ΛΑΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΟΥ ΧΙΟΥ
ΑΠΕΝΤΑΧΘΗΚΕ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΧΥΤΑ Β. ΧΙΟΥ
Ένα έργο για το οποίο χύθηκε πολύ μελάνι , πολύς
κόπος , ενστάσεις, διαφωνίες, ένα έργο που συνδέθηκε άμεσα με την κατασκευή
φράγματος Κόρης Γεφύρι, εδώ για πάνω από 12 χρόνια έρχεται το Περιφερειακό
Συμβούλιο και βάζει σφραγίδα απένταξης,
με τη δικαιολογία ότι δεν είναι αναγκαίο και ότι η προώθησή του στηρίχθηκε στη
διαβεβαίωση του τότε Νομάρχη και νυν Δημάρχου Χίου ότι ο χώρος ανήκει στο
δημόσιο.
Γιατί,
αλήθεια, δεν απαιτείται ένας ΧΥΤΥ με σύγχρονες προδιαγραφές ; Γιατί είναι
περιττός; Μπορεί να καλύψει ο ένας ΧΥΤΑ
όλο το νησί; Γιατί τα λεφτά αυτά θα πρέπει να πάνε αλλού και για ποιους
σκοπούς; Γιατί πρέπει να πληρωθούν σήμερα, λόγω απένταξης του έργου, πάνω από
700.000(!) ευρώ στον εργολάβο ;
Ωστόσο,
ο Περιφερειάρχης σε ερώτηση του επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Β.Αιγαίου
Στρατή Κόρακα, αν το έργο θα είχε εκτελεστεί αν η έκταση ήταν πράγματι δημόσια,
απάντησε «βεβαίως το έργο θα είχε εκτελεστεί» !
Δυστυχώς η πικρή αλήθεια την οποία κρύβουν οι
περιφ. Σύμβουλοι του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, προβάλλοντας διάφορες πολιτικάντικες
δικαιολογίες, είναι ότι ένα έργο που θα εξασφάλιζε
την καλή λειτουργία και διαχείριση
των απορριμμάτων στο νησί διαγράφηκε.
Η ουσία
είναι ότι στηρίχτηκε σε ένα «λάθος» άκρατου πολιτικαντισμού . Δεν
κηρύχθηκαν απαλλοτριώσεις τον καιρό που έπρεπε διότι οι πολιτικοί άρχοντες-Νομάρχης Λαμπρινούδης (ΠΑΣΟΚ) και Δήμαρχος
Μελιτζάνης τότε (ΝΔ) -βεβαίωναν ότι ο χώρος είναι δημοτικός άρα «κανένα
πρόβλημα» .
Έτσι δημοπρατήθηκε το έργο ( 2006) , συμβασιοποιήθηκε
(2011;) ώστε να εγκατασταθεί ο ανάδοχος
για την υλοποίηση του έργου με τη ψευδή
διαβεβαίωση ότι ο χώρος είναι δημοτικός.
Το πρόβλημα για το νησί μας είναι ότι στην
παρούσα φάση ο ένας ΧΥΤΑ , που λειτουργεί , χωρίς Σταθμούς Μεταφόρτωσης ( ΣΜΑ),
χωρίς την ανακύκλωση των απορριμμάτων ,χωρίς
όλα αυτά που ως υποχρέωση έπρεπε να είχαν υλοποιηθεί από τον Δήμο Χίου ,
αλλά και από τους πρώην Δήμους, στα πλαίσια καλής λειτουργίας και διαχείρισης , δέχεται υπερβολική ποσότητα απορριμμάτων , με αποτέλεσμα να
μην αντέξει για τον προβλεπόμενο χρόνο
λειτουργίας του και να επιβαρύνει υπέρμετρα τη Ν.Χίο . Σε συνδυασμό δε, με την
τάση ιδιωτικοποίησης της αποκομιδής και διαχείρισης σκουπιδιών, το κόστος του
θα εκτιναχθεί στα ύψη αφενός και αφετέρου οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις θα
είναι πολλαπλάσιες.
Το
μείζον όμως είναι αν λήφθηκε υπόψη ότι
και οι δυο ΧΥΤΑ που είχαν σχεδιαστεί το
1998 αποτελούν παρωχημένη τεχνολογία, στα πλαίσια διαχείρισης των στερεών
αποβλήτων γενικότερα.
Γιατί
όμως ο Νομάρχης τότε και νυν Δήμαρχος ν
α μην αγωνιστεί για το έργο και τον εκσυγχρονισμό του, μόνο να διαβεβαιώνει για το «δημοτικό καθεστώς
του χώρου»;
Γιατί ο
Περιφερειάρχης και ο Αντιπεριφερειάρχης
να σέρνουν τόσα χρόνια το έργο
και την προοπτική που θα εξασφάλιζε αυτό
στο νησί ένας δεύτερος ΧΥΤΑ και να μην
αγωνιστούν για την αναβάθμιση και επικαιροποίηση του έργου με σημερινές
τεχνολογίες ; Η δικαιολογία ότι προσπαθούσαν επί τρία χρόνια (!) να απαλλοτριώσουν
το χώρο αλλά δεν τα κατάφεραν είναι μάλλον αστεία.
Πού
είναι ο σχεδιασμός της Περιφέρειας για τη Χίο ;
Σε
κάθε περίπτωση η ΛΑΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ Β. Αιγαίου και Δήμου Χίου αγωνίζεται για:
·
Να διερευνηθούν οι πάσης φύσεως ευθύνες εκείνων που όλα αυτά τα χρόνια
διαβεβαίωναν επίσημα και υπεύθυνα ότι ο χώρος για το ΧΥΤΑ στη Β.Χίο είναι
δημοτικός, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή σήμερα η κατασκευή του, λόγω
άρνησης των ιδιοκτητών να πωλήσουν το χώρο για το σκοπό αυτό
·
Να διαμορφωθεί χωρίς άλλες καθυστερήσεις νέος Εθνικός (Κεντρικός)
Σχεδιασμός και με βάση αυτόν να καταρτιστούν νέα Περιφερειακά Σχέδια
διαχείρισης , που θα υλοποιηθούν με κεντρικούς δημόσιους πόρους και με
προτεραιότητες:
·
Τον αποκλεισμό της ιδιωτικοποίησης σε διαχείριση και αποκομιδή, την
απόλυτη διασφάλιση σταθερής και μόνιμης εργασίας όλων των εργαζομένων με πλήρη
δικαιώματα, στο υπόψη αντικείμενο ανεξάρτητα από τη σχέση εργασίας τους, --
·
Τη μείωση των παραγόμενων
απορριμμάτων, την προώθηση της ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή σε συνδυασμό με
το δραστικό περιορισμό του ρεύματος των σύμμεικτων και την ορθολογική μεταφορά
μέσω σταθμών μεταφόρτωσης, --
·
Την πλήρη αποκατάσταση των ανεξέλεγκτων χωματερών, τη δίκαιη και
τεκμηριωμένη χωροθέτηση των σχετικών υποδομών.
·
Άμεσα να προωθηθούν ουσιαστικές δράσεις ήπιας ανακύκλωσης με διαλογή
στην πηγή, περιλαμβανομένων και των οργανικών αποβλήτων».