Τρίτη 16 Απριλίου 2013

ΟΜΙΛΙΑ ΥΝΑ, ΚΩΣΤΗ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗ , ΣΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΟΥ Economist "ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΡΟΓΓΥΛΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ"





«Αξιότιμες Κυρίες και Κύριοι,

Η Ελληνική ναυτιλία, οι Έλληνες ναυτικοί, τα Ελληνικά λιμάνια και οι Ελληνικές θάλασσες, είναι κομμάτια ενός πάζλ που αν ενωθούν δημιουργικά, τότε η εικόνα που θα δημιουργηθεί θα είναι μια νέα παραγωγική Ελλάδα. Γι αυτά θα σας μιλήσω σήμερα. Για το πώς θα καταφέρουμε να ξεφύγουμε από την ύφεση και να μεταρρυθμίσουμε τη χώρα μας ώστε να πάμε σε τροχιά ανάπτυξης, σε καλύτερα επίπεδα απασχόλησης, σε πραγματική ανταγωνιστικότητα-παραγωγικότητα.

Αναγνωρίζοντας βεβαίως τις ιδιαιτερότητες της δομής της ελληνικής οικονομίας. Κάποιες από αυτές οφείλονται σε υπερβολικές ρυθμίσεις που πρέπει να αφαιρεθούν ή σε στρεβλώσεις που πρέπει να αρθούν. Κάποιες άλλες οφείλονται σε εγγενή χαρακτηριστικά και αντικειμενικές συνθήκες, όπως για παράδειγμα η γεωμορφολογία της χώρας, τις οποίες, πρέπει να προσπαθούμε, βάσει ορθού σχεδιασμού, να μετατρέπουμε σε πλεονέκτημα, αντί για μειονέκτημα. Επομένως: χρειάζεται επιμονή στις μεταρρυθμίσεις, αλλά ταυτόχρονα μελέτη και εφαρμογή των πολιτικών εκείνων, που προσαρμοσμένες στη χώρα μας, θα βοηθήσουν στην ανάκαμψη.

Το Υπουργείο Ναυτιλίας, είναι ένα τέτοιο παράδειγμα αφού η πολιτική του αφορά ακουμπά ταυτόχρονα: ένα βασικό παραγωγικό τομέα της εθνικής οικονομίας όπως η ναυτιλία και τις ιδιαιτερότητες των ελληνικών νησιών και των υφιστάμενων λιμένων. Όλα αυτά συνδέονται με το brand, το σήμα κατατεθέν με το οποίο μια χώρα είναι ευρέως γνωστή στον υπόλοιπο κόσμο. Στην Ελλάδα, οι κλάδοι που μας εκπροσωπούν υπερήφανα σε όλο τον κόσμο είναι η ναυτιλία και ο τουρισμός, με σημαντικά αποτελέσματα τα οποία δεν «οφείλονται» τόσο στην πολιτεία. Η ναυτιλία καταξιώθηκε με το επιχειρηματικό πνεύμα και τον κοσμοπολιτισμό των Ελλήνων πλοιοκτητών και την ικανότητα των Ελλήνων ναυτικών, ο δε τουρισμός με τα φυσικά κάλλη της Ελλάδας και τη φιλοξενία μας.

Η πολιτεία οφείλει να ενθαρρύνει, να άρει εμπόδια και στρεβλώσεις και να αφήσει ελεύθερες τις παραγωγικές δυνάμεις να κάνουν αυτό που ξέρουν να κάνουν καλά. Αν παράλληλα η πολιτεία είναι σοβαρή, δηλαδή έχει θεσμούς, εποπτεία και καλή διοίκηση, οι δυνάμεις αυτές θα το κάνουν πολύ καλύτερα.

Η Κυβέρνηση αυτή, με προεξάρχοντα σε κάθε βήμα τον ίδιο τον Πρωθυπουργό κ. Αντώνη Σαμαρά, επιχειρεί ταυτόχρονα τα εξής: την ισορροπία σε ένα ευαίσθητο ευρωπαϊκό και παγκόσμιο περιβάλλον, τη διατήρηση της χώρας σε συνθήκες -έστω και ατελούς- λειτουργίας αλλά λειτουργίας, τη ριζική αλλαγή νοοτροπιών, την άρση στρεβλώσεων, τη δημιουργία νέων υγιών δομών και ένα αναπτυξιακό άλμα.

Σε συνθήκες βαθιάς κρίσης, το ζητούμενο είναι η ανάκαμψη και το προαπαιτούμενο ο ρεαλισμός. Εμείς επιχειρούμε τη σταθεροποίηση της οικονομίας για την ανάκαμψη αλλά και την αποκατάσταση των συνθηκών που οφείλει να παρέχει στους πολίτες του ένα Ευρωπαϊκό κοινωνικό κράτος. Όλα τα άλλα είναι μικροπολιτική. Τώρα πια μπορούμε να εκμεταλλευθούμε τη σταθερότητα και το μεταρρυθμιστικό πλαίσιο για να πάμε σε μακροπρόθεσμη στρατηγική και σε πραγματικές τομές.

Η ελληνική ναυτιλία κατέχει ηγετική θέση στην παγκόσμια αγορά. Το δυναμικό της πρέπει να έχει εδώ μια στέρεα βάση. Η ελληνική σημαία προσδίδει κύρος στα πλοία που τη φέρουν, όχι μόνο γιατί βρίσκεται στη λευκή λίστα του Paris MOU, αλλά γιατί επιπλέον υποστηρίζεται από ένα ολοκληρωμένο διοικητικό μηχανισμό σε εθνικό και σε διεθνές επίπεδο, που κανένα άλλο κράτος στον κόσμο δεν προσφέρει. Παράλληλα, είναι η σημαία μιας χώρας που διαθέτει τα καταλληλότερα στον κόσμο στελέχη για τη ναυτιλιακή επιχειρηματικότητα. Επίσης, στηρίζεται σε ανταγωνιστικά, διαφανή και σταθερά εδώ και 60 χρόνια κίνητρα για ναυτιλιακές επενδύσεις.

Μία από τις πρώτες κινήσεις μας ήταν ο εκσυγχρονισμός της νηολόγησης πλοίων στην ελληνική σημαία, ώστε αυτή να γίνει ακόμα πιο ελκυστική. Τι κάναμε, λοιπόν, μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο: απλοποιήσαμε και τυποποιήσαμε όλες τις διαδικασίες, μειώσαμε από 34 σε 9 τις απαιτούμενες υπογραφές με την άμεση συνδρομή και των συναρμόδιων Υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης, αλλά και τον απαιτούμενο χρόνο, από αρκετούς μήνες σε λιγότερες από δύο εβδομάδες. Στόχος μας είναι η ελληνική σημαία να κυματίζει στα περισσότερα, ει δυνατόν, πλοία ελληνικών συμφερόντων στον κόσμο.

Παράλληλα, παρεμβαίνουμε βελτιωτικά σε πολλά και σημαντικά ζητήματα για το λεγόμενο ναυτιλιακό πλέγμα: από τη ναυτική εκπαίδευση και εργασία, ή την κωδικοποίηση και αναμόρφωση του Κώδικα Δημόσιου και Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου, μέχρι τη ναυπηγοεπισκευή.

Εκτός από ναυτιλιακό κέντρο, διαθέτουμε πολύ σοβαρές προοπτικές, όπως αναγνωρίζουν όλοι οι διεθνείς αναλυτές, για να γίνουμε επίσης ένα διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο, μέσω των θαλάσσιων μεταφορών και με το συνδυασμό με τα άλλα μεταφορικά μέσα.

Τι είδους λιμάνια χρειάζεται ο Έλληνας πολίτης, αλλά και ο κάθε χρήστης αυτών; Λιμάνια που να εξυπηρετούν την ακτοπλοΐα, να εξυπηρετούν τις μεταφορές, να εξυπηρετούν τον θαλάσσιο τουρισμό. Λιμάνια σύγχρονα, που όχι μόνο να βγάζουν τα έξοδά τους, αλλά να είναι οχήματα ανάπτυξης και απασχόλησης για πολλούς συναφείς κλάδους. Η ανάπτυξή τους υπό το παρόν μοντέλο δεν είναι εφικτή λόγω χρονοβόρων διαδικασιών, παρωχημένης οργανωτικής δομής, αδυναμίας χρηματοδότησης και έλλειψης δυνατότητας προσέλκυσης μεγάλων πελατών. Αξιοποιούμε επιτέλους τη γεωγραφία, αλλά με σχέδιο, με το δημόσιο να ασκεί το στρατηγικό και εποπτικό του ρόλο και με τον ιδιωτικό τομέα να παρέχει την τόσο αναγκαία τεχνογνωσία και πρωτοβουλία μέσα σε ένα διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον, όπως σύντομα θα επιβεβαιωθεί και από το επενδυτικό ενδιαφέρον.

Βήματα προς αυτή την κατεύθυνση αποτέλεσαν μεταξύ άλλων η εκπόνηση της Εθνικής Λιμενικής Στρατηγικής, η οποία αποτέλεσε το πρώτο, μεγάλο βήμα για την ανάπτυξη ενός σύγχρονου λιμενικού συστήματος ενταγμένου σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα μεταφορών, οι τεχνικές προδιαγραφές, με τις οποίες θα εκπονούνται ή θα εκσυγχρονίζονται τα απαραίτητα γενικά προγραμματικά σχέδια -master plan- των λιμένων τις οποίες παρουσιάσαμε την περασμένη εβδομάδα και ακόμη, το νομοσχέδιο που συζητείται σήμερα το απόγευμα στη Βουλή με το οποίο ιδρύουμε Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων. Μια Αρχή με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια που θα έχει ως βασικές αρμοδιότητες: την παρακολούθηση της εφαρμογής της εθνικής στρατηγικής στο λιμενικό τομέα και την εποπτεία των εμπορικών λιμένων, κρατικών και ιδιωτικών.

Τέλος, σύντομα θα θέσουμε σε διαβούλευση νέο νομοσχέδιο για το θαλάσσιο τουρισμό, για το οποίο συνεργαστήκαμε με τα Υπουργεία Τουρισμού και Οικονομικών.

Κυρίες και κύριοι,

Σε αυτούς τους τομείς στρέφουμε την προσοχή μας, σε αυτή την κατεύθυνση επικεντρώνονται οι προσπάθειές μας. Η σημερινή είναι, επιτρέψτε μου να πω, μια σημαντική ημέρα για την ελληνική ναυτιλία. Κι αυτό, γιατί με το νομοσχέδιο του Υπουργείου μας που προανέφερα ανασυγκροτείται το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου και αποκτά μια σύγχρονη και ολοκληρωμένη δομή για να συνδράμει όσα περιέγραψα.»