Πέμπτη 23 Μαΐου 2013

ΔΗΜΟΙ : ΜΕΙΩΜΕΝΟΙ ΚΑΠ ΚΑΙ ΑΠΟΓΡΑΦΗ ΦΕΡΝΟΥΝ "ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟ ΣΟΚ"



Ο κίνδυνος δημοσιονομικού σοκ που θα έχει ως αποτέλεσμα αρκετοί δήμοι να μην μπορέσουν να ανταπεξέλθουν σε στοιχειώδεις λειτουργίες του, πλανήθηκε σαν φάντασμα πάνω από το τραπέζι των συνεδριάσεων του ΔΣ της ΚΕΔΕ.
Η κατανομή των Κεντρικών Αυτοτελών πόρων που θα είναι κατά 40% μειωμένοι  για όλους τους δήμους της χώρας με βάση  τα στοιχεία της απογραφής του 2011, αποτελεί το μεγάλο πονοκέφαλο των δημάρχων.
Η τελική απόφαση για την κατανομή των ΚΑΠ δεν θα παρθεί ούτε στο επερχόμενο συνέδριο της ΚΕΔΕ. Όπως δήλωσε ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, Κ. Ασκούνης, η απόφαση θα ληφθεί σε ξεχωριστή ημερίδα ή συνέδριο που θα πραγματοποιηθεί στη συνέχεια. Στο συνέδριο των Ιωαννίνων (30 και 31 Μαΐου) θα συζητηθεί, κυρίως, το θέμα της μείωσης των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων.
Ο επικεφαλής της παράταξης της ΝΔ και δήμαρχος Λαρισαίων, Κ. Τζανακούλης, τόνισε ότι θα πρέπει να υπάρξει ιδιαίτερη διαβούλευση όσον αφορά τη βαρύτητα των κριτηρίων.
Από τα σενάρια για την κατανομή των πόρων  που επεξεργάστηκε η ΕΕΤΑ συμπέρανε ότι ο πληθυσμός θα συνεχίσει να παίζει σημαντικό ρόλο. Άρα, δήμοι με αύξηση του πληθυσμού τους θα έχουν μία αύξηση των επιχορηγήσεων
Κοινός τόπος είναι ότι οι αστικοί δήμοι έχουν το πλεονέκτημα του μεγάλου πληθυσμού συγκριτικά με τους άλλους δήμους. Οι  ηπειρωτικοί δήμοι -που βρίσκονται στην πλέον δεινή θέση από πλευράς χρηματοδότησης- δεν έχουν το πλεονέκτημα του μεγάλου πληθυσμού, αλλά συχνά περιλαμβάνουν στα όριά τους μεγάλες γεωγραφικές εκτάσεις (δασικές, αγροτικές, κτηνοτροφικές) και αντιμετωπίζουν ειδικές ανάγκες σε υποδομές λόγω γεωμορφολογίας.
Οι νησιωτικοί δήμοι αποτελούν ιδιαίτερη κατηγορία, καθώς έχουν μεν μικρό πληθυσμό, αλλά χαρακτηρίζονται από δύσκολες γεωγραφικές συνθήκες.
Ειδική μέριμνα για μικρούς ορεινούς και νησιωτικούς ΟΤΑ, όπως και για δήμους που παρέχουν διοικητική υποστήριξη σε άλλους ΟΤΑ του νομού τους.
Σε ό,τι αφορά τη σημερινή κατάσταση, η ενδιάμεση έκθεση της ΕΕΤΑΑ σκιαγραφεί τις ανισορροπίες. Έτσι, βλέπουμε για παράδειγμα μητροπολιτικούς δήμους με ίδιο πληθυσμό (30.000 – 60.000 κάτοικοι) να έχουν ο ένας 2,9 υπαλλήλους ανά 1.000 κατοίκους και ο άλλος 9 υπαλλήλους. Ηπειρωτικοί δήμοι με ίδιο πληθυσμό (10.000- 30.000 κατοίκους) να έχουν ο ένας 0,7 και ο άλλος 10,8 υπαλλήλους ανά 1.000 κατοίκους. Επίσης, μεταξύ νησιωτικών δήμων με πληθυσμό έως 5.000 κατοίκους, άλλος δήμος έχει 3,5 και άλλος 19,9 υπαλλήλους ανά 1.000 κατοίκους. Μερικές φορές οι διαφορές είναι εύλογες (π.χ. μεταξύ τουριστικών και μη τουριστικών νησιών), αλλά σε άλλες περιπτώσεις είναι αποτέλεσμα σπατάλησης πόρων για ψηφοθηρικούς λόγους.
Στην έκθεση της ΕΕΤΑΑ επσημαίνεται ότι τα ερωτήματα στα οποία καλείται να απαντήσει η ΚΕΔΕ, πέρα από τη βαρύτητα των κριτηρίων είναι: Θα υπάρξει ανώτερο όριο μειώσεων; Θα υπάρξει περίοδος προσαρμογής; Στις ακραίες τιμές πληθυσμού τι θα γίνει;
aftodioikisi.gr