Πέμπτη 24 Ιουλίου 2014

EKTΟΣ ΑΓΟΝΩΝ ΓΡΑΜΜΩΝ Η ΝΕΛ;




Ανακατανομή της πίτας των 80 εκατ. ευρώ των επιδοτήσεων επιχειρεί να πετύχει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου με τις τροπολογίες που συζητούνται αυτές τις μέρες στη Βουλή, στο πλαίσιο του νομοσχεδίου του Υπουργείου Τουρισμού. Το Υπουργείο Ναυτιλίας, στην ουσία, δείχνει την πόρτα της εξόδου στις ακτοπλοϊκές εταιρείες που δεν μπορούν να εξασφαλίσουν κεφάλαια κίνησης ώστε τα πλοία τους να εκτελούν δρομολόγια χωρίς προβλήματα στις άγονες γραμμές. Το ίδιο κάνει και με τις εταιρείες που δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τα πλοία τους με νεώτερα, όπως προβλέπουν οι πολυετείς συμβάσεις.
Με τη συγκεκριμένη τροπολογία, εφαρμόζεται η τακτική του μαστίγιου και του καρότου. Το Υπουργείο δίνει τη δυνατότητα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες μέσα σε διάστημα 60 ημερών να αποχωρήσουν από τις άγονες γραμμές που εξυπηρετούν, χωρίς να καταπέσουν οι εγγυητικές επιστολές που έχουν καταθέσει. Αν δεν το κάνουν, θα πρέπει  να διασφαλίσουν ότι θα βρουν τρόπο να εκτελούν απρόσκοπτα τα δρομολόγιά τους και να αντικαταστήσουν τα πλοία τους.
Παράλληλα, άλλη τροπολογία δίνει τη δυνατότητα στον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου να αναθέτει απ’ ευθείας σε ακτοπλοϊκές εταιρείες την εκτέλεση εναλλακτικών δρομολογίων για την κάλυψη συγκοινωνιακών αναγκών. Τα εναλλακτικά δρομολόγια είναι ένας νέος όρος που εισάγεται στα ακτοπλοϊκά δεδομένα της χώρας και προφανής στόχος του είναι να παρακαμφθούν τα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας, δηλαδή οι άγονες γραμμές. Μέχρι σήμερα, το Υπουργείο δεν έχει τη δυνατότητα να κάνει απευθείας ανάθεση άγονων γραμμών αν μια εταιρεία δεν μπορεί να εκτελέσει τα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας που έχει αναλάβει.
Το σενάριο
Στην περίπτωση του Βορείου Αιγαίου, ο συνδυασμός των δύο παραπάνω τροπολογιών ανοίγει το δρόμο για την εφαρμογή του σεναρίου που ήθελε να καταργούνται οι άγονες γραμμές που συνδέουν τα νησιά της Περιφέρειας με τα λιμάνια της Καβάλας και της Θεσσαλονίκης. Επίσης η πρώτη τροπολογία είναι φανερό πως δείχνει στη διοίκηση της ΝΕΛ ότι είναι ανεπιθύμητη στις άγονες γραμμές. Είτε η ΝΕΛ αποχωρήσει από τις άγονες γραμμές, είτε κριθεί έκπτωτη, το αποτέλεσμα θα είναι το ίδιο: οι γραμμές θα απελευθερωθούν και μαζί τους θα απελευθερωθούν τα κονδύλια που σήμερα δαπανώνται για την εξυπηρέτησή τους. Στη συνέχεια, το Υπουργείο, με την αιτιολογία πως υπάρχουν επείγουσες ακτοπλοϊκές ανάγκες, θα εγκρίνει την επέκταση των δρομολογίων του πλοίου που είναι δρομολογημένο στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, έως τη Λήμνο ή έως την Καβάλα (π.χ. το «Blue Star Patmos»).
Η επιδότηση που θα δοθεί για το εναλλακτικό δρομολόγιο, δεδομένου ότι θα πρόκειται για απευθείας ανάθεση, θα συμφωνηθεί μεταξύ της πλοιοκτήτριας εταιρείας και του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό που περιελάμβανε το συγκεκριμένο δρομολόγιο, η σύνδεση του Βορείου Αιγαίου με τη Θεσσαλονίκη διακόπτεται ολοσχερώς. Αμφίβολο είναι και αν το πλοίο θα φθάνει μέχρι την Καβάλα, ή αν το δρομολόγιό του θα σταματάει στη Λήμνο. Σίγουρο θα πρέπει να θεωρείται πως η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σάμου και της Ικαρίας με τη Χίο και τη Λέσβο θα αποτελέσουν παρελθόν.
Επίσης πιθανότατα δε θα ανατεθεί σε άλλη εταιρεία η εξυπηρέτηση των γραμμών Λαύριο - Άι Στράτης - Λήμνος - Καβάλα και επιστροφή, και Λαύριο - Ψαρά - Μεστά Χίου και επιστροφή. Πρόκειται για γραμμές που σήμερα εξυπηρετούνται από τη ΝΕΛ με το «Ταξιάρχης», συγχωνευμένες σε μία γραμμή. Εκτός από τις συνδέσεις που θα χάσουν τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, μεγάλο πρόβλημα θα είναι ο χρόνος του ταξιδιού για τη Λήμνο αν το πλοίο που θα αναλάβει τη γραμμή, συνεχίσει να κινείται με τις γνωστές μειωμένες ταχύτητες των δύο τελευταίων ετών. Κάτι που θα πρέπει να θεωρείται σχεδόν βέβαιο. Επίσης, αν το πλοίο φτάνει έως την Καβάλα, πολύ δύσκολα θα εξυπηρετεί τη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, διότι το ταξίδι από τη Μυτιλήνη στην Καβάλα διαρκεί 12 ώρες.
Καταστροφική θα είναι η εξέλιξη αυτή για τη ΝΕΛ. Θυμίζουμε πως το σχέδιο εξυγίανσης της εταιρείας έχει ως βασική παραδοχή πως θα συνεχίσει να εξυπηρετεί τις άγονες γραμμές, από τις οποίες προέρχεται ο μεγαλύτερος όγκος των εσόδων της.
Κατά τη συζήτηση του θέματος στη Βουλή, κατά των τροπολογιών τάχθηκε ο βουλευτής τού ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Συρμαλένιος, ενώ αντίθετα υπέρ των τροπολογιών τάχθηκε ο βουλευτής τής Ν.Δ. Παύλος Βογιατζής.
Πηγή: εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ