-
Δ ΜΕΡΟΣ ( ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ)
Συνέντευξη στον Ηλία Φύλλα
Κάτι είπαμε προηγουμένως, το είπαμε τελείως επιφανειακά. Θέλω να κάνω μια ερώτηση πιο συγκεκριμένα. Παρατηρείται ότι η σχεδόν σ’ όλους τους αντιδημάρχους και σχεδόν σε όλες τις δραστηριότητες του Δήμου, πάντα παρουσιάζονται ως συμμετέχοντες σ’ αυτά ο κ. Στεφάνου, ο αντιδήμαρχος της Χίου και υπάρχει και μια σχετική γκρίνια από πλευράς συναδέλφων του, ότι πολύ προβάλλεται. Εσείς ξέρετε κάτι τέτοιο, ισχύει κάτι τέτοιο;
-
- Δεν έχει πέσει στην αντίληψή μου κάτι τέτοιο ή παράπονα συναδέλφων του κ. Στεφάνου, ενδεχομένως, αυτά να εξαντλούνται ενδο-παραταξιακά. Εμείς αυτό που ξέρουμε ότι ο Παντελής ο Στεφάνου είναι ένα προβεβλημένο στέλεχος του συνδυασμού Λαμπρινούδη και τα τελευταία χρόνια το δεξί του χέρι.
- Μπορεί να είναι από τους υποψήφιους, όπως λέγαμε στην αρχή, όταν αποχωρήσει ο κ. Λαμπρινούδης.
- Το θεωρούμε δεδομένο, ότι σε περίπτωση αποχώρησης του κ. Λαμπρινούδη, ο Παντελής ο Στεφάνου θα παίξει σημαντικό ρόλο.
- Θα ήθελα να μου πείτε δύο κουβέντες για το κτίριο της Λάδης, επειδή και μ’ αυτό έχετε ασχοληθεί και σε επίπεδο συνέχειας. Είχε γίνει κάτι πριν από δύο, τρεις μήνες, είχε τεθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο.
- Ναι, ακυρώθηκαν οι προηγούμενες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου προκειμένου αυτό να αξιοποιηθεί.
- Το είχαμε δει ως αποθήκη της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας, μάλιστα, είχε γίνει και μια κλοπή και ούτε μάθαμε τι έχει γίνει ούτε τίποτα. Αργότερα, το είδαμε σαν χώρο που κάνανε πρόβες ο «Λέων ο Αλλάτιος», τώρα βλέπουμε ότι έχει περιτριγυριστεί εσωτερικά. Εσωτερικά τώρα τι γίνεται;
Πάλι πρόβες και τώρα τελευταία έχουν βάλει και ξύλα γύρω-γύρω από τα τζάμια εσωτερικά, προκειμένου να κλειστεί τελείως, προκειμένου να μην μπορεί να δει ο έξω το μέσα, τις πρόβες του χορού που γίνονται.
Μη τους κλέψουν τις φιγούρες; Δεν ξέρω, ειλικρινά δε με τιμά που το λέω. Ειλικρινά δεν ξέρω τι σκέπτονται να κάνουν με το ακίνητο αυτό. Ακόμα και η εισήγηση που μας φέρανε στο Δημοτικό Συμβούλιο ήταν ασαφής, αόριστη και γεμάτη λάθη. Αφού τα επισημάναμε αυτά, ζητήσαμε να μπούμε στην ουσία του θέματος και να συζητηθεί το θέμα χωρίς ταμπού. Φάνηκε ότι η Δημοτική Αρχή θέλει να διατηρήσει το κτίριο, το θέλει στη μορφή αυτή. Δεν μπορεί να σκεφτεί κάτι άλλο, δεν μπορεί να σκεφτεί ολοκληρωμένα, να το εντάξει σ’ ένα έργο αναβάθμισης, ανάπλασης της περιοχής, να αξιοποιήσει αυτό το ακίνητο με την έννοια της συνεισφοράς του Δήμου σ’ ένα μεγαλόπνοο project που θα συνδέεται με την περιοχή, με το Κάστρο, με την απόκτηση μιας ταυτότητας για το νησί, για την πόλη. Το Κάστρο είναι το μοναδικό μνημείο που έχει η πόλη να επιδείξει, η κατάστασή του, όχι μόνο δε μας τιμά, μας αναγκάζει να αποστρέφουμε το πρόσωπο και να ντρεπόμαστε όταν μας λένε για την κατάστασή του και γενικά που είμαστε Χιώτες. Αυτά τα προβλήματα ανάδειξης του φρουρίου, εκμετάλλευσης αυτού του συγκριτικού πλεονεκτήματος τίθενται για δεκαετίες στη Χίο, από το 1930 ο Άμαντος προσπαθεί να μας πει ότι έχουμε ένα αναπτυξιακό εργαλείο, ένα μνημείο στα χέρια μας, το οποίο μπορεί να μας δώσει αυτό που χρειάζεται στον τομέα της ανάπτυξης ο τόπος και όμως οι υπεύθυνες δημοτικές αρχές, αυτές που πρέπει να δώσουν τις υπεύθυνες απαντήσεις κωφεύουν. Η λογική η δικιά μας είναι, ακόμα και σε δύσκολους καιρούς, όπως είναι αυτούς που περνάει τώρα ο τόπος, ο κόσμος μπορεί να καταλάβει όταν καλείται να κάνει κάποια θυσία και σε οικονομικό επίπεδο, αν υπάρχουν στόχοι και αν υπάρχει μια εικόνα που τον εμπνέει ότι το μέλλον μπορεί να είναι καλύτερο. Αν λοιπόν υπήρχε μια τέτοια λογική στη Δημοτική Αρχή, εμείς θα την ενισχύαμε, δε μπορούμε να σας επιβάλλουμε να αποκτήσετε μια οπτική που δεν έχετε για τα πράγματα, αλλά αν την είχατε θα μπορούσαμε αυτή να την ενισχύσουμε. Η δικιά μας η πρόταση εξακολουθεί να είναι υπέρ της αξιοποίησης του κτιρίου και της ένταξης του σ’ ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ως δημοτική συνεισφορά. Αν μπορούσαμε να κάνουμε ένα μεγάλο ευρωπαϊκό πρόγραμμα, όπου το πρόγραμμα αυτό θα απαιτούσε την κατεδάφιση του συγκεκριμένου κτιρίου για τους λόγους που θα αναφερόταν μέσα στη μελέτη και όπου η συνεισφορά αποτιμάται πέντε εκατομμύρια ευρώ, όσο είναι δηλαδή η αντικειμενική αξία αυτού του κτιρίου, φαντάζεστε ότι θα μπορούσε να συμμετέχει ο Δήμος σε ένα μεγάλο project, πολλών εκατομμυρίων ευρώ με την κατεδάφιση του συγκεκριμένου κτιρίου και την ανάδειξη της περιοχής με οικονομικούς πόρους που θα εισέρεαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτή η λογική, δυστυχώς, δεν υπάρχει, μένουμε σ’ αυτό που είπαμε προηγουμένως, της διαχείρισης και της μιζέριας, ακούσαμε ότι εκεί πάνω θα κρεμαστούν πανό, αφού νομιμοποιηθεί το κτίριο πρώτα, μάλλον σ’ αυτό το μεσοδιάστημα πρέπει να γίνεται αυτό υπηρεσιακά, η προσπάθεια να νομιμοποιηθεί το κτίριο. Έχουν κληθεί επιχειρηματίες και εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη Χίο για να προβληθούν με γιγαντοαφίσες και γιγαντοπανό. Όλα αυτά πρέπει να πούμε ότι είναι παράνομα, ότι δε γίνονται και ότι θα προσκρούσουν στη συνέχεια και στην αρχαιολογία και στους ελεγκτικούς μηχανισμούς, διότι υπάρχει ένα αυστηρό πλαίσιο λειτουργίας.
- Κάτι παρόμοιο έχει συμβεί και στο ΡΕΞ, υπάρχει ένα θέμα που έχει να κάνει σχετικά με το ΞΕΝΙΑ, παραχωρήθηκε ξανά στο Δήμο έτσι;
- Δε νομίζω.
-
- Ποιος το έχει αυτό;
- Η κτηματική υπηρεσία του Δημοσίου το είχε και το έχει.
- Η κτηματική υπηρεσία του Δημοσίου, σ’ αυτή ανήκει;
- Ναι.
- Επειδή ακούστηκαν κάποιες προτάσεις να αξιοποιηθεί από το Δήμο τώρα που έφυγε ο στρατός από μέσα.
- Αυτό που εγώ τουλάχιστον ξέρω και δε νομίζω να κάνω λάθος είναι ότι ανήκει στην κτηματική εταιρεία του Δημοσίου, ανήκε στην ΕΛΤΑ, νομίζω ότι καταργήθηκε η ΕΛΤΑ, γι’ αυτό περιήλθε στη κτηματική εταιρεία του Δημοσίου. Μας ανήκουν και τα δικαστήρια στην παραλία. Το ζήτημα δεν είναι να μαζεύω κτίρια, είναι να πείσω ότι αυτά τα κτίρια μπορώ να τα αξιοποιήσω, δηλαδή αν έρθει σήμερα ο Δήμαρχος και εισηγηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο, να πάρουμε το ΞΕΝΙΑ, να πάρουμε και τα δικαστήρια, όπως πήραμε και το ΡΕΞ και τα έχουμε όλα αυτά και κάθονται, δεν είναι εκεί η λύση. Η λύση είναι να το πάρω γιατί θα το κάνω αυτό με αυτόν τον τρόπο και με αυτούς τους πόρους και σ’ αυτό το χρονικό διάστημα. Αυτή τη δέσμευση πρέπει να αναλάβει όποιος το εισηγείται.
-
- Τελειώνοντας σιγά-σιγά και θέλοντας να μαζέψουμε ορισμένα πράγματα. Θέλω να μου πεις για τον οργανισμό του Δήμου.
- Ο οργανισμός του Δήμου ψηφίστηκε και είναι να δημοσιευτεί στην εφημερίδα της κυβέρνησης.
- Εγώ έχω πληροφορηθεί ότι και τώρα πάνε να γίνουν κάποιες αλλαγές.
- Οι αλλαγές θα πρέπει να γίνουν μετά τη δημοσίευσή του και αφού ξανάρθει το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο, δεν υπάρχει άλλος τρόπος να γίνουν αλλαγές. Οι εργαζόμενοι δεν είχαν προλάβει καν, επίσημα να καταθέσουν άποψη, αυτά τα πράγματα τα είπαμε, δυστυχώς, δεν εισακουστήκαμε και βεβιασμένα και πρόχειρα περάσαμε στη ψήφιση ενός οργανισμού.
- Και ποιος ήταν ο λόγος αυτής της βιασύνης;
-
- Να δείξει τσαμπουκά η Δημοτική Αρχή. Εν κατακλείδι, να βγάλουμε ένα πολιτικό συμπέρασμα, μια και η κουβέντα μας αφορούσε ζητήματα δημοτικού ενδιαφέροντος, είναι ότι έχουμε να κάνουμε με μια Δημοτική Αρχή, η οποία…
- Έχουμε να πούμε δύο, τρία πραγματάκια προς το τέλος.
- Ωραία.
- Ακούω τόση ώρα και στις απαντήσεις που έχετε δώσει, αναφερόμαστε στη Δημοτική Αρχή Λαμπρινούδη, στον ίδιο τον κ. Λαμπρινούδη προσωπικά. Ο Λαμπρινούδης ηγείται μιας συγκεκριμένης παράταξης, η οποία έχει τη διαχείριση της Δημοτικής Αρχής τώρα. Πώς λειτουργεί ο Δήμαρχος σε σχέση με την παράταξή του και επίσης θέλω να μου πεις και διοικητικά και οργανωτικά πώς λειτουργεί μέσα στο Δήμο;
-
- Ο Δήμαρχος του Δήμου της Χίου, ο Παντελής Βρουλής, είχε χαρακτηρίσει το συνδυασμό του και την ομάδα του που τον πλαισίωσε μετά τις εκλογές ότι ήταν ένα πολύχρωμο μωσαϊκό, το οποίο λειτούργησε με τα γνωστά αποτελέσματα για το Δήμο. Εδώ μιλούμε ότι έχουμε ξεπεράσει και αυτή την κατάσταση, οι σύμβουλοι της πλειοψηφίας αισθάνονται πολλοί απ’ αυτούς παραγκωνισμένοι, αισθάνονται ότι λειτουργούν χωρίς να έχουν την πλήρη εικόνα και γνώση των θεμάτων που έρχονται για συζήτηση και πολλές φορές χωρίς να νοιώθουν την ανάγκη να πάρουν, τις ευθύνες που τους ζητάει ο ίδιος ο Δήμαρχος, να αναλάβουν, κατά τη ψήφιση διαφόρων θεμάτων. Μιλούμε για μια εξελιγμένη μορφή μωσαϊκού, όπως είναι η σημερινή κατάσταση του Δήμου, μιλούμε για ένα αυταρχικό, προσωποκεντρικό μοντέλο διοίκησης, δημαρχοκεντρικό. Να φανταστείτε ότι ο ίδιος ο Δήμαρχος παίρνει τηλέφωνο εργαζόμενους να τους υποδείξει να πάνε να καθαρίσουνε, ενώ αυτό αποτελεί ευθύνη της υπηρεσίας καθαριότητας και του αρμόδιου αντιδημάρχουν. Είδατε τους τελευταίους μήνες να πηγαίνουν να καθαρίζουν τις πλατείες, τους κοινόχρηστους χώρους, την Απλωταριά σε ώρες ακατάλληλες ή οτιδήποτε άλλο. Γι’ αυτό δεν θα πληρωθούνε οι άνθρωποι αυτοί, γιατί δεν υπάρχουν υπερωρίες, έξω από το ωράριο τους, σηκώνει το τηλέφωνο ο ίδιος ο Δήμαρχος και λέει «Ηλία, Γιάννη, Κώστα, Μαρία να πάτε, έχω κανονίσει με ένα βυτίο να πλύνετε, να καθαρίστε κλπ.». Δεν είναι αυτή η δουλειά του Δημάρχου, κυρίως σε ένα Καλλικρατικό Δήμο.
- Γιατί τα κάνει όλα αυτά;
-
- Γιατί έτσι έχει μάθει να λειτουργεί, αν έχουμε μάθει το μονοπάτι μας, αυτό το μονοπάτι θα βαδίζουμε έστω και μοναχικά μέχρι το τέλος. Δεν μπορεί να φανταστεί τον εαυτό του να λειτουργήσει διαφορετικά, είναι συγκεντρωτικός στη λειτουργία του, είναι απόλυτος πολλές φορές με τους συνεργάτες του και γενικά θέλει ο ίδιος να προβάλλεται, γιατί έχει συνειδητοποιήσει ότι η τριβή του με την καθημερινότητα και τα καθημερινά προβλήματα του Δήμου μόνο πολιτικό κόστος έχει να του επιφέρει, ενώ ο ίδιος επιζητεί το πολιτικό όφελος για το επόμενο προσωπικό του βήμα. Και αυτό όλο το εισπράττουν οι συνεργάτες του, νοιώθοντας ότι παραγκωνίζονται, ότι αμφισβητείται ο ρόλος του και γενικά εκφράζοντας επιφυλάξεις ως προς αυτό το μοντέλο. Και μέσα στο Δημοτικό συμβούλιο πολλές φορές έχουν τεθεί τέτοια ζητήματα από την πλευρά συμβούλων της πλειοψηφίας, που νομίζουμε εμείς ότι είναι και το μόνο ελπιδοφόρο μήνυμα που έχουμε εισπράξει από τη λειτουργία του Δημοτικού συμβουλίου. Υπάρχουν σύμβουλοι της πλειοψηφίας που πιέζουν να αλλάξει το δημαρχοκεντρικό μοντέλο, ενισχύοντας τη συλλογική λειτουργία των θεσμικών οργάνων μέσα από διαφανή λειτουργία, έλεγχο και διαρκή λογοδοσία. Αυτά τα πράγματα που είναι ο πυρήνας των ιδεών του Καλλικράτη στη Χίο δεν εφαρμόζονται, με αποτέλεσμα ότι έχει ξεκινήσει να μην έχει ολοκληρωθεί. Να σας θυμίσω την απογραφή που είναι το πρώτο και κεφαλαιώδες που θα έπρεπε να είχε γίνει.
- Αποτελέσματα δεν έχετε πάρει ακόμα;
- Δεν έχει ολοκληρωθεί η απογραφή του Δήμου, παρόλο που είχε προθεσμία δύο μηνών, έχουν περάσει ήδη επτά μήνες, μπήκαμε στον όγδοο και η τέταρτη φάση δεν έχει λογικά ξεκινήσει.
- Το θέτετε, τι απαντήσεις έχετε πάρει;
- Εμείς αποσύραμε και τον εκπρόσωπό μας από αυτή την περίφημη επιτροπή απογραφής γιατί θεωρήσαμε ότι δίνει άλλοθι στη λειτουργία αυτής της Δημοτικής Αρχής, η οποία είναι μια λειτουργία που βοηθάει να υπάρχει θολούρα γύρω από τα οικονομικά του Δήμου. Για να το συνδέσουμε και μ’ αυτά που λέμε, αν δεν έχουμε σαφή εικόνα του τι έχουμε παραλάβει, ποια είναι τα βάρη, ποιες είναι οι υποχρεώσεις, ποια είναι τα έσοδα, δεν μπορούμε να κάνουμε στη συνέχεια σωστή πολιτική. Αυτό το πράγμα ο Δήμαρχος δεν μπορεί να το αποδεχτεί, δεν θέλει να το αποδεχτεί ή κάτι άλλο έχει να κρύψει πίσω απ’ αυτό. Σήμερα, λοιπόν, δεν έχουμε απογραφή παρόλο που ο Καλλικράτης επέβαλε να έχουμε. Δεν έχουμε συμπαραστάτη του Δημότη.
- Συμπαραστάτη του Δημότη δεν έχει...
- Δεν έχει θα μου πείτε δεν έχει το ογδόντα τοις εκατό των Δήμων της Ελλάδος. Επανήλθε όμως το Υπουργείο, καταλαβαίνοντας ότι τα πλαίσια είναι ασφυκτικά και λέει ότι μπορείτε να ξεκινήσετε ξανά τις διαδικασίες ανάδειξης του συμπαραστάτη του Δημότη, που σημαίνει ότι από τη στιγμή που δεν έχουμε πια το χρονικό πρόβλημα μπορούμε να επαναλαμβάνεται. Το να μην το κάνει όμως ο Δήμος, να μην αναλαμβάνει αυτή την πρωτοβουλία να βγάλει τις προκηρύξεις, σημαίνει ότι δεν μπορεί να συνεννοηθεί, όχι μόνο με τους συνεργάτες του για να πούμε αυτό ότι ήδη έχει σοβαρή αμφισβήτηση ενδοπαραταξιακά αλλά ούτε με τις αντιπολιτεύσεις στων οποίων τη ψήφο προσδοκά για να φτάσει τα 2/3 του Δημοτικού Συμβουλίου, την πλειοψηφία. Επομένως, μιλάμε για μια Δημοτική Αρχή, η οποία είναι εκτός τόπου και χρόνου, δεν έχει καταλάβει ότι η τοπική αυτοδιοίκηση με την Καλλικρατική μορφή, με το οικοδόμημα του Καλλικράτη αλλάζει βάση και μορφή και η βάση πάνω στην οποία είναι οικοδομημένη πρέπει να είναι διαφορετική και τα υλικά με τα οποία θα οικοδομηθεί πρέπει να είναι διαφορετικά και το ζητούμενο είναι ακόμα διαφορετικό, αλλά και η νοοτροπία σε ότι έχει να κάνει με τη διαχείριση του δημόσιου χρήματος.
- Δυο κουβέντες θέλω να μου πείτε για τον Καλλικράτη. Η εμπειρία σας ως Δημοτικού Συμβούλου σήμερα, πώς έχει λειτουργήσει, αν έχει λειτουργήσει γενικά σ’ όλη την Ελλάδα και πιο ειδικά στη Χίο; Και η γνώμη σου αν θα έπρεπε να υπάρξει τελικά στο μέλλον μια διορθωτική κίνηση;
- Ο Καλλικράτης με πρόσταγμα μια αξιόπιστη, αποτελεσματική, ποιοτική αυτοδιοίκηση ήταν αναγκαιότητα. Έπρεπε να μετεξελιχτεί αυτό το μοντέλο των Δήμων, το οποίο από το 1980 μόνο ως εστία διαφθοράς, κατασπατάλησης του δημοσίου χρήματος και αναποτελεσματικότητας είχε λειτουργήσει. Σε πολλές περιπτώσεις μπορούμε να δείξουμε οραματικούς ηγέτες που τράβηξαν τους Δήμους και τους τόπους τους μπροστά, αλλά σε επίσης πολλές περιπτώσεις μπορούμε να αποδείξουμε ότι το μοντέλο που εφαρμόστηκε, ο τρόπος που εφαρμόστηκε της αυτοδιοίκησης, ήταν αν όχι καταστροφικός για τον τόπο, ήταν επιζήμιος για τον τόπο. Έτσι η θεσμική τομή ήταν απαραίτητα δεδομένη, φάνηκε όμως ότι η κυβέρνηση ήταν ανέτοιμη να υποστηρίξει όλο αυτό το έργο.
Και θεσμικά και οικονομικά εννοείς ανέτοιμη;
- Ήταν ανέτοιμη για δύο λόγους, όπως και εσύ λες, το πρώτο γιατί θεσμικά αυτό το βάρος της μετεξέλιξης των Δήμων, της απορρόφησης και της συνένωσης ανόμοιων πραγμάτων με ανόμοιες δυνατότητες, ιδιαιτερότητες, προβλήματα και βάρη, φάνηκε ότι ήταν ένα ανυπέρβλητο εμπόδιο που ήθελε χρόνο ωρίμανσης και όχι απότομα επιβολή. Διάλεξε το δρόμο της επιβολής, αντί δηλαδή, να αφήσει το χρόνο…
- Μπορεί να ήταν υποχρέωση στο μνημόνιο.
-
- Πολλές φορές επικαλούμαστε το μνημόνιο για να καλύψουμε πολιτικές επιλογές ή ακόμα και πολιτικές αδυναμίες. Δεν είναι έτσι.
-
- Τι τον είχε πιάσει το Ραγκούση;
- Ήθελε να ελέγξουν τους Δήμους κομματικά.
-
- Επιτεύχθηκε ο στόχος τους;
-
- Ο στόχος επιτεύχθηκε. Μη ξεχνάτε αμέσως μετά βγήκε ο Πρωθυπουργός και είπε ότι έλαβε ψήφο εμπιστοσύνης, μέσα από αυτοδιοικητικές εκλογές, που αν μη τι άλλο έχουν ιδιαίτερα τοπικό χαρακτήρα. Βγήκαν πολιτικά συμπεράσματα, ότι ο λαός με τη ψήφο του επικροτεί το μνημόνιο, που η συντριπτική πλειοψηφία, αν όχι πια η ολότητα του πληθυσμού, αποστρέφεται, αποδοκιμάζει και καταδικάζει το μνημόνιο και τους πολιτικούς που το επέβαλλαν. Εν πάση περιπτώσει, το πρώτο ήταν ότι δεν υπήρχε ο χρόνος να ωριμάσουν μια σειρά θεσμικών αλλαγών που ήταν απαραίτητες να υποστηρίξουν τον Καλλικράτη. Σήμερα μιλούμε ότι στην κορυφή της πυραμίδας του Καλλικράτη υπάρχει η διαφάνεια, η λογοδοσία και ο έλεγχος, με μια αρχή που οκτώ μήνες τώρα δεν έχει καν συσταθεί. Για ποιο έλεγχο, λοιπόν, μιλούμε, πώς επιτεύχθηκε αυτός ο στόχος του Καλλικράτη οκτώ μήνες μετά. Θα έπρεπε να υπάρχει αυτοτελής οργάνωση της αυτοτελούς υπηρεσίας του ελεγκτή νομιμότητας. Δεν υπάρχει, ούτε οι θέσεις αυτές έχουν προχωρήσει σε προκήρυξη ούτε σε πρόληψη. Το ρόλο αυτό τον παίζει διορισμένος από την κυβέρνηση, ο Γενικός Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Επομένως, φαίνεται ότι υπήρξαν και υπάρχουν προβλήματα σ’ αυτό που λέμε θεσμικό κομμάτι υποστήριξης του βήματος του Καλλικράτη. Ήρθε και έπεσε σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία όλο αυτό το εγχείρημα με αποτέλεσμα οι πόροι που είναι απαραίτητοι σε κάθε καινούργιο ξεκίνημα να είναι διαθέσιμοι για να υποστηριχθούν οι συγκεκριμένες δράσεις να είναι, αν όχι εντελώς ανύπαρκτοι, να είναι πολύ περιορισμένοι. Δεν είναι λάθος να πούμε ότι θα κάνουμε τη καλύτερη δουλειά με τους λιγότερους δυνατούς πόρους, αλλά πρέπει να υπάρχουν κάποιοι πόροι διαθέσιμοι. Σήμερα, δηλαδή, αν μιλούμε για καθαριότητα στο Δήμο του Χίου, θα έπρεπε εκ του μη άνευ, η προίκα του νέου Καλλικρατικού Δήμου να είναι ένα σχέδιο ολοκληρωμένο το οποίο θα αποτυπώνει τις ανάγκες σε προσωπικό, σε μέσα, εξοπλισμό, μηχανήματα, που από την 1η Ιανουαρίου του 2011 θα εγγυόταν στο Δήμαρχο που θα αναλάμβανε αλλά και στο πολιτικό προσωπικό που θα υπηρετούσε αυτό το θεσμό του Καλλικρατικού Δήμου, ότι θα παρείχαν αποτελεσματικές και ποιοτικές υπηρεσίες στον τομέα της καθαριότητας στους δημότες τους. Σήμερα ξεκινάμε με δυο χαλασμένα απορριμματοφόρα που πήραμε από το Δήμο Μαστιχοχωρίων και ένα που υπήρχε στον Άγιο Μηνά, να τα ενώσουμε όλα αυτά με κάποια που υπήρχαν στη Χίο και δεν ξέρω τι, να κυνηγούμε ευρωπαϊκά προγράμματα να αντλήσουμε κάποιους πόρους για να κάνουμε…
-
- Γεωγραφικά η Χίος, δεν μιλάω για Μυτιλήνη, Σάμο, βοηθάει στο να υπάρχει ένας ενιαίος Δήμος;
- Εμείς πολιτικά έγκαιρα το είχαμε θέσει, ότι είναι λάθος ιστορικό το οποίο και θα αποτυπωθεί και ενδεχομένως στο μέλλον να διορθωθεί.
- Υπάρχει περίπτωση δηλαδή;
- Η εκτίμησή σου είναι ναι. Για να κλείσουμε το προηγούμενο είναι επιβεβλημένη η αναβάθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης, αναγκαίες οι τομές, με λάθος τρόπο, όμως, έγιναν, σε λάθος χρόνο και με ελλιπή μέσα και όλο αυτό σήμερα το βιώνει η τοπική αυτοδιοίκηση, που ενδεχομένως, να απαξιώσει και τον ίδιο τον Καλλικράτη, όλη η προβληματική που αναπτύσσεται γύρω από την τοπική αυτοδιοίκηση και τους τρόπους λειτουργίας της. Σε ότι αφορά συγκεκριμένα τη Χίο, η επιλογή του μοντέλου του ενός Δήμου για ένα νησί που πλησιάζει τα 900 τετραγωνικά χιλιόμετρα σε έκταση, όχι τόσο σε πληθυσμό, το μέγεθος των 50.000 χιλιάδων ότι είναι μεγάλο, αλλά σε έκταση όπου θα πρέπει να ειδωθεί με διαφορετικό μάτι το πρόβλημα του αστικού χώρου, της υπαίθρου και να αναπτυχθούν πόλοι γύρω από τους οποίους θα υποστηριχτεί η μελλοντική προοπτική των τοπικών κοινωνιών. Εμείς βλέπαμε, αλλά προσβλέπουμε ακόμα και σήμερα και πολιτικά το βάζουμε στο μοντέλο των τριών Δήμων που θα έπρεπε να αναπτυχθεί στη Χίο, περιλαμβάνοντας τον κεντρικό Δήμο, το αστικό κομμάτι και αφήνοντας τα προς ανάπτυξη με ειδικά χαρακτηριστικά κομμάτια της Βόρειας και Νότιας Χίου με συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες και διακριτή ταυτότητα. Για μένα το Βόρειο κομμάτι είναι των περιοχών natural, του φυσικού κάλλους και της ναυτοσύνης, της ναυτιλίας και στο νότιο μέρος η μορφή των 21 Μαστιχοχωρίων που διοικητικά και ανέκαθεν ιστορικά ήταν καταγεγραμμένη στη Χίο, αυτά θα μας οδηγούσαν σε μια ήπια μετεξέλιξη, ηπιότερη, τουλάχιστον, του υφιστάμενου μοντέλου των Δήμων στα νέα Καλλικρατικά δεδομένα και αν ποτέ η πρόοδος του χρόνου αλλά και των υποδομών επέτρεπαν, σε βάθος οκταετίας, δωδεκαετίας, τη δημιουργία τέτοιων υποστηρικτικών μέσων για την πλήρη ενοποίηση, θα μπορούσαμε σε δεύτερο χρόνο να δούμε την ενοποίηση των τριών αυτών Δήμων σ’ ένα ενιαίο Καλλικρατικό Δήμο.
- Είστε ευχαριστημένος από τη λειτουργία της αντιπολίτευσης στο Δήμο της Χίου, συνολικά;
- Η αντιπολίτευση και η κάθε αντιπολίτευση, ανέκαθεν είχε και σήμερα έχει περιορισμένα μέσα στη διάθεσή της. Δεν αναφέρομαι μόνο στους χώρους που θα έπρεπε να έχει, γραφεία, γραμματειακή υποστήριξη. Ούτε μας δόθηκαν, αμφιβάλλω αν θα μας δοθούν και στο μέλλον για να λειτουργήσουμε στοιχειωδώς και να παρακολουθήσουμε και τις λειτουργίες των τοπικών και δημοτικών κοινοτήτων, που είναι πια 58 τον αριθμό, αλλά η αντιπολίτευση είναι ταγμένη από το εκλογικό σώμα να ασκεί τον έλεγχο και την εποικοδομητική κριτική. Για να έχουμε, όμως, τα πραγματικά δεδομένα θα πρέπει να μας αντιμετωπίζει η εκάστοτε δημοτική αρχή με ένα σεβασμό, αντιλαμβανόμενη το ρόλο που καλούμαστε να εκτελέσουμε. Αυτό από την πλευρά της δημοτικής αρχής Λαμπρινούδη δεν το έχουμε εισπράξει, αντίθετα εισπράττουμε μια απαξιωτική αντιμετώπιση, μια αμφισβήτηση και μια ειρωνεία πολλές φορές. Ενδεικτικά, έχει φτάσει στο σημείο ο ίδιος ο Δήμαρχος να ειρωνεύεται το βουλευτή και δημοτικό σύμβουλο, τον Κωστή Μουσουρούλη, ότι μας κάνεις μάθημα μέσα στο δημοτικό συμβούλιο, να επιτίθεται φραστικά, απαξιώνοντας το ρόλο του Σταύρου Μιχαηλίδη, ακόμα και μια σειρά ανθρώπων, και μένα προσωπικά, που απαρτίζουμε το συμβούλιο της Νέας Αντίληψης. Από εκεί και πέρα είμαστε ξεκάθαροι, αντιλαμβανόμενοι το ρόλο μας μέσα στο δημοτικό συμβούλιο, που είναι η προάσπιση των δημοτικών συμφερόντων αλλά και των δημοτών, οποιοδήποτε ζήτημα έχει να κάνει και υποκύπτει στην αντίληψή μας με τη διαφάνεια, τη νομιμότητα και τη χρηστή διαχείριση θα το κυνηγήσουμε μέχρι εκεί που δε πάει.
- Η συνέχεια της Νέας Αντίληψης και του Γιάννη Χαλιορή προσωπικά.
- Η Νέα Αντίληψη έχει τη βάση της και τον πυρήνα της στην ανάγκη να κάνουμε ένα ποιοτικό βήμα στην τοπική αυτοδιοίκηση, να περάσουμε σε μια άλλου είδους συναινετική και οραματική λειτουργία, με εργαλείο την κοινωνική διαβούλευση και τη συνεννόηση. Νομίζω, ότι αυτή η ποιότητα λείπε από τις δημοτικές αρχές τα τελευταία χρόνια και την αναζητούμε. Επομένως, η ανάγκη να υπάρχει Νέα Αντίληψη είναι δεδομένο, αλίμονο, αν στις επόμενες εκλογές αν δεν υπάρχει η έκφραση αυτής της ανάγκης είτε με την Νέα Αντίληψη είτε με άλλο σχηματισμό που θα καταγράφει αυτή την αναγκαιότητα και με αυτή την έννοια η παρουσία του Γιάννη του Χαλιορή στην υποστήριξη της ιδέας πρέπει να θεωρείται δεδομένη γιατί κανείς δε θέλει να προδώσει τα πιστεύω του ή να απεμπολήσει τις ιδέες του ή να μην αγωνιστεί γι’ αυτές. Εγώ παραμένω σ’ αυτό το δημοτικό συμβούλιο ενεργός, έχοντας αναμμένη τη δάδα αυτής της ανάγκης για ποιοτική τοπική αυτοδιοίκηση και οραματισμό, συνεργάζομαι ξεπερνώντας τις όποιες κομματικές ή άλλες περιχαρακώσεις με τον ανθρώπινο παράγοντα, κοιτώντας στα μάτια τον άνθρωπο και από εκεί και πέρα, νομίζω, ότι και η γενικότερη πολιτική κατάσταση βοηθάει το εκλογικό σώμα να αλλάξει το ίδιο νοοτροπία, συμπεριφορές και συνήθειες. Γιατί η Χίος βρίσκεται σ’ αυτή την κατάσταση που βρίσκεται σήμερα εξαιτίας και της συμπεριφοράς, σε μεγάλο βαθμό, του εκλογικού σώματος. Ο Χιώτης είναι ένας άνθρωπος που μπορεί να θυσιάσει το συλλογικό και τοπικό συμφέρον προκειμένου να πετύχει το προσωπικό του συμφέρον και αυτό το πράγμα, εμένα προσωπικά, παρόλο που μπορώ να δείξω κατανόηση, σε αυτή τη λογική με βρίσκει κάθετα αντίθετο.