Παρασκευή 8 Μαρτίου 2013

ΔΥΟ ΣΤΟΥΣ ΔΕΚΑ ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ ΔΕΝ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΤΙΣ ΣΠΟΥΔΕΣ ΤΟΥΣ ΣΤΙΣ ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ



- «Έρευνα της Κατάστασης των ΑΕΝ της Ελλάδας - Οι απόψεις των σπουδαστών το 2012».

- Επιστημονικός Υπεύθυνος Έρευνας: Καθηγητής Επαμεινώνδας Πανάς

Έρευνα για την παρούσα κατάσταση των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού διεξήγαγε το Ίδρυμα Ευγενίδου σε συνεργασία με το Στατιστικό Τμήμα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Στην διάρκεια της συνέντευξης τύπου ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου κ. Λεωνίδας Δημητριάδης – Ευγενίδης αναφέρθηκε στη συνεισφορά του Ι.Ε. στη ναυτική εκπαίδευση, καθώς επίσης και στην πρωτοβουλία του Ιδρύματος να πραγματοποιήσει σειρά ερευνών για το θέμα αυτό.

Τα κυριότερα συμπεράσματα των ερευνών παρουσίασε ο Πρόεδρος του Στατιστικού Τμήματος του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών καθηγητής Επαμεινώνδας Πανάς.


Αποτελέσματα της Έρευνας: 

Α. Γενικές Τοποθετήσεις των Σπουδαστών
• Στην ερώτηση: «Από τι τύπο Λυκείου έχετε αποφοιτήσει;», οι ερωτηθέντες δήλωσαν:

Από τι τύπο Λυκείου έχετε αποφοιτήσει;

Επτά στους δέκα σπουδαστές ΑΕΝ Πλοιάρχων δήλωσαν ότι αποφοίτησαν από το ενιαίο Λύκειο. Περίπου 4 στους 10 σπουδαστές των ΑΕΝ Μηχανικών αποφοίτησαν από ΕΠΑΛ – ΤΕΕ.
• Στην ερώτηση σχετικά με την αποφοίτησή τους από το Λύκειο οι απαντήσεις των ερωτηθέντων έχουν ως εξής:

Με ποιο βαθμό αποφοιτήσατε από το Λύκειο;

Το 60,6% των σπουδαστών των ΑΕΝ Πλοιάρχων απάντησε ότι αποφοίτησε με βαθμό που κυμαινόταν από 14 έως 18. Το αντίστοιχο ποσοστό των σπουδαστών των ΑΕΝ Μηχανικών ήταν σημαντικά μικρότερο (49,1%).

• Ως προς την ερώτηση: «Από πού πληροφορηθήκατε για την ύπαρξη της συγκεκριμένης ΑΕΝ, στην οποία τώρα σπουδάζετε;», οι απαντήσεις (πολλαπλής επιλογής) δίνονται στον ακόλουθο πίνακα:
Από πού πληροφορηθήκατε για την ύπαρξη της συγκεκριμένης ΑΕΝ, στην οποία τώρα σπουδάζετε;
Πηγές Πληροφόρησης Σπουδαστές ΑΕΝ Πλοιάρχων (%) Σπουδαστές ΑΕΝ Μηχανικών (%)
Από φίλους 28,8 33,9
Από γνωστούς 35,7 38,9
Από καθηγητές Λυκείου ή Φροντιστηρίου 10,6 9,4
Από το Διαδίκτυο (Internet) 12,9 9,4
Από τα ΜΜΕ 4,5 3,9
Από τηλεοπτικά σποτ 4,5 2,2
Από αποφοίτους των ΑΕΝ 15 17,4
Από το μάθημα του επαγγελματικού προσανατολισμού 11,5 11,5

• Οι απόψεις των σπουδαστών στην ερώτηση: «Αισθάνεστε ότι μπορείτε να ανταποκριθείτε στις απαιτήσεις των σπουδών σας;», απεικονίζονται στον ακόλουθο πίνακα:

Σχεδόν οκτώ στους δέκα σπουδαστές θεωρούν ότι μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των σπουδών στις ΑΕΝ.

• Η παροχή ποιοτικών υπηρεσιών προς τους σπουδαστές δεν μπορεί να γίνει σε ένα υποβαθμισμένο περιβάλλον, όπως είναι η άσχημη κατάσταση διατήρησης και συντήρησης κτηρίων. Η κατάσταση των κτηρίων πρέπει να απεικονίζει και να συμβαδίζει με την ποιότητα των σπουδών της ΑΕΝ.

Οι απόψεις των σπουδαστών στην ερώτηση: «Πόσο ικανοποιημένος είστε από τις κτηριακές εγκαταστάσεις της ΑΕΝ που σπουδάζετε;», δίνονται στον ακόλουθο πίνακα:
Από τα δεδομένα παρατηρούμε ότι τα μεγαλύτερα ποσοστά απαντήσεων των σπουδαστών εμφανίζονται στην απάντηση «πολύ δυσαρεστημένος». 

Τόσο οι σπουδαστές των ΑΕΝ Πλοιάρχων όσο και οι σπουδαστές των ΑΕΝ Μηχανικών δηλώνουν δυσαρεστημένοι με τις κτηριακές υποδομές, όπως άλλωστε φαίνεται και από τις τιμές των Δεικτών Διάχυσης, που είναι κάτω από τη βάση των 50 μονάδων, καταδεικνύοντας το χαμηλό επίπεδο περιβάλλοντος που παρουσιάζουν οι σχολικές μονάδες των ΑΕΝ. 

Το περιβάλλον της ΑΕΝ αναμφίβολα δεν ευνοεί ούτε τη μάθηση των σπουδαστών, ούτε και την καλή απόδοση του εκπαιδευτικού προσωπικού.

Όσον αφορά στις τεχνολογικές υποδομές της ΑΕΝ, οι απόψεις των σπουδαστών στην ερώτηση: «Πόσο ικανοποιημένος είστε από τις υποδομές της ΑΕΝ όπου είστε σπουδαστής;», απεικονίζονται στον ακόλουθο πίνακα:

Οι απαντήσεις των σπουδαστών για τις τεχνολογικές υποδομές εμφανίζουν χαμηλό ποσοστό ικανοποίησης. Παρατηρούμε ότι οι τιμές του Δείκτη Διάχυσης είναι μικρότερες από το 50, που είναι η βάση, και αντιστοιχεί στην ουδέτερη κατάσταση. 

Οι τιμές του Δείκτη Διάχυσης καταδεικνύουν την έντονη δυσαρέσκεια των σπουδαστών ως προς τις τεχνολογικές υποδομές. Οι τεχνολογικές δομές των ΑΕΝ δε δημιουργούν αίσθημα ικανοποίησης από τους σπουδαστές.

• Τα εκπαιδευτικά ταξίδια των σπουδαστών μπορούν να θεωρηθούν ως πρακτική άσκηση, που στόχο έχει την επαφή των σπουδαστών των ΑΕΝ με το μελλοντικό τους επάγγελμα. Εκεί, ο κάθε σπουδαστής αρχίζει να «παντρεύει» την θεωρητική γνώση που απέκτησε στην ΑΕΝ με την εφαρμογή στην πράξη αυτής της γνώσης. 

Ουσιαστικά τα εκπαιδευτικά ταξίδια συντελούν στη μετάβαση από τη Σχολή στο πραγματικό εργασιακό περιβάλλον και αποτελούν τον «προθάλαμο» της ένταξης του σπουδαστή στο ναυτικό επάγγελμα.

Σημειώνουμε ότι η πρακτική άσκηση (εκπαιδευτικά ταξίδια) πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος σπουδών και όχι μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους στις ΑΕΝ. Γι’ αυτό και είναι υποχρεωτικό στοιχείο της εκπαίδευσης των σπουδαστών ΑΕΝ. 

Πέμπτο κριτήριο έκφρασης της ολικής ικανοποίησης των σπουδαστών της ΑΕΝ, είναι τα εκπαιδευτικά ταξίδια (πρακτική άσκηση).

Οι σπουδαστές εξέφρασαν τις απόψεις τους στην ερώτηση: «Πόσο ικανοποιημένος είστε από τα εκπαιδευτικά ταξίδια;», που δίνονται στον παρακάτω πίνακα:

Παρατηρούμε υψηλά επίπεδα ικανοποίησης και για τους σπουδαστές των ΑΕΝ Πλοιάρχων (80,4) και για τους σπουδαστές των ΑΕΝ Μηχανικών (80,7).

• Το πρόβλημα της διαρροής ή της μη συνέχισης των σπουδών στις ΑΕΝ είναι ένα σημαντικό ζήτημα.

Οι απαντήσεις των σπουδαστών στην ερώτηση: «Έχεις σκεφθεί να μην ολοκληρώσεις τις σπουδές σου στην ΑΕΝ που σπουδάζεις;», δίνονται στον ακόλουθο πίνακα:

Έχεις σκεφθεί να μην ολοκληρώσεις τις σπουδές σου στην ΑΕΝ που σπουδάζεις;
                  Ναι    Όχι
Πλοίαρχοι: 22,2   77,8
Μηχανικοί:19,0   81,0

Από τις απαντήσεις των σπουδαστών προκύπτει ότι περίπου 2 στους 10 σπουδαστές έχουν σκεφθεί να μην ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.




marinews.gr
e-nautilia.gr