Δευτέρα 10 Αυγούστου 2015

Ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομικών και Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας & Τουρισμού κατέθεσε ο Βουλευτής Χίου, κ. Νότης Μηταράκης σχετικά με το στάδιο υλοποίησης της πρότασης για χρησιμοποίηση Αυτοκινούμενων Ανιχνευτικών Συστημάτων Τελωνειακών Ελέγχων μέσω ΣΔΙΤ, που είχε εκκινήσει επί της θητείας του στο Υπουργείο Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας. Αναλυτικά η ερώτηση:



"Κύριοι Υπουργοί,
Κατά τη διάρκεια της θητείας μου ως Υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, αρμόδιος για το Διεθνές Εμπόριο, αλλά και για τις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα, αποδέχθηκα σχετικό αίτημα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων και,κατόπιν συνάντησής μου με την οικεία Γενική Γραμματέα, κα Σαββαΐδου, στις 26 Σεπτεμβρίου 2014, έδωσα οδηγία στην Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ να προχωρήσει τις διαδικασίες προκήρυξης έργου με τίτλο «Ολοκληρωμένο Σύστημα - Υπηρεσίες Καταγραφής Διερχόμενων Οχημάτων και Ανίχνευσης Φορτίων» στα τελωνεία της χώρας (x-ray scanners), με την διαδικασία της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ)»

Επειδή
1. Είναι γεγονός ότι το λαθρεμπόριο αποτελεί μία σημαντική πληγή οικονομικής αιμορραγίας για τη χώρα, ιδίως υπό την παρούσα δημοσιονομική συγκυρία, η οποία απαιτεί, περισσότερο από ποτέ, ενδελεχείς και συστηματικούς τελωνειακούς ελέγχους, ώστε να αυξηθεί η εισπραξιμότητα φόρων και δασμών, προκειμένου να μην πληρώνουν μόνο τα συνήθη φορολογικά υποζύγια·
2. Οι συνθήκες στο διεθνές εμπόριο καθίστανται όλο και περισσότερο ανταγωνιστικές, γεγονός που επιτάσσει, ανάμεσα σε άλλα, και την ελαχιστοποίηση του χρόνου παραμονής των εμπορευματοκιβωτίων στα τελωνεία, αν επιθυμούμε η χώρα μας να αναδειχθεί σε σοβαρό κόμβο στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα·
3. Η μέγιστη δυνατή ποιότητα ελέγχων στον ελάχιστο δυνατό χρόνο μπορεί να επιτευχθεί μόνο με τη χρήση σύγχρονων και αναβαθμισμένων τεχνολογικά υποδομών όπως τα Αυτοκινούμενα Ανιχνευτικά Συστημάτων Τελωνειακών Ελέγχων·
4. Οι όροι υλοποίησης δεν εμπεριέχουν δημοσιονομική επιβάρυνση για το Δημόσιο, καθώς είχα δώσει εντολή να αναφέρεται στους όρους του διαγωνισμού ότι ναι μεν το έργο θα είναι υπό δημόσιο έλεγχο αλλά ο ιδιώτης ανάδοχος θα είναι αυτός που θα χρηματοδοτήσει την κατασκευή και προμήθεια των συστημάτων και θα είναι υπεύθυνος για τη μακροχρόνια καλή λειτουργία τους για 12 έτη· 
5. Ο ιδιώτης ανάδοχος θα αμειβόταν στη βάση της λειτουργικότητας του συστήματος από το ελληνικό δημόσιο, θα αμειβόταν με άλλα λόγια με έσοδα που θα προέκυπταν από τους ελέγχους·
6. Μέχρι τώρα δεν έχει περιέλθει σε γνώση μου κάποια σχετική εξέλιξη επί του θέματος·

Ερωτάσθε κ.κ. Υπουργοί:
1. Εξακολουθεί να αποτελεί προτεραιότητα των Υπουργείων σας η προκήρυξη του έργου «Ολοκληρωμένο Σύστημα - Υπηρεσίες Καταγραφής Διερχόμενων Οχημάτων και Ανίχνευσης Φορτίων» στα τελωνεία της χώρας (x-ray scanners), με τη διαδικασία της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ)»;
2. Αν όχι, ποια εναλλακτική έχετε προκρίνει και ποια πλεονεκτήματα αυτή περιλαμβάνει σε σχέση με τη λύση του ανωτέρω έργου, που τα δύο Υπουργεία είχαν προκρίνει στο παρελθόν;
3. Αν ναι, σε ποιο στάδιο βρίσκεται μέχρι τώρα η προκήρυξη του έργου;
4. Σε μία εποχή που η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της χώρας είναι το μέγα ζητούμενο επιτρέπεται να καθυστερούν έργα όπως αυτό, τη στιγμή μάλιστα που δεν απαιτούνται δημόσιοι πόροι για την υλοποίησή του;

Ο Ερωτών Βουλευτής

Νότης Μηταράκης