Ομιλία
Υπουργού Ναυτιλίας &
Αιγαίου
ΜΙΛΤΙΑΔΗ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗ
«Κύρωση του Πρωτοκόλλου του
2005 της Διεθνούς Σύμβασης του 1988
για την Καταστολή των Παράνομων
Πράξεων κατά της Ασφάλειας της Ναυσιπλοΐας και του Πρωτοκόλλου του 2005 στο
Πρωτόκολλο του 1988
για την Καταστολή Παράνομων
Πράξεων κατά της Ασφάλειας των
Σταθερών Εγκαταστάσεων
στην Υφαλοκρηπίδα»
(Ολομέλεια Βουλής,
Πέμπτη 26 Ιουνίου 2013)
Ξέρετε, θέλω να δώσω ορισμένες απαντήσεις γιατί
έρχεται με καθυστέρηση καταρχάς αυτή η Κύρωση. Αυτό είναι ένα Πρωτόκολλο το
οποίο έχει υπογραφεί το 2005. Η Ελλάδα έχει ως πάγια τακτική να φέρνει προς
κύρωση αυτά τα Πρωτόκολλα των Διεθνών Οργανισμών, και ιδιαίτερα του Διεθνούς
Ναυτιλιακού Οργανισμού, του ΙΜΟ, αφού έχει υπογραφεί και κυρωθεί από τα
απαραίτητα σε αριθμό κράτη-μέλη του Οργανισμού για να τεθεί σε ισχύ. Αυτό
συνέβη το 2010. Από το 2010 όμως, λόγω διαρκών κυβερνητικών αλλαγών, δεν ήταν
εύκολο να έρθει να κυρωθεί, γιατί ξέρετε ότι η συλλογή των υπογραφών είναι μια
δύσκολη διαδικασία. Είχαμε διαρκείς κυβερνητικές αλλαγές, οι οποίες
καθυστέρησαν την κύρωσή του. Σήμερα, είμαστε από τις πρώτες χώρες της
Ευρωπαϊκής Ένωσης που κυρώνουν αυτό το Πρωτόκολλο. Μόνο τέσσερα κράτη-μέλη της
Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν κυρώσει το συγκεκριμένο Πρωτόκολλο, οπότε και ως πρώτη
ναυτιλιακή δύναμη της Ευρωπαϊκής Ένωσης για εμάς αποκτά ιδιαίτερη σημασία να το
κυρώσουμε, αφού έχει συμπληρωθεί και ο απαιτούμενος αριθμός μελών του Διεθνούς
Ναυτιλιακού Οργανισμού.
Τώρα, σε ό,τι αφορά τις ανησυχίες που
εκφράστηκαν, οι οποίες έχουν να κάνουν είτε με την υπερβάλλουσα δύναμη ή την
εξουσιοδότηση που δίνει προς τους «δυνατούς» για ελέγχους, θέλω να πω ότι η
ελληνική ναυτιλία, η οποία είναι πρώτη παγκοσμίως, θέλει οι θάλασσες να είναι
καθαρές, ανοικτές και τα ελληνόκτητα και ελληνικά πλοία, τα πλοία υπό ελληνική
σημαία, τα οποία εντάσσουν και πληρούν όλους τους κανόνες ασφαλείας ―και δεν
θέλουμε σε καμία περίπτωση να μπουν σε μια κατηγορία πλοίων που δεν θα γίνονται
δεκτά σε όλα τα λιμάνια― να ελέγχονται. Θέλουμε να ελέγχονται σε κάθε φάση και
σε κάθε διαδικασία.
Σε ό,τι αφορά τις Ηνωμένες Πολιτείες της
Αμερικής, για τις οποίες ακούστηκε πολύς μύθος ότι θα επιβάλουν ιδιαίτερους
κανόνες και θα προκαλέσουν προβλήματα στην ελευθερία της ναυσιπλοΐας, οι
Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής είναι ο πρώτος παγκόσμιος εμπορικός παίκτης, ο
πρώτος παγκόσμιος οικονομικός εταίρος. Δεν μπορούν τα ελληνικά πλοία και τα
πλοία με την ελληνική σημαία να μην υπόκεινται στους ελέγχους της Αμερικανικής
Ακτοφυλακής.
Βεβαίως, είμαστε από αυτούς που θέλουμε να
κυρώσουμε αυτό το Πρωτόκολλο, ώστε τα πλοία μας να υπόκεινται σε όλους τους
ελέγχους, και οι ανταγωνιστές μας που δεν θα έχουν κυρώσει αυτό το Πρωτόκολλο
να μην έχουν την πρόσβαση στα λιμάνια. Αυτό μας δίνει οικονομικά πλεονεκτήματα,
γι’ αυτό και η χώρα μας πάντοτε ήταν από τις χώρες που αυτές τις διεθνείς
Συνθήκες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού όχι μόνο τις ψήφιζε, αλλά
προσπαθούσε και για την εφαρμογή τους στα πλοία με ελληνική σημαία.
Από την εποχή που ιδρύθηκε ο Διεθνής Ναυτιλιακός
Οργανισμός το 1958 ―και θα σας επισημάνω ότι την τελευταία δεκαετία επικεφαλής
του ήταν Έλληνας πρώην Αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος, ο κ. Μητρόπουλος, ο
οποίος έχει τιμηθεί πολλαπλώς από την Ελλάδα― έχει κυρώσει ανάλογα με τις
ανάγκες της εποχής διάφορα Πρωτόκολλα. Βασικό πρωτόκολλο το SOLAS, το Save Our
Lives At Sea, που είναι το Πρωτόκολλο για την ασφάλεια των ναυτικών, το MARPOL
που είναι για την ασφάλεια του θαλασσίου περιβάλλοντος, το SALVAGE που είναι
για την ασφάλεια του πλοίου και τη διάσωση των πλοίων. Βεβαίως, οι διεθνείς
συνθήκες ανάγκασαν τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό να πάρει και μέτρα για την
αντιμετώπιση τρομοκρατικών φαινομένων.
Γιατί αυτό που άλλαξε την 11η
Σεπτεμβρίου είναι ότι πλέον δεν υπάρχει ένας τρομοκράτης ο οποίος πρέπει να
χρησιμοποιήσει όπλα, αλλά το ίδιο το μεταφορικό μέσο κατέστη το όπλο. Και αυτή
η Σύμβαση, αυτό το Πρωτόκολλο ακριβώς αυτό κάνει: δίνει ορισμένες
εξουσιοδοτήσεις προς τις χώρες που το έχουν κυρώσει και τα μέλη του Διεθνούς
Ναυτιλιακού Οργανισμού να κάνουν ελέγχους, ώστε να μην υπάρχει η πιθανότητα το
πλοίο το ίδιο να μετατραπεί σε όπλο τρομοκρατίας.
Τέλος, θέλω να πω δύο
πράγματα. Σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους, νομίζω ότι οι Έλληνες ναυτικοί είναι
αυτοί οι οποίοι θέλουν να υπάρχει μεγαλύτερη διαφάνεια και στο πλοίο στο οποίο
υπηρετούν και στη σημαία την οποία υπηρετούν. Και θέλουμε οι Έλληνες ναυτικοί
να υπηρετούν την ελληνική σημαία, και η ελληνική σημαία να είναι πιο διαφανής
στις διαδικασίες.
Σε ό,τι αφορά το
Λιμενικό Σώμα, επειδή συμμερίζομαι την αγωνία σας απόλυτα, την αγωνία των
ανδρών και των γυναικών του Λιμενικού Σώματος που κάνουν μια τεράστια
προσπάθεια στο Αιγαίο για την τήρηση των θαλασσίων συνόρων, αλλά και μια
τεράστια προσπάθεια για την ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας, θα σας πω κάτι. Η
κυβερνητική επιλογή είναι μία και σαφής: Η θωράκιση του Αιγαίου.
Γι’ αυτό και το
Λιμενικό Σώμα, παρά τις οικονομικές δυσκολίες, έχει ήδη προκηρύξει διαγωνισμό
για νέα πλωτά μέσα. Παίρνουμε και μέσα τα οποία θα τα χρησιμοποιήσουμε και θα
ανταποκρίνονται στις ανάγκες για τη διαφύλαξη και την επιτήρηση της
υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ.
Επίσης, το Λιμενικό
Σώμα θα είναι από τα πρώτα Σώματα που θα προβεί σε καινούργιες προσλήψεις
προσωπικού για να καλύψει ανάγκες που ανταποκρίνονται στον δύσκολο ρόλο που
έχει να αντιμετωπίσει.
Εγώ είμαι πολύ
περήφανος που συνεργάζομαι με τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος, γιατί πρόκειται
περί ανθρώπων που έχουν υψηλότατο επίπεδο μόρφωσης, κατάρτισης, δυναμισμού και
πάνω απ’ όλα ένα αίσθημα ευθύνης απέναντι στην εθνική αποστολή την οποία
υπηρετούν.
Εισηγούμαι βεβαίως την ψήφιση από τη Βουλή της
κύρωσης του συγκεκριμένου πρωτοκόλλου.
Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.