλο της υποστήριξης της εμπορικής ναυτιλίας.

·         Για τα δικαιώματα των επιβατών

Η ρύθμιση αυτή μέσα στο Νομοσχέδιο αποτελεί μία μεγάλη προοδευτική μεταρρυθμιστική τομή.
Κατοχυρώνει τα δικαιώματα των επιβατών και για πρώτη φορά κατοχυρώνεται και η «νησιωτικότητα», δηλαδή, η οριζόντια μέριμνα εκ μέρους της Πολιτείας που εξασφαλίζει την ίση αντιμετώπιση των ελλήνων πολιτών, είτε αυτοί ζουν στην Αθήνα είτε σε κάποιο ακριτικό νησί του Αιγαίου.

·         Για τα λιμάνια

Το νομοσχέδιο κάνει μία τομή που είναι αναγκαία. Όχι γιατί αξιοποιούνται τα λιμάνια σε επίπεδο αναπτυξιακό μόνο, αλλά γιατί διασφαλίζεται η βιωσιμότητα των υποδομών που είναι απαραίτητες, προκειμένου να αναπτυχθούν τα νησιά, η τοπική οικονομία και κοινωνία.

·         Για την ακτοπλοία

Έχουμε ένα αντικειμενικό πρόβλημα που είναι η μειωμένη κίνηση κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου. Αυτό έχει ως συνέπεια τη μείωση του ξενοδοχειακού προσωπικού. Όμως, αντίστοιχα πρέπει να μειωθεί και ο ανώτατος νόμιμος αριθμός επιβαινόντων, δηλαδή, το πρωτόκολλο, ούτως ώστε το θέμα να επιλύεται με αντικειμενικό τρόπο και για τις δύο καταστάσεις.
Είναι επίσης, πολύ θετικό ότι εισήχθη κανόνας για τις συνθέσεις και εξειδικεύτηκαν κάποιες εξαιρέσεις.
Η άρση του ορίου ηλικίας, αφορά μόνο τα σκάφη κοντινών αποστάσεων και σε καμία περίπτωση δεν ρυθμίζεται κάτι διαφορετικό για τα επιβατικά ή οχηματαγωγά σκάφη που εκτελούν μακρές πλόες στο Αιγαίο.

·         Για την πλοηγική

Διαφωνούμε με την προτεινόμενη διάταξη, γιατί δεν δίνει σαφή κατεύθυνση. Πρέπει να συσταθεί μία επιτροπή, όπως προβλέπεται στο άρθρο 3. Δεν γίνεται να εξουσιοδοτήσουμε με Προεδρικό Διάταγμα, όμως.