Συνέντευξη Τύπου προς τα τοπικά μέσα ενημέρωσης παραχώρησε σήμερα το πρωί στο γραφείο του ο Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου Νάσος Γιακαλής, μέσω της οποίας τοποθετήθηκε για το μείζον ζήτημα που έχει δημιουργηθεί από την ακύρωση της εκλογής της κας Χριστιάνας Καλογήρου και τον προβληματισμό που επικρατεί για την επόμενη μέρα της περιφερειακής αρχής.
Ο Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου ενημέρωσε καταρχήν πως ακυρώθηκε η τελετή ορκωμοσίας του νέου περιφερειακού συμβουλίου που ήταν προγραμματισμένη για τις 27 Αυγούστου και πως αναμένει και ο ίδιος –αρμοδίως- την ενημέρωση για το πώς θα προωθηθούν οι διαδικασίες στο εξής. Παράλληλα πραγματοποίησε μία εκτενή αναφορά στα όσα διαδραματίστηκαν όλο αυτό το διάστημα από τη στιγμή της κατάθεσης της ένστασης από στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ στη Λέσβο για την εκλογή της κας Καλογήρου, της ακύρωσης της εκλογής της μέχρι και σήμερα που βρίσκεται ουσιαστικά στον «αέρα» η όλη διαδικασία μετάβασης από τη μία περιφερειακή αρχή στην άλλη, κάνοντας λόγο για «κενά του νόμου» που δημιουργούν εκτός από καθαρά νομικής φύσης ζητήματα, κυρίως ηθικά, καταλήγοντας στο συμπέρασμα πως ο περίφημος «Καλλικράτης» αποδεικνύεται ξανά περίτρανα πως συντάχθηκε και λειτουργεί την αυτοδιοίκηση εντελώς πρόχειρα.
Τονίζοντας παρά ταύτα πως σέβεται απόλυτα την δικαιοσύνη η οποία και θα αποφανθεί για το τι μέλλει γενέσθαι με την εκλογή της κας Καλογήρου, ο κ. Γιακαλής έθεσε το θέμα που έχει δημιουργηθεί και στην πολιτική του διάσταση, υποστηρίζοντας πως εάν εφαρμοστούν τα άρθρα 161,162 του «Καλλικράτη» (τα οποία σημειώνεται ότι αναφέρονται στην αντικατάσταση και αναπλήρωση του Περιφερειάρχη μεσούσης της περιφερειακής του θητείας) και ορισθεί οποιοσδήποτε άλλος Περιφερειάρχης πλην της κας Καλογήρου, τότε εκείνος δεν θα έχει το κύρος τόσο μέσα στο περιφερειακό συμβούλιο, όσο και στην κοινωνία του Βορείου Αιγαίου που ποτέ δεν τον εξέλεξε για αυτήν την θέση.
Ως εκ τούτου ο κ. Γιακαλής εξέφρασε τον προβληματισμό του και για το γεγονός πως παρακάμπτεται η εφαρμογή του άρθρου 153 του «Καλλικράτη» που επιτάσσει νέες εκλογές και ζήτησε να γίνουν νέες εκλογές για να αποκατασταθεί η τάξη και να διασφαλιστεί ο δημοκρατικός χαρακτήρας του θεσμού. Και στη βάση αυτή, υποστήριξε ότι υπάρχει κίνδυνος να δημιουργηθεί ένα δεδικασμένο στην αυτοδιοίκηση σε περίπτωση που οριστεί άλλος Περιφερειάρχης πλην της κας Καλογήρου, που θα δίνει αυτόματα το δικαίωμα στον οποιονδήποτε με μεγάλη επιρροή, να κατέρχεται ως υποψήφιος -ακόμα και αν δεν είναι σύννομη η υποψηφιότητά του- και να κερδίζει τις εκλογές υπέρ της παράταξής του, χωρίς να μπορεί ωστόσο να ασκήσει τα καθήκοντα για τα οποία έχει εκλεγεί. Καταστρατηγώντας ουσιαστικά το θεσμό του αιρετού Περιφερειάρχη.
Άλλωστε όπως δήλωσε χαρακτηριστικά, «ο υποψήφιος Περιφερειάρχης είναι η κατεξοχήν προσωπικότητα που επηρεάζει τις εκλογές, καθώς είναι εκείνος που διαμορφώνει το ψηφοδέλτιο της παράταξης, πραγματοποιεί τις καίριες τοποθετήσεις ή συμφωνίες και απευθύνεται σε όλη την εκλογική βάση της Περιφέρειας αφού στον δεύτερο γύρο είναι μόνος του υποψήφιος για την τελική εκλογή». Γι΄ αυτό και αντέτεινε στην προοπτική τοποθέτησης ως Περιφερειάρχη, του Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Λέσβου, ο οποίος έχει εκλεγεί από τη βάση μίας μόλις περιφερειακής ενότητας και όχι από το σύνολο των ψηφοφόρων της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου.
Χαρακτηριστικά τόνισε πως δεν μπορεί να είναι Περιφερειάρχης κάποιος που δεν γνωρίζουν όχι μόνο οι πολίτες των άλλων νησιών του Βορείου Αιγαίου, αλλά ούτε και οι ίδιοι οι περιφερειακοί σύμβουλοι της παράταξής του που προέρχονται από άλλες περιφερειακές ενότητες.
Ο κ. Γιακαλής ωστόσο δεν στάθηκε μόνο στην ακύρωση της εκλογής της κας Καλογήρου που δημιουργεί πρόβλημα αυτή τη στιγμή στην μετάβαση στη νέα περιφερειακή αρχή, αλλά και στο γεγονός πως ανακηρύχθηκε λάθος η σύνθεση του νέου περιφερειακού συμβουλίου με 42 μέλη του αντί για 41 όπως ορίζει ο νόμος, που ουσιαστικά είναι και ο λόγος που ακυρώθηκε η τελετή ορκωμοσίας.
Αναλυτικά η τοποθέτηση του κ. Νάσου Γιακαλή:
«Καταλαβαίνετε ότι είμαστε σε μια περίοδο αβεβαιότητας μέχρι να τελεσιδικήσουν τα δικαστήρια.
Όλα αυτά σε μία κρίσιμη περίοδο για την Περιφέρεια Β. Αιγαίου κατά την οποία πολλά θέματα τρέχουν, έργα βρίσκονται σε εξέλιξη και υπάρχουν προθεσμίες για μια σειρά από προγράμματα και δράσεις. Προθεσμίες που δε μπορούν να χαθούν. Είναι λοιπόν μια κρίσιμη στιγμή για την πορεία της αιρετής Περιφέρειας, ενός θεσμού που λόγω και της νησιωτικής της ιδιομορφίας στήθηκε από εμάς με πολύ κόπο.
Υπάρχει λοιπόν για εμάς ένα θέμα συνέχειας και πρέπει αυτό το θέμα να λυθεί βάσει τη νομιμότητα η οποία πρέπει να τηρείται σ’ όλη την εκλογική διαδικασία. Είναι γνωστός ο τρόπος που διεξάγονται οι εκλογές.
Ο υποψήφιος Περιφερειάρχης είναι αυτός που εκτίθεται σ’ όλη την Περιφέρεια, που έχει την ευθύνη κατάρτισης και κατάθεσης του ψηφοδελτίου και είναι αυτός που η προσωπικότητά του είναι καθοριστική στη διαμόρφωση του εκλογικού αποτελέσματος.
Είναι ο μόνος που εκτίθεται σε όλα τα νησιά της Περιφέρειας, ενώ οι Αντιπεριφερειάρχες και οι περιφερειακοί σύμβουλοι απευθύνονται μόνο στους πολίτες του νησιού τους. Ο υποψήφιος Περιφερειάρχης είναι αυτός που έχει την ευθύνη της χάραξης του προεκλογικού αγώνα, ο οποίος κάνει τις όποιες συμφωνίες για τη στήριξή του και αυτό επιβεβαιώνει ότι η διαμόρφωση του εκλογικού αποτελέσματος βασίζεται σ’ έναν σημαντικό βαθμό στον υποψήφιο Περιφερειάρχη.
Άλλωστε στον Β΄ γύρο η αναμέτρηση διεξάγεται ανάμεσα στους πρώτο και δεύτερο υποψήφιους περιφερειάρχες και η επιλογή των πολιτών είναι ανάμεσα σ’ αυτούς. Δηλαδή όσοι δε συμμετέχουν στον Β΄ γύρο διαμορφώνουν το τελικό αποτέλεσμα.
Υπάρχουν πολλά παραδείγματα και στις πρόσφατες εκλογές που υποψήφιος που συγκέντρωσε 49% στον Α΄ γύρο και ο αντίπαλός του 24%, τελικά στον Β΄ γύρο εκλέχτηκε ο δεύτερος. Αυτό δείχνει το ρόλο που παίζουν οι συμμαχίες και οι συμφωνίες στο τελικό αποτέλεσμα. Το λέω αυτό γιατί επιδιώκεται να αγνοηθούν όλα τα παραπάνω και να οδηγηθούμε στα άρθρα 161 και 162 τα οποία θεωρώ ότι δε μπορούν να εφαρμοστούν στην προκειμένη περίσταση διότι έχουμε ακύρωση της ανακήρυξης υποψηφιότητας της κ. Καλογήρου.
Τα άρθρα αυτά θα μπορούσαν να ενεργοποιηθούν αν ο περιφερειάρχης είχε ανακηρυχθεί νόμιμα και είχε ορκιστεί.
Αυτό που εγώ πιστεύω είναι ότι από τη στιγμή που συντρέχουν οι παραπάνω λόγοι θα πρέπει να ενεργοποιηθεί το άρθρο 153 του Καλλικράτη που αναφέρεται ξεκάθαρα σε νέες εκλογές. Ας αφήσουμε τώρα το θέμα στη δικαιοσύνη και ας μιλήσουμε πολιτικά.
Εδώ έχουμε μια περίπτωση που ο επικεφαλής κρίθηκε με απόφαση της δικαιοσύνης ως μη νόμιμος και οι υπόλοιποι του ψηφοδελτίου προσπαθούν να γίνουν περιφερειάρχες για 5 χρόνια, χωρίς να έχουν εκλεγεί και προκαταβάλλοντας την απόφαση του Σ.τ.Ε. Τίθεται επομένως ένα θέμα ηθικής τάξεως.
Δεν μπορεί να είναι κάποιος Περιφερειάρχης για πέντε χρόνια χωρίς να έχει εκλεγεί, χωρίς να τον ξέρουν οι πολίτες του Βορείου Αιγαίου, χωρίς να τον ξέρουν ακόμη και όσοι έχουν εκλεγεί μαζί του στην ίδια παράταξη, αλλά προέρχονται από άλλα νησιά.
Τι κύρος θα έχει ένας τέτοιος Περιφερειάρχης ο οποίος θα περιγράφεται με εισαγωγικά, όπου πάει να εκπροσωπήσει την Περιφέρεια;
Τι κύρος θα έχει απέναντι στο Περιφερειακό Συμβούλιο;
Τι κύρος θα έχει απέναντι στους πολίτες του Βορείου Αιγαίου, ένας άνθρωπος που ουδέποτε ψηφίστηκε από αυτούς να τους εκπροσωπεί;
Και αν υποθέσουμε ότι τελικά κριθεί νόμιμη η διαδικασία της διαδοχής, είναι ηθικό κάποιος να είναι πέντε χρόνια Περιφερειάρχης χωρίς να έχει εκλεγεί;
Υπάρχει θέμα δημοκρατίας και βούλησης του λαού που για όσους ασχοληθήκαμε με την αυτοδιοίκηση ήταν για εμάς πάντα το οξυγόνο για να αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις και τις δυσκολίες της καθημερινότητας».
πΗΓΗ LESVOSREPORT.GR