Ως προς
τις ρυθμίσεις του τομέα της ακτοπλοΐας και εργασιακών ζητημάτων που
σχολιάζονται στην επικαιρότητα, διευκρινίζονται
επιπλέον τα εξής:
Α. Δεν καταργείται η ετήσια
δρομολόγηση, δηλαδή η υποχρέωση για συγκοινωνιακή κάλυψη των νησιών όλο το χρόνο. Αυτό που αλλάζει
είναι ότι καταργείται η υποχρέωση του πλοιοκτήτη να διατηρεί πλήρωμα σε
περιόδους που το πλοίο δεν
δραστηριοποιείται. Και η μη δραστηριοποίηση πλοίου, για κάποιο διάστημα, δεν
συνεπάγεται διακοπή της συγκοινωνίας (πχ κάθε χρόνο γίνεται συντήρηση). Αντίθετα
ο νόμος προέβλεπε και συνεχίζει να προβλέπει ότι ένα πλοίο μπορεί να
σταματήσει, εφόσον συντρέχουν λόγοι, μόνο υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχουν άλλα
πλοία που καλύπτουν το νησί ώστε να μη διαταράσσεται η συγκοινωνία.
Ειδικά
και μόνο για τα ταχύπλοα, επειδή αυτά
είναι επιπλέον της βασικής συγκοινωνίας ώστε να εξυπηρετούν κυρίως την
τουριστική κίνηση κατά τους θερινούς μήνες, προβλέπεται η δυνατότητα
δρομολόγησής τους για διάστημα μικρότερο του έτους, το οποίο όμως, και πάλι, δεν μπορεί να είναι κατώτερο του
τετραμήνου.
Τα ανωτέρω είναι ρυθμίσεις που κρίνονται
εύλογες και συνεχίζουν να επιβάλλονται από την πολιτεία σε μια κατά τα λοιπά
απελευθερωμένη από το 2001 αγορά (όποιος πλοιοκτήτης επιθυμεί μπορεί να
δρομολογήσει πλοίο όπου επιθυμεί –- εφόσον δρομολογήσει, πρέπει να υπακούσει
στους ανωτέρω όρους).
Β. Οι παρεμβάσεις που αφορούν στη σύνθεση πληρώματος κινούνται σε δύο
άξονες:
- Στις εσωτερικές (ακτοπλοϊκές) γραμμές, και μόνο κατά τη χειμερινή περίοδο που η επιβατική κίνηση είναι
ιδιαίτερα χαμηλή, προβλέπεται η
δυνατότητα να μειώνεται μόνο το προσωπικό γενικών καθηκόντων μέχρι
το ½ του αριθμού που ισχύει για τη θερινή περίοδο (οικονομικοί
αξιωματικοί, φροντιστές, βοηθοί φροντιστών, θαλαμηπόλοι, επίκουροι, μάγειροι,
χυτροκαθαριστές). Δεν επιτρέπεται καμία
μείωση στο προσωπικό που εκτελεί καθήκοντα που αφορούν στην ασφάλεια της
ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και σε κάθε περίπτωση η σύνθεση παραμένει υψηλότερη των διεθνών απαιτήσεων
ασφάλειας (SOLAS).
- Στις διεθνείς γραμμές όπου ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα έντονος,
προβλέπεται η δυνατότητα μείωσης της σύνθεσης πληρώματος μέχρι το όριο που θέτουν τα ελληνικά
και διεθνή πρότυπα και η νομοθεσία για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής
στη θάλασσα, ώστε το ελληνικό πλοίο
να αντεπεξέρχεται στον ανταγωνισμό. Τονίζεται ότι η πρόβλεψη αφορά σε
γραμμές, όπως π.χ. της Αδριατικής, όπου παρατηρούνται φαινόμενα
«αφελληνισμού», με την έννοια ότι δένουν τα ελληνικά πλοία και
αντικαθίστανται από πλοία άλλης σημαίας της ΕΕ.
Σε κάθε περίπτωση, δεν αλλάζει τίποτα στο
καθεστώς όσον αφορά το ωράριο ή γενικότερα τους όρους υπό τους οποίους εργάζεται
το προσωπικό επί του πλοίου.
Γ. Οι ΣΣΕ δεν καταργούνται, ούτε υπάρχει στο
νομοσχέδιο διάταξη για κατάργηση ΣΣΕ. Στα ποντοπόρα πλοία, όπου εδώ και πολλά
χρόνια η απασχόληση ελληνικών κατώτερων
πληρωμάτων είναι σχεδόν μηδαμινή, προβλέπεται η σύναψη ατομικών συμβάσεων όταν
δεν υπάρχει ΣΣΕ. Η διάταξη στοχεύει στην αύξηση της απασχόλησης.
Επισημαίνεται ότι η σχετική διάταξη περιέχει ρητές ρυθμίσεις για τη διασφάλιση των ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών
δικαιωμάτων των ναυτικών, ώστε αυτά να μην επηρεάζονται από τους όρους της
ατομικής σύμβασης.