Στο τελικό στάδιο των διαπραγματεύσεων με ξένους επενδυτές και τράπεζες. Σε απολογία καλείται η ΝΕΛ για το βόρειο Αιγαίο.
Το επόμενο βήμα στην προσπάθεια αναδιοργάνωσή του χάρτη των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών πραγματοποιεί το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, με την κλήση σε απολογία της ΝΕΛ για τη μη τήρηση των υποχρεώσεων της σχετικά με τις συμβάσεις δημοσίων υπηρεσιών σε ακτοπλοϊκές γραμμές του Βορείου Αιγαίου.
Η διαδικασία, που δεν αναμένεται να κλείσει άμεσα, ενδέχεται να ανοίξει τον δρόμο για την είσοδο άλλων εταιρειών στα δρομολόγια αυτά. Όμως, το θέμα είναι κοινωνικά ευαίσθητο, αφού ένα «ατύχημα» σχετικά με τις δημόσιες συμβάσεις της ΝΕΛ θα μπορούσε να δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα σε εκατοντάδες εργαζομένους της. Εργαζομένους που ούτως ή άλλως -όπως και σε ορισμένες άλλες εταιρείες, αλλά σε μικρότερο εύρος- παραμένουν απλήρωτοι.
Έτσι, το υπουργείο προσπαθεί να ισορροπήσει μεταξύ των προβλημάτων που ανακύπτουν από την προβληματική, σύμφωνα με πηγές της Ακτής Βασιλειάδη, κάλυψη των δρομολογίων στο Βόρειο Αιγαίο και των κοινωνικών επιπτώσεων που θα μπορούσαν να προκύψουν για τους εργαζομένους.
Σε αυτό το πλαίσιο, άλλωστε, της ρύθμισης των ζητημάτων εργασίας, ο υπουργός Ναυτιλίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, υπέγραψε αυτήν την εβδομάδα την απόφαση με την οποία κυρώνεται η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών Πλοίων για το 2014. Το κείμενο της σύμβασης είχε υπογραφεί τον Απρίλιο από τους εκπροσώπους του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ), καθώς και κλαδικών οργανώσεων, και η ισχύς της αρχίζει από 1 η Ιανουαρίου και λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2014.
Σε αυτό το περιβάλλον, οι εταιρείες προχωρούν στην προσπάθεια εξυγίανσής τους, με διάφορα αποτελέσματα, ενώ οι πιστώτριες τράπεζες, προεξάρχουσας της Πειραιώς, βρίσκονται σε διαδικασία αξιολόγησης των επιλογών τους.
Στην πρωτοπορία εμφανίζεται να έχει περάσει, πάντως, η Attica Group (Superfast Ferries και Blue Star Ferries), που βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με τη Fortress Credit Corp., αλλά και με έναν μεγάλο αριθμό ξένων και ελληνικών τραπεζών, με στόχο την ενδυνάμωση της θέσης της.
Σημειώνεται πως η Attica Group διαθέτει την καλύτερη σχέση δανεισμού και περιουσιακών στοιχείων, και συγκεκριμένα έχει δανεισμό 290 εκατ. ευρώ, έναντι αξίας στόλου 628 εκατ. ευρώ.
Έχει δρομολογήσει, έτσι, τη μακροπρόθεσμη αναδιάρθρωση του δανεισμού της και την προσέλκυση στρατηγικών συμμάχων, ώστε να χρηματοδοτήσει το business plan της και να ενδυναμώσει τον ρόλο της στην αναδιάρθρωση του ακτοπλοϊκού κλάδου, που βρίσκονται σε εξέλιξη με πρωτοβουλία της Τράπεζας Πειραιώς, όπως η ίδια ανέφερε πρόσφατα, απαντώντας σε σχετική ερώτηση της επιτροπής κεφαλαιαγοράς.
Στο επίκεντρο των συζητήσεων είναι και η έκδοση μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου που θα καλύψει η Fortress.
Η πρόσφατη συμφωνία της Τράπεζας Πειραιώς με τη μητρική της Attica, MIG, με την οποία η τράπεζα κατέστη ο μεγαλύτερος μέτοχός της (η συναλλαγή έκλεισε στις αρχές της εβδομάδας), δημιουργεί, όμως, προϋποθέσεις για τη λειτουργία της ακτοπλοϊκής ως πυλώνα συγκέντρωσης.
Το management του Ομίλου Attica δηλώνει πως «βρίσκεται σε τελικό στάδιο συζητήσεων και διαπραγματεύσεων με τις δανείστριες τράπεζες και επενδυτικό χρηματοδοτικό όμιλο, προκειμένου να επιτύχει τη μακροπρόθεσμη αναδιάρθρωση του δανεισμού του ομίλου και, παράλληλα, να προσελκύσει στρατηγικούς συμμάχους, ώστε να χρηματοδοτήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την υλοποίηση του επιχειρηματικού της σχεδίου και να ενδυναμώσει τον πρωταγωνιστικό της ρόλο στις διαδικασίες της συνολικής αναδιάρθρωσης του ακτοπλοϊκού κλάδου που βρίσκονται σε εξέλιξη».
Υπενθυμίζεται ότι η Πειραιώς έχει σημαντικές συμμετοχές, είτε άμεσα είτε μέσω πιστώσεων, τόσο στην εισηγμένη ΑΝΕΚ όσο και στη μη εισηγμένη, αλλά μεγάλη, Hellenic Seaways.
Τι «η συγχωνεύσουμε; Χρέη και ζημίες;»
Ανεξάρτητα με την κατάληξη της διαδικασίας συγχωνεύσεων ή εξαγορών που κυοφορείται στον κλάδο της ακτοπλοΐας, υπάρχουν πολλά ακόμη που πρέπει να γίνουν για να βγει από την κρίση. «Αλλιώς, τι να συγχωνεύσουμε; Χρέη και ζημίες;», σημειώνει χαρακτηριστικά βετεράνος επιχειρηματίας της ακτοπλοϊκής βιομηχανίας.
Η συνεχής μείωση της κίνησης μετά το 2007 και ο διπλασιασμός της τιμής των καυσίμων μετά το 2009 είχαν ως αποτέλεσμα τη συσσώρευση ζημιών για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες σε επίπεδα της τάξης του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ. Αυτές οι ζημίες, σε συνδυασμό με τις άνω του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ δανειακές υποχρεώσεις, λειτουργούν ως βαρίδι στον κλάδο σε μια δύσκολη συγκυρία σε επίπεδο μεταφορικού έργου. Και αυτό, διότι άμεσο αποτέλεσμα της συσσώρευσης των ζημιών είναι η περιορισμένη ρευστότητα και η αδυναμία πολλών εταιρειών να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους, γεγονός που σε πολλές περιπτώσεις έχει ως αποτέλεσμα την προβληματική εξυπηρέτηση γραμμών που αυτές οι εταιρείες καλύπτουν.
Αν και η κίνηση εμφανίζεται πλέον σταθεροποιημένη και ίσως και οριακά ανοδική, άλλα προβλήματα παραμένουν. Οι συντελεστές ΦΠΑ που εφαρμόζονται στην ακτοπλοΐα είναι οι υψηλότεροι στην Ευρώπη και, σε συνδυασμό με τις διάφορες κρατήσεις υπέρ τρίτων, η συνολική επιβάρυνση των εισιτηρίων ανέρχεται στο 33,5%. Και αυτό είναι όχι μόνο πρόβλημα ανταγωνιστικότητας, αλλά και πρόβλημα για την οικονομική ζωή των νησιών. Σε αυτές τις επιβαρύνσεις έρχεται να προστεθεί και η διερεύνηση των συντελεστών που επιβαρύνουν το κόστος των καυσίμων, και κυρίως το κόστος τήρησης των στρατηγικών αποθεμάτων, αναφέρουν κύκλοι της Ακτής Μιαούλη.
Και, βέβαια, παραμένουν πολλά πράγματα να γίνουν και στο μέτωπο του εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου, παρά τα κάποια βήματα που έχουν ήδη γίνει.
Πηγή: εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 21ης Ιουνίου
Η διαδικασία, που δεν αναμένεται να κλείσει άμεσα, ενδέχεται να ανοίξει τον δρόμο για την είσοδο άλλων εταιρειών στα δρομολόγια αυτά. Όμως, το θέμα είναι κοινωνικά ευαίσθητο, αφού ένα «ατύχημα» σχετικά με τις δημόσιες συμβάσεις της ΝΕΛ θα μπορούσε να δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα σε εκατοντάδες εργαζομένους της. Εργαζομένους που ούτως ή άλλως -όπως και σε ορισμένες άλλες εταιρείες, αλλά σε μικρότερο εύρος- παραμένουν απλήρωτοι.
Έτσι, το υπουργείο προσπαθεί να ισορροπήσει μεταξύ των προβλημάτων που ανακύπτουν από την προβληματική, σύμφωνα με πηγές της Ακτής Βασιλειάδη, κάλυψη των δρομολογίων στο Βόρειο Αιγαίο και των κοινωνικών επιπτώσεων που θα μπορούσαν να προκύψουν για τους εργαζομένους.
Σε αυτό το πλαίσιο, άλλωστε, της ρύθμισης των ζητημάτων εργασίας, ο υπουργός Ναυτιλίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, υπέγραψε αυτήν την εβδομάδα την απόφαση με την οποία κυρώνεται η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών Πλοίων για το 2014. Το κείμενο της σύμβασης είχε υπογραφεί τον Απρίλιο από τους εκπροσώπους του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ), καθώς και κλαδικών οργανώσεων, και η ισχύς της αρχίζει από 1 η Ιανουαρίου και λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2014.
Σε αυτό το περιβάλλον, οι εταιρείες προχωρούν στην προσπάθεια εξυγίανσής τους, με διάφορα αποτελέσματα, ενώ οι πιστώτριες τράπεζες, προεξάρχουσας της Πειραιώς, βρίσκονται σε διαδικασία αξιολόγησης των επιλογών τους.
Στην πρωτοπορία εμφανίζεται να έχει περάσει, πάντως, η Attica Group (Superfast Ferries και Blue Star Ferries), που βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με τη Fortress Credit Corp., αλλά και με έναν μεγάλο αριθμό ξένων και ελληνικών τραπεζών, με στόχο την ενδυνάμωση της θέσης της.
Σημειώνεται πως η Attica Group διαθέτει την καλύτερη σχέση δανεισμού και περιουσιακών στοιχείων, και συγκεκριμένα έχει δανεισμό 290 εκατ. ευρώ, έναντι αξίας στόλου 628 εκατ. ευρώ.
Έχει δρομολογήσει, έτσι, τη μακροπρόθεσμη αναδιάρθρωση του δανεισμού της και την προσέλκυση στρατηγικών συμμάχων, ώστε να χρηματοδοτήσει το business plan της και να ενδυναμώσει τον ρόλο της στην αναδιάρθρωση του ακτοπλοϊκού κλάδου, που βρίσκονται σε εξέλιξη με πρωτοβουλία της Τράπεζας Πειραιώς, όπως η ίδια ανέφερε πρόσφατα, απαντώντας σε σχετική ερώτηση της επιτροπής κεφαλαιαγοράς.
Στο επίκεντρο των συζητήσεων είναι και η έκδοση μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου που θα καλύψει η Fortress.
Η πρόσφατη συμφωνία της Τράπεζας Πειραιώς με τη μητρική της Attica, MIG, με την οποία η τράπεζα κατέστη ο μεγαλύτερος μέτοχός της (η συναλλαγή έκλεισε στις αρχές της εβδομάδας), δημιουργεί, όμως, προϋποθέσεις για τη λειτουργία της ακτοπλοϊκής ως πυλώνα συγκέντρωσης.
Το management του Ομίλου Attica δηλώνει πως «βρίσκεται σε τελικό στάδιο συζητήσεων και διαπραγματεύσεων με τις δανείστριες τράπεζες και επενδυτικό χρηματοδοτικό όμιλο, προκειμένου να επιτύχει τη μακροπρόθεσμη αναδιάρθρωση του δανεισμού του ομίλου και, παράλληλα, να προσελκύσει στρατηγικούς συμμάχους, ώστε να χρηματοδοτήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την υλοποίηση του επιχειρηματικού της σχεδίου και να ενδυναμώσει τον πρωταγωνιστικό της ρόλο στις διαδικασίες της συνολικής αναδιάρθρωσης του ακτοπλοϊκού κλάδου που βρίσκονται σε εξέλιξη».
Υπενθυμίζεται ότι η Πειραιώς έχει σημαντικές συμμετοχές, είτε άμεσα είτε μέσω πιστώσεων, τόσο στην εισηγμένη ΑΝΕΚ όσο και στη μη εισηγμένη, αλλά μεγάλη, Hellenic Seaways.
Τι «η συγχωνεύσουμε; Χρέη και ζημίες;»
Ανεξάρτητα με την κατάληξη της διαδικασίας συγχωνεύσεων ή εξαγορών που κυοφορείται στον κλάδο της ακτοπλοΐας, υπάρχουν πολλά ακόμη που πρέπει να γίνουν για να βγει από την κρίση. «Αλλιώς, τι να συγχωνεύσουμε; Χρέη και ζημίες;», σημειώνει χαρακτηριστικά βετεράνος επιχειρηματίας της ακτοπλοϊκής βιομηχανίας.
Η συνεχής μείωση της κίνησης μετά το 2007 και ο διπλασιασμός της τιμής των καυσίμων μετά το 2009 είχαν ως αποτέλεσμα τη συσσώρευση ζημιών για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες σε επίπεδα της τάξης του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ. Αυτές οι ζημίες, σε συνδυασμό με τις άνω του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ δανειακές υποχρεώσεις, λειτουργούν ως βαρίδι στον κλάδο σε μια δύσκολη συγκυρία σε επίπεδο μεταφορικού έργου. Και αυτό, διότι άμεσο αποτέλεσμα της συσσώρευσης των ζημιών είναι η περιορισμένη ρευστότητα και η αδυναμία πολλών εταιρειών να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους, γεγονός που σε πολλές περιπτώσεις έχει ως αποτέλεσμα την προβληματική εξυπηρέτηση γραμμών που αυτές οι εταιρείες καλύπτουν.
Αν και η κίνηση εμφανίζεται πλέον σταθεροποιημένη και ίσως και οριακά ανοδική, άλλα προβλήματα παραμένουν. Οι συντελεστές ΦΠΑ που εφαρμόζονται στην ακτοπλοΐα είναι οι υψηλότεροι στην Ευρώπη και, σε συνδυασμό με τις διάφορες κρατήσεις υπέρ τρίτων, η συνολική επιβάρυνση των εισιτηρίων ανέρχεται στο 33,5%. Και αυτό είναι όχι μόνο πρόβλημα ανταγωνιστικότητας, αλλά και πρόβλημα για την οικονομική ζωή των νησιών. Σε αυτές τις επιβαρύνσεις έρχεται να προστεθεί και η διερεύνηση των συντελεστών που επιβαρύνουν το κόστος των καυσίμων, και κυρίως το κόστος τήρησης των στρατηγικών αποθεμάτων, αναφέρουν κύκλοι της Ακτής Μιαούλη.
Και, βέβαια, παραμένουν πολλά πράγματα να γίνουν και στο μέτωπο του εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου, παρά τα κάποια βήματα που έχουν ήδη γίνει.
Πηγή: εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 21ης Ιουνίου