Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2014

Γ. Δημητριάδης: Oι «έξυπνες στάσεις» αλλάζουν την καθημερινότητα των Αθηναίων - Δημιουργούμε άμεσες θέσεις εργασίας μέσω JESSICA


Τον τρόπο με τον οποίο θα αλλάξουν το επόμενο διάστημα την καθημερινότητα των Αθηναίων οι «έξυπνες στάσεις» περιγράφει ΣΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΤΗΝ aftodioikisi.gr Ο Πρόεδρος Διευθύνων Σύμβουλος ΚΑΙ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΟΑΣΑ κ. Γρηγόρης Δημητριάδης. Παράλληλα ο κ. Δημητριάδης μιλάει για τη συμβολή του JESSICA στη μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων που δημιουργούν άμεσες θέσεις εργασίας, μέσω ενός μοντέλου ανάπτυξης σύγχρονου και αποδοτικού που χρειάζεται η χώρα μας.
Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Γρηγόρη Δημητριάδη στην aftodioikisi gr είναι το εξής:
 -Κύριε Πρόεδρε στα τέλη Ιουνίου υπογράψατε εκ μέρους του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) σύμβαση σύμπραξης ΣΔΙΤ για το έργο της Τηλεματικής σε λεωφορεία και τρόλεϊ. Με ποιον τρόπο θα αλλάξουν οι «έξυπνες στάσεις» που έκαναν την εμφάνισή τους στους δρόμους της πρωτεύουσας στις αρχές Οκτωβρίου την καθημερινότητα των Αθηναίων?
Το έργο αυτό διευκολύνει την καθημερινότητα των πολιτών γιατί οι επιβάτες θα γνωρίζουν, πλέον, ακριβώς πότε θα περάσει το λεωφορείο ή το τρόλεϊ από μια συγκεκριμένη στάση. Θα τοποθετηθούν 1.000 «έξυπνες» στάσεις στο κέντρο και τις γειτονιές της Αθήνας. Επιπλέον, ο κάθε επιβάτης θα μπορεί μέσω του υπολογιστή, ενός δισκίου ή έξυπνο τηλέφωνο να δει ακριβώς τι ώρα θα περάσει το λεωφορείο / τρόλεϊ από τη στάση που θέλει να χρησιμοποιήσει.Θα μπορεί έτσι να ελέγξει το χρόνο άφιξης από το σπίτι του ή από τον δρόμο, και να προγραμματίσει τη μετάβαση του στη συγκεκριμένη στάση π.χ. 3 λεπτά πριν, ώστε να μη χρειαστεί να περιμένει. Καταλαβαίνετε πόσο αυτό θα αλλάξει την καθημερινότητα των πολιτών!
Ολόκληρη η στρατηγική μας στοχεύει στην αναβάθμιση των υπηρεσιών που προσφέρουμε στους πολίτες. Πυρήνας της στρατηγικής μας είναι η νέα μηνιαία κάρτα, με € 30 και € 15 για όσους δικαιούνται μειωμένο κόμιστρο, που προσφέρει τη δυνατότητα απεριόριστων μετακινήσεων, στηρίζει την αστική κινητικότητα και τελικά την οικονομία και την ανάπτυξη της πόλης.
-Η Χρηματοδότηση του έργου γίνεται από το ΕΣΠΑ, το JESSICA και από τον ιδιώτη ανάδοχο. Δεν υπάρχει καμία επιβάρυνση για τον ΟΑΣΑ?
Οι Συγκοινωνίες Αθηνών (Όμιλος ΟΑΣΑ) δεν επιβαρύνεται ούτε ένα ευρώ. Το Πρόγραμμα χρηματοδοτείται, όπως είπατε, από το ΕΣΠΑ (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Αττική»), το χρηματοδοτικό εργαλείο JESSICA και τον ιδιώτη. Αφού ολοκληρωθεί η κατασκευή του, θα χρηματοδοτείται με ένα ποσό κάθε έτος από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο όμως θα εξαρτάται από τη διαθεσιμότητα του συστήματος. Δηλαδή εάν για παράδειγμα οι «έξυπνες» στάσεις σταματήσουν να λειτουργούν, ο ιδιώτης δεν θα πληρώνεται. Συνεπώς, θα έχει το κίνητρο να συντηρεί το σύστημα έτσι ώστε να λειτουργεί και να παράγει αποτέλεσμα για τον επιβάτη.
Το έργο γίνεται με τη μέθοδο Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Ο συνολικός προϋπολογισμός του είναι 18,38 εκατ. ευρώ εκ των οποίων ποσό 3,98 εκατ. ευρώ από το JESSICA , ενώ το συνολικό κόστος κατασκευής του έργου είναι 13,28 εκ. €. Οι Συγκοινωνίες Αθηνών θα συμμετέχουν με το ποσό των 5,31 εκατ. ευρώ (το 40%), το οποίο χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ ενώ ο ιδιώτης ανάδοχος θα συμμετέχει, όσον αφορά την κατασκευή του έργου με το ποσό των 7,97 εκατ. ευρώ δηλαδή το υπόλοιπο 60%.
Όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή του έργου και τεθεί σε λειτουργία, ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να φροντίζει με τα δικά του έξοδα, τη συντήρηση του συστήματος (ανταλλακτικά, αναβαθμίσεις κλπ), την ασφάλισή του, το προσωπικό και ό, τι άλλο χρειάζεται ώστε το σύστημα να λειτουργεί.
-Θεωρείτε Ότι με αυτό το μοντέλο (ΣΔΙΤ με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και το JESSICA ) μπορούν να υλοποιηθούν ανάλογα έργα που αφενός μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά την καθημερινότητα των πολιτών και αφετέρου δεν θα επιβαρύνουν το Δημόσιο?
Αυτό ακριβώς είναι το δυνατό σημείο των έργων ΣΔΙΤ με τη συμμετοχή του χρηματοδοτικού εργαλείου JESSICA Ο συνεργάτης του Δημοσίου έχει κίνητρο το έργο που θα παραδώσει να λειτουργεί και να λειτουργεί σωστά. Δεν είναι το ίδιο με την περίπτωση της παραδοσιακής προμήθειας, που ο εργολάβος παρέδιδε κάτι και έφευγε, ή χρέωνε υπερβολικά ποσά για τη συντήρηση μετά. Με τα ΣΔΙΤ αυτά τα φαινόμενα παύουν να υπάρχουν.
Φυσικά και μπορεί να επεκταθεί σε άλλους τομείς και σε άλλα έργα. Αυτή ακριβώς είναι και η συνεχής προσπάθεια της Ειδικής Γραμματείας ΣΔΙΤ με την οποία έχουμε διαρκή και άριστη συνεργασία. Ήδη οι Συγκοινωνίες Αθηνών δρομολογούν και ένα δεύτερο μεγάλο έργο με την ίδια μέθοδο ΣΔΙΤ, αυτό του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, την αντικατάσταση δηλαδή του χάρτινου εισιτηρίου όπως το ξέρουμε σήμερα με μία «έξυπνη κάρτα». Όποιοι ταξιδεύουν στο εξωτερικό θα το έχουν δει, είναι αυτό που χρησιμοποιείται σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις. Για το έργο αυτό έχει ανακηρυχθεί ο ανάδοχος και η σύμβαση υπογράφεται στο τέλος του 2014.
jessica_logo_aftodioikisi
-Στη Χώρα μας μιλάμε τα τελευταία χρόνια για ανάπτυξη μέσω των επενδύσεων. Παρατηρώ ότι στο συγκεκριμένο έργο της Τηλεματικής σε λεωφορεία και τρόλεϊ με 9 εκατ. ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους (και μάλιστα τα 4 από αυτά μέσω δανείου από το Jessica) μοχλεύονται (σ.σ. μαζί με το κόστος των χρηματοροών του έργου) περίπου 9 εκατ. ευρώ ιδιωτικών κεφαλαίων. ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΕΝΑ Μοντέλο ανάπτυξης που θέλουμε ΚΑΙ ποια ΕΙΝΑΙ το η προστιθέμενη ΑΞΙΑ ΣΤΟ Έργο Από ΤΗ συμμετοχή ΤΟΥ JESSICA σε αυτό?
Όπως πολύ σωστά είπατε με 4 εκατ. ευρώ από το χρηματοδοτικό εργαλείο JESSICAμοχλεύονται περίπου 9 εκατ. ευρώ ιδιωτικών κεφαλαίων. Αυτή είναι η τεράστια προστιθέμενη αξία που δίνει το JESSICA Μάλιστα, τα ποσά που αναφέρετε δεν είναι μόνον εξοπλισμός, είναι και υπηρεσίες. Είναι και άνθρωποι, οι οποίοι θα δουλέψουν για το έργο. Θα το αναπτύξουν, θα το μελετήσουν, θα το κατασκευάσουν, θα το συντηρούν και θα ανανεώνουν τον εξοπλισμό για 10 έτη. Μιλάμε για άμεσες θέσεις εργασίας, πολλές εκ των οποίων υψηλής εξειδίκευσης: Μηχανικοί, ειδικοί πληροφορικής κ.α. Είναι ένα μοντέλο ανάπτυξης σύγχρονο και αποδοτικό. Ένα μοντέλο ανάπτυξης που χρειαζόμαστε.
-Πόσο Βοήθησε η συμμετοχή του χρηματοδοτικού εργαλείου JESSICA στην υλοποίηση του έργου των «έξυπνων στάσεων»?
Το JESSICA είναι το Αγγλικό ακρωνύμιο της πρωτοβουλίας "Κοινή Ευρωπαϊκή Υποστήριξη για Βιώσιμες Επενδύσεις σε Αστικές Περιοχές" (Κοινή Ευρωπαϊκή υποστήριξη για βιώσιμες επενδύσεις σε αστικές περιοχές). Αποτελεί ένα χρηματοδοτικό εργαλείο με στόχο την κινητοποίηση κεφαλαίων για τη χρηματοδότηση ολοκληρωμένων δράσεων αστικής ανάπτυξης. Η αξιοποίησή του χ ρηματοδοτικού εργαλείου JESSICA κάλυψε το χρηματοδοτικό κενό και συνέβαλε στην γρήγορη και αποτελεσματική υλοποίηση του έργου, σύμφωνα με τις λειτουργικές απαιτήσεις και τα χρονικά όρια κατασκευής και θέσης σε λειτουργία.
-Παράλληλα Στο συγκεκριμένο έργο το ελληνικό δημόσιο δεν αγοράζει μια προμήθεια αλλά μια υπηρεσία, ενώ στο τέλος της 12ετούς διάρκειας της σύμβασης το σύστημα θα μείνει στην κυριότητα του ΟΑΣΑ.Αναρωτιέμαι αν μετά τους 18 μήνες που το έργο, σύμφωνα με τη σύμβαση, θα παραδοθεί και τα περίπου 10 χρόνια που ο ιδιώτης θα έχει την υποστήριξη λειτουργίας, τη συντήρηση και την τεχνική διαχείριση του, θα υπάρξει επιβάρυνση για τους πολίτες.
Έχουμε κάνει τις σχετικές μελέτες (οι οποίες ονομάζονται Δημόσιου Τομέα σύγκρισης) για τα έργα ΣΔΙΤ ευθύνης μας και έχουμε δει ότι η επιβάρυνση για το Δημόσιο είναι μικρότερη σε σχέση με την παραδοσιακή προμήθεια, ακριβώς γιατί μετατοπίζουμε τον κίνδυνο της λειτουργίας στον ιδιώτη, ο οποίος έχει το κίνητρο να συντηρεί τα συστήματα, να τα ανανεώνει, αλλιώς δεν πληρώνεται.
Επιπρόσθετα με τη λήξη της περιόδου των 10 ετών, ο ιδιώτης, σύμφωνα με τη Σύμβαση, θα πρέπει να μας παραδώσει ένα σύστημα, το οποίο θα έχει κατ 'ελάχιστο 5 έτη ωφέλιμης ζωής ακόμα, πριν χρειαστεί ανανεώσεις. Θα παραλάβουμε ένα πλήρως λειτουργικό σύστημα, χωρίς επιβάρυνση για τον πολίτη.


aftodioikisi.gr