Πυρετώδεις εργασίες στο υπουργείο για το καυτό θέμα. Έτοιμο το νομοσχέδιο μέχρι το τέλος του μήνα
Σάρκα και οστά αναμένεται να πάρει περί τα τέλη Μαρτίου το νομοσχέδιο για την επαναφορά του εργασιακού δικαίου. Πρόκειται για την τρίτη κατά σειρά νομοθετική πρωτοβουλία που ετοιμάζει ο Αλέξης Τσίπρας.
Το υπουργείο Εργασίας εργάζεται πυρετωδώς πάνω στο καυτό αυτό θέμα, που απασχολεί σχεδόν ολόκληρο το εργατικό δυναμικό της χώρας. Ειδικότερα το νομοσχέδιο περιλαμβάνει την κατοχύρωση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, την επαναφορά του εργατικού δικαίου και την αύξηση του κατώτατου μισθού σε δεύτερη φάση.
Για την επιτυχία αυτού του νομοσχεδίου η κυβέρνηση σχεδιάζει να υιοθετήσει τις «βέλτιστες πρακτικές» της Ε.Ε. σε όλο το εύρος της νομοθεσίας που αφορά την αγορά εργασίας, μέσω διαβουλεύσεων με τους κοινωνικούς εταίρους, ενώ θα ωφεληθεί από την τεχνογνωσία των ILO, ΟΟΣΑ και της διαθέσιμης τεχνικής συνδρομής.
Σκέπτεται δε να επεκτείνει και να αναπτύξει τα υπάρχοντα σχέδια που παρέχουν προσωρινή απασχόληση στους ανέργους, σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους, εφόσον υπάρχουν δημοσιονομικά περιθώρια, και να αναβαθμίσει τα προγράμματα επιμόρφωσης των μακροχρόνια ανέργων.
Σκοπός του είναι να εισαγάγει σταδιακά μια νέα, «έξυπνη» προσέγγιση για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, η οποία θα εξισορροπεί την ευελιξία με τη δικαιοσύνη. Αυτή περιλαμβάνει τη φιλοδοξία να βελτιστοποιήσει και σε βάθος χρόνου να αυξήσει τους κατώτατους μισθούς κατά τρόπο που θα διασφαλίζει τις προοπτικές ανταγωνιστικότητας και απασχόλησης.
Την ίδια ώρα προ των πυλών βάζει και την επαναπρόσληψη των απολυμένων από το Δημόσιο. Μάλιστα ο ίδιος ο Βαρουφάκης πρόσφατα ξεκαθάρισε ότι δεσμεύεται για την επαναπρόσληψη περίπου 2.500 υπαλλήλων, μέσα στους οποίους είναι και οι καθαρίστριες.
Επαναφορά
Όπως προαναφέραμε, στο νομοσχέδιο αυτό δεν θα περιλαμβάνεται το θέμα της αύξησης του κατώτερου μισθού, αφού στις προθέσεις του υπουργείου είναι η κατάργηση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου για τον καθορισμό του, που είχε εκδοθεί από την κυβέρνηση Παπαδήμου.
Ειδικότερα το υπουργείο επιδιώκει η επαναφορά του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ από τα 586 ευρώ, που είναι από το 2012, να έχει ολοκληρωθεί στα μέσα του 2016. Για το ζήτημα αυτό έχουν ήδη προηγηθεί συναντήσεις με τη ΓΣΕΒΕΕ, την ΕΣΕΕ και τελευταία τη ΓΣΕΕ.
• Η ΓΣΕΕ έχει ταχθεί υπέρ της επαναφοράς του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ από φέτος, η ΕΣΕΕ σε δύο «δόσεις» (μία φέτος και μία το 2016).
• Η ΓΣΕΒΕΕ θέλει τρεις «δόσεις» (μία φέτος, η δεύτερη το 2016 και η τρίτη το 2017).
• Ο ΣΕΒ είναι ο μόνος κοινωνικός εταίρος ο οποίος δεν έχει τοποθετηθεί με οποιονδήποτε τρόπο πάνω στην παραπάνω προγραμματική κυβερνητική θέση.
• Η ΓΣΕΒΕΕ θέλει τρεις «δόσεις» (μία φέτος, η δεύτερη το 2016 και η τρίτη το 2017).
• Ο ΣΕΒ είναι ο μόνος κοινωνικός εταίρος ο οποίος δεν έχει τοποθετηθεί με οποιονδήποτε τρόπο πάνω στην παραπάνω προγραμματική κυβερνητική θέση.
Μάλιστα τα... αφεστώτα ώτα μάς έχουν πάρει ότι οι βιομήχανοι ετοιμάζονται για την ανατροπή αυτής της εξαγγελίας μια και καλή μέσα στον επόμενο μήνα. Η παρασκηνιακή δραστηριότητα είναι έντονη, ενώ, σύμφωνα με συνδικαλιστικές πηγές, θα προέλθει κυρίως από τον χώρο της εργοδοτικής πλευράς και συγκεκριμένα από την πλευρά του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών. Άλλωστε είναι γνωστοί από το παρελθόν οι «δίαυλοι επικοινωνίας» που διαθέτει ο ΣΕΒ με την πλευρά των δανειστών.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί ότι τα εργασιακά δικαιώματα και οι εργασιακές σχέσεις που επέβαλαν οι «ολίγοι» διέλυσαν και συνεχίζουν να διαλύουν την ιδιωτική οικονομία και την κατανάλωση στη χώρα μας. Είχαν δε κυρίως να κάνουν με εξυπηρετήσεις μεγαλοσυμφερόντων, οι οποίες, όπως έχουν δηλώσει επανειλημμένα τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, δεν θα συνεχιστούν. Ίδωμεν...
Η μετενέργεια
Οι βασικές διατάξεις στον νόμο - σκούπα για τα εργασιακά, που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή, έχουν να κάνουν με την επαναφορά στην προηγούμενη κατάσταση τόσο της διαδικασίας της μετενέργειας και της επεκτασιμότητας των συλλογικών συμβάσεων εργασίας όσο και του τρόπου μονομερούς προσφυγής στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ).
Επιπλέον θα υπάρξουν χωριστές διατάξεις που αφορούν τη βελτίωση των όρων που διέπουν τις ομαδικές απολύσεις, αλλά και το ύψος της αποζημίωσης που χορηγείται σε περίπτωση απόλυσης. Σε κάθε περίπτωση, η εντολή που έχει δοθεί από την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας είναι ο νέος νόμος για τα εργασιακά να επαναφέρει στην ουσία τις διατάξεις που ίσχυαν στον εργασιακό νόμο προ μνημονίων (1876/90). Πιο συγκεκριμένα, το υπουργείο Εργασίας προσανατολίζεται στα εξής:
• Για την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας οι όροι που τη διέπουν να μπορούν να καλύπτουν όλους τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα. Αυτό σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι που δεν καλύπτονται από συλλογική σύμβαση εργασίας δεν θα κινδυνεύουν να αποδεχτούν κάποια ατομική σύμβαση, που θα τους έχει επιβληθεί από τον εργοδότη τους, αλλά θα πηγαίνουν αυτόματα στην ΕΓΣΣΕ.
• Για τη μετενέργεια η διάταξη θα τονίζει ότι στο εξής το χρονικό διάστημα της διαπραγμάτευσης, μετά τη λήξη μιας συλλογικής σύμβασης, αυξάνεται, από τους τρεις μήνες που είναι σήμερα, στους έξι μήνες, όπως ήταν δηλαδή πριν από την εφαρμογή των μνημονιακών περιορισμών. Με την πάροδο του εξαμήνου, εάν δεν συμφωνήσουν εργοδότες και εργαζόμενοι, τότε ξεκινάει η περίοδος της μετενέργειας, με την έννοια ότι όλοι οι όροι που ίσχυαν στη συλλογική σύμβαση μεταφέρονται και γίνονται ατομικοί όροι του κάθε εργαζόμενου χωριστά.
• Οι τριετίες «ξεπαγώνουν» στον ιδιωτικό τομέα. Ουσιαστικά επανέρχονται οι αυτόματες αυξήσεις που υπήρχαν στο παρελθόν, ανάλογα με την προϋπηρεσία του κάθε εργαζόμενου.
• Για την επεκτασιμότητα, στο εξής, με τη νέα διάταξη νόμου, μια συλλογική σύμβαση εργασίας θα δεσμεύει και τις επιχειρήσεις ενός κλάδου που δεν έχουν ενταχθεί στο αντίστοιχο εργοδοτικό συλλογικό όργανο. Έως τώρα, όσες επιχειρήσεις δεν επιθυμούσαν να αποδεχτούν τους όρους της συλλογικής σύμβασης στον κλάδο τους αποχωρούσαν από το συλλογικό τους όργανο και προχωρούσαν είτε σε επιχειρησιακές είτε, ακόμα χειρότερα, σε ατομικές συμβάσεις εργασίας.
• Στη νέα διάταξη αφαιρούνται όλοι εκείνοι οι όροι που είχε θεσπίσει η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και οι οποίοι ουσιαστικά εμπόδιζαν τη μονομερή προσφυγή των εργαζομένων στον ΟΜΕΔ για την υπογραφή νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας. Στο εξής θα δίνεται η δυνατότητα μονομερούς προσφυγής, χωρίς να χρειάζεται και η σύμφωνη γνώμη της άλλης πλευράς, όπως ήταν η μνημονιακή υποχρέωση, που είχε καταστήσει ανενεργή την όλη διαδικασία και ευνοούσε την υπογραφή είτε επιχειρησιακών είτε ατομικών συμβάσεων εργασίας.
• Οι αποζημιώσεις λόγω απόλυσης επανέρχονται στα προ του μνημονίου επίπεδα, άρα θα είναι αυξημένες για κάθε επιπλέον χρόνο προϋπηρεσίας του εργαζόμενου.
• Το όριο των ομαδικών απολύσεων θα υποχωρήσει στο 2%, όπως ήταν δηλαδή πριν από τη μνημονιακή αύξησή του, με την οποία πήγε στο 5% σε μηνιαία βάση.
• Το Σώμα Επιθεωρητών Εργασίας (ΣΕΠΕ) θα ενισχυθεί με προσωπικό άνω των 100 ατόμων για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας, η οποία κυμάνθηκε σε ποσοστό 5,59% μόνο κατά τον Δεκέμβριο. Αυτή τη στιγμή το ΣΕΠΕ είναι υποστελεχωμένο, αφού, σύμφωνα με το οργανόγραμμά του, θα έπρεπε να έχει 823 άτομα προσωπικό και τώρα απασχολούνται 710 υπάλληλοι. Στον σχεδιασμό για την αναβάθμιση του ΣΕΠΕ περιλαμβάνεται ακόμη η απλούστευση των διαδικασιών του Σώματος, η οποία αποσκοπεί στην ενίσχυση των διαδικασιών ελέγχου και στην αποτελεσματικότερη λειτουργία και εκτέλεση των αρμοδιοτήτων του Σώματος στο νέο περιβάλλον ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
• Για την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας οι όροι που τη διέπουν να μπορούν να καλύπτουν όλους τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα. Αυτό σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι που δεν καλύπτονται από συλλογική σύμβαση εργασίας δεν θα κινδυνεύουν να αποδεχτούν κάποια ατομική σύμβαση, που θα τους έχει επιβληθεί από τον εργοδότη τους, αλλά θα πηγαίνουν αυτόματα στην ΕΓΣΣΕ.
• Για τη μετενέργεια η διάταξη θα τονίζει ότι στο εξής το χρονικό διάστημα της διαπραγμάτευσης, μετά τη λήξη μιας συλλογικής σύμβασης, αυξάνεται, από τους τρεις μήνες που είναι σήμερα, στους έξι μήνες, όπως ήταν δηλαδή πριν από την εφαρμογή των μνημονιακών περιορισμών. Με την πάροδο του εξαμήνου, εάν δεν συμφωνήσουν εργοδότες και εργαζόμενοι, τότε ξεκινάει η περίοδος της μετενέργειας, με την έννοια ότι όλοι οι όροι που ίσχυαν στη συλλογική σύμβαση μεταφέρονται και γίνονται ατομικοί όροι του κάθε εργαζόμενου χωριστά.
• Οι τριετίες «ξεπαγώνουν» στον ιδιωτικό τομέα. Ουσιαστικά επανέρχονται οι αυτόματες αυξήσεις που υπήρχαν στο παρελθόν, ανάλογα με την προϋπηρεσία του κάθε εργαζόμενου.
• Για την επεκτασιμότητα, στο εξής, με τη νέα διάταξη νόμου, μια συλλογική σύμβαση εργασίας θα δεσμεύει και τις επιχειρήσεις ενός κλάδου που δεν έχουν ενταχθεί στο αντίστοιχο εργοδοτικό συλλογικό όργανο. Έως τώρα, όσες επιχειρήσεις δεν επιθυμούσαν να αποδεχτούν τους όρους της συλλογικής σύμβασης στον κλάδο τους αποχωρούσαν από το συλλογικό τους όργανο και προχωρούσαν είτε σε επιχειρησιακές είτε, ακόμα χειρότερα, σε ατομικές συμβάσεις εργασίας.
• Στη νέα διάταξη αφαιρούνται όλοι εκείνοι οι όροι που είχε θεσπίσει η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και οι οποίοι ουσιαστικά εμπόδιζαν τη μονομερή προσφυγή των εργαζομένων στον ΟΜΕΔ για την υπογραφή νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας. Στο εξής θα δίνεται η δυνατότητα μονομερούς προσφυγής, χωρίς να χρειάζεται και η σύμφωνη γνώμη της άλλης πλευράς, όπως ήταν η μνημονιακή υποχρέωση, που είχε καταστήσει ανενεργή την όλη διαδικασία και ευνοούσε την υπογραφή είτε επιχειρησιακών είτε ατομικών συμβάσεων εργασίας.
• Οι αποζημιώσεις λόγω απόλυσης επανέρχονται στα προ του μνημονίου επίπεδα, άρα θα είναι αυξημένες για κάθε επιπλέον χρόνο προϋπηρεσίας του εργαζόμενου.
• Το όριο των ομαδικών απολύσεων θα υποχωρήσει στο 2%, όπως ήταν δηλαδή πριν από τη μνημονιακή αύξησή του, με την οποία πήγε στο 5% σε μηνιαία βάση.
• Το Σώμα Επιθεωρητών Εργασίας (ΣΕΠΕ) θα ενισχυθεί με προσωπικό άνω των 100 ατόμων για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας, η οποία κυμάνθηκε σε ποσοστό 5,59% μόνο κατά τον Δεκέμβριο. Αυτή τη στιγμή το ΣΕΠΕ είναι υποστελεχωμένο, αφού, σύμφωνα με το οργανόγραμμά του, θα έπρεπε να έχει 823 άτομα προσωπικό και τώρα απασχολούνται 710 υπάλληλοι. Στον σχεδιασμό για την αναβάθμιση του ΣΕΠΕ περιλαμβάνεται ακόμη η απλούστευση των διαδικασιών του Σώματος, η οποία αποσκοπεί στην ενίσχυση των διαδικασιών ελέγχου και στην αποτελεσματικότερη λειτουργία και εκτέλεση των αρμοδιοτήτων του Σώματος στο νέο περιβάλλον ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Σύμφωνα με τον υπουργό, σχεδιάζεται και η μείωση του προστίμου των 10.550 ευρώ για κάθε ανασφάλιστο εργαζόμενο που εντοπίζουν οι ελεγκτές του ΣΕΠΕ και του ΙΚΑ, αλλά η μείωση αυτή θα είναι κλιμακωτή, ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης, τον αριθμό των απασχολουμένων, τον τζίρο, αλλά και την παραβατικότητα της επιχείρησης.
Το νομοσχέδιο θα περιλαμβάνει το νέο πλαίσιο για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, την επαναλειτουργία του ΟΜΕΔ, τη μετενέργεια, την επαναφορά των τριετιών και γενικότερα την επαναφορά των εργασιακών σχέσεων και δικαιωμάτων στο προ μνημονίου καθεστώς.
topontiki.gr