ροσωρινά, τουλάχιστον έως το τέλος του 2014 η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έβαλε τέλος στο άνοιγμα των καταστημάτων κατά τις Κυριακές.
Οι σύμβουλοι της Επικρατείας έκριναν ότι από την λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές θα υποστούν «ανεπανόρθωτη οικονομική βλάβη» και «αυτονοήτως δυσεπανόρθωτη ηθική βλάβη» οι καταστηματάρχες, οι έμποροι, οι ιδιωτικοί υπάλληλοι, κ.λπ.
Στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έχουν προσφύγει επαγγελματικές Ομοσπονδίες εμπόρων, ιδιωτικών υπαλλήλων, καταστηματάρχες και έμποροι και ζητούν να ανασταλεί και να ακυρωθεί ως αντισυνταγματική, παράνομη, αντίθετη στην Διεθνή Σύμβαση της Γενεύης και στην Ευρωπαϊκή νομοθεσία η απόφαση του υφυπουργού Ανάπτυξης (7.7.2014) που επιτρέπει πιλοτικά για ένα έτος την λειτουργία των καταστημάτων όλες τις Κυριακές του χρόνου.
Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με την υπ΄ αριθμ. 307/2014 απόφαση της Επιτροπής Αναστολών με πρόεδρο τον Σωτήρη Ρίζο και εισηγήτρια την Μαρία Καρακανώφ, έκαναν δεκτή την αίτηση των εμπόρων, κ.λπ. και αναστέλλουν την επίμαχη απόφαση του υφυπουργού Ανάπτυξης.
Υποστηρίζουν δε πως το επίμαχο μέτρο δεν αναμένεται να οδηγήσει ούτε στη βελτίωση των όρων της αγοράς εργασίας και τη μείωση της ανεργίας, ούτε στην αύξηση του κύκλου εργασιών των καταστημάτων, ούτε στη μείωση των τιμών προς όφελος των καταναλωτών, αλλά, αντίθετα, θα καταφέρει ένα πρόσθετο πλήγμα στον ήδη δοκιμαζόμενο κλάδο των μικρών και μεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων.
Η Ολομέλεια, έκρινε ότι η ηθική βλάβη των εμπόρων, υπαλλήλων, κ.λπ. που αναφέρεται «στο δικαίωμα του ελευθέρου χρόνου και της απολαύσεώς του από κοινού με την οικογένειά τους κατά την κοινή αργία της Κυριακής καθώς και στο δικαίωμα στην άσκηση της θρησκευτικής λατρείας, παρίσταται αυτονοήτως δυσεπανόρθωτη».
Την ίδια στιγμή,η οικονομική βλάβη, όσων έχουν προσφύγει στο ΣτΕ «πιθανολογείται επίσης ως ανεπανόρθωτη, ή πάντως δυσχερώς επανορθώσιμη, από τα προσκομισθέντα από αυτούς στοιχεία και μελέτες αρμοδίων ερευνητικών φορέων της Ελλάδας και του εξωτερικού, εκτιμώμενα υπό το φως της κοινώς γνωστής οικονομικής κρίσεως, τα στοιχεία δε αυτά δεν αμφισβητούνται ούτε αποκρούονται από τη διοίκηση».
Η «η επίκληση εκ μέρους της διοικήσεως της εξαγωγής συμπερασμάτων από την πιλοτική εφαρμογή του μέτρου ως λόγου δημοσίου συμφέροντος κωλύοντος τη χορήγηση της αιτούμενης αναστολής, δεν δύναται να αντισταθμίσει την πιθανολογούμενη βλάβη των αιτούντων (εμπόρων, κ.λπ.), πολλώ μάλλον καθ’ όσον η διοίκηση δεν επικαλείται ούτε προσκομίζει στοιχεία ή μελέτες επί των οποίων δύναται να θεμελιωθεί προσδοκία θετικών αποτελεσμάτων από το επίμαχο μέτρο».
Οι δικαστές επικαλούνται στην απόφασή τους στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για την απασχόληση κατά τις Κυριακές, αλλά και στατιστικά στοιχεία από τις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες για την απασχόληση εργαζομένων, την πορεία της κερδοφορίας κατά την λειτουργία των καταστημάτων την εβδόμη ημέρα, από έρευνα του Ινστιτούτου Μελετών της ΓΣΕΒΕΕ (τα στοιχεία προσκομίσθηκαν από τους προσφεύγοντες στο ΣτΕ).
Η Ολομέλεια αναφέρει ως προς την ανάγκη εξυπηρέτησης του αυξημένου αριθμού τουριστών και τις Κυριακές, ότι μπορεί με απόφαση του αντιπεριφερειάρχη να οριστούν οι περιοχές που επιτρέπεται η λειτουργία των καταστημάτων μέχρι 250 τ.μ. (δηλαδή τουριστικές περιοχές) και υπό τον όρο να μην ανήκουν σε αλυσίδα καταστημάτων, να μη λειτουργούν ως «κατάστημα εντός καταστήματος» και να μην βρίσκονται σε εκπτωτικά καταστήματα, εκπτωτικά κέντρα ή εκπτωτικά χωριά».