Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου 2013

ΣΑΛΤΕΡΗΣ : ΥΠΑΡΚΤΗ Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΕΚΔΔΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΚΤΟΣ ΑΣΕΠ



Επιβεβαιώνει, με συνέντευξή του στην aftodioikisi.gr, ο πρόεδρος των αποφοίτων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης (ΕΝΑΠ) Τάσος Σαλτερής την προτάση της υποομάδας του ΕΚΔΔΑ για την κινητικότητα – διαθεσιμότητα, που επιχείρησε να διαψεύσει με ανακοίνωσή του το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης. Όπως λέει, «η συγκεκριμένη πρόταση που είδε το φως της δημοσιότητας είχε σημεία με τα οποία η ΕΝΑΠ συμφωνεί επί της αρχής, όμως υπάρχουν και θέματα που χρήζουν διερεύνησης.  Πάγια θέση μας είναι πως δεν είναι δυνατόν να υπάρχει το ενδεχόμενο να τεθούν σε διαθεσιμότητα οι διορισμένοι μέσω του ΑΣΕΠ και οι απόφοιτοι της παραγωγικής Σχολής του ελληνικού κράτους.Δεν είναι λογικό υπάλληλοι που κλήθηκαν από το κράτος να συμμετάσχουν σε Διαγωνισμό για τον διορισμό τους, να αντικρίζουν τη διαδικασία της απομάκρυνσης», προσθέτει.

Υπογραμμίζει δε ότι «από πουθενά δεν προκύπτει ότι το Δημόσιο, και μιλάω για τη Δημόσια Διοίκηση, έχει υπεράριθμο προσωπικό», κάνει λόγο για εμμονή της τρόικας στις απολύσεις, και επισημαίνει πως «εμείς, αν χωρίζαμε το προσωπικό σε κατηγορίες, δεν θα ήταν για να δούμε ποιους θα απομακρύνουμε αλλά για να διαπιστώσουμε πώς θα πάρουμε το καλύτερο από τον καθένα».

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Κύριε Σαλτερή, υπάρχει ή όχι αυτή η έκθεση ομάδας του ΕΚΔΔΑ για την κινητικότητα και τη διαθεσιμότητα και πόσο συμφωνείτε εσείς με αυτή;
Η συγκεκριμένη πρόταση που είδε το φως της δημοσιότητας είχε σημεία με τα οποία η ΕΝΑΠ συμφωνεί επί της αρχής, όμως υπάρχουν και θέματα που χρήζουν διερεύνησης.
Πάγια θέση μας είναι πως δεν είναι δυνατόν να υπάρχει το ενδεχόμενο να τεθούν σε διαθεσιμότητα οι διορισμένοι μέσω του ΑΣΕΠ και οι απόφοιτοι της παραγωγικής Σχολής του ελληνικού κράτους. Δεν είναι λογικό υπάλληλοι που κλήθηκαν από το κράτος να συμμετάσχουν σε Διαγωνισμό για τον διορισμό τους, να αντικρίζουν τη διαδικασία της απομάκρυνσης.
Θεωρείται δηλαδή ότι είναι παράλογο κάτι τέτοιο…
Είναι απολύτως παράλογο στελέχη να συμμετέχουν και να διακρίνονται σε έναν τόσο απαιτητικό Διαγωνισμό όπως αυτόν της ΕΣΔΔΑ, να εκπαιδεύονται με ένα τόσο υψηλού επιπέδου και κόστους επαγγελματικό πρόγραμμα σπουδών και αντί να αποτελούν «το μήλον της έριδος» για το ποια Υπηρεσία θα τους αξιοποιήσει καλύτερα, να κινδυνεύουν να βρεθούν εκτός της θέσης για την οποία προετοιμάστηκαν και, πολύ περισσότερο εκτός του Δημοσίου. Η χώρα δεν έχει το περιθώριο να μην αξιοποιήσει τα τεράστια πλεονεκτήματα και την πολλαπλασιαστική ισχύ που μπορεί να αποδώσει το Σώμα των Αποφοίτων της ΕΣΔΔΑ, όταν αυτό αξιοποιηθεί σωστά όπως στα προηγμένα διοικητικά κράτη.
Κατά τη γνώμη σας, ως τεχνοκράτης, πρέπει να φύγουν άτομα από το Δημόσιο. Η τρόικα λέει ότι είναι πολύ οι δημόσιοι υπάλληλοι, αρκετοί πολιτικοί μας επίσης…
Από πουθενά δεν προκύπτει ότι το Δημόσιο, και μιλάω για τη Δημόσια Διοίκηση, έχει υπεράριθμο προσωπικό. Και θέλω να τονιστεί αυτό. Σήμερα βρισκόμαστε σε ένα σημείο ισορροπίας όπου όμως το προσωπικό, λόγω των αποχωρήσεων, μειώνεται διαρκώς. Συνεπώς πρόκειται για ασταθή ισορροπία και για φθίνουσα πορεία του αριθμού των υπαλλήλων.
Η τεχνοκρατική προσέγγιση λέει, ότι ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων είναι, αναλογικά, μικρότερος και από το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κρατών μελών του ΟΟΣΑ. Αυτό λένε οι επίσημοι δείκτες και έτσι κανονικά πρέπει να χαράσσεται η πολιτική για την αξιοποίηση αυτού του δυναμικού.
Άρα, με τι προσέγγιση έχουμε να κάνουμε στο ευαίσθητο θέμα των απολύσεων, αφού δε μιλάμε τεχνοκρατικά;
Φοβάμαι ότι δεν έχουμε να κάνουμε με μια τέτοια προσέγγιση αλλά με μια πολιτική προσέγγιση, και, ακόμη περισσότερο, ιδεολογική: Υπάρχει η εμμονή της τρόικας, των δανειστών, για απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων. Αυτό εξηγείται με άλλους όρους και πάντως όχι με όρους αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας του κράτους.
Υπάρχει μελέτη για το πώς θα εξελιχθεί το Δημόσιο, εάν θα καλυτερεύσει ή όχι, στην περίπτωση που μειώσει το προσωπικό του;
Δεν νομίζω πως υπάρχει κάποια μελέτη που να προσδιορίζει τι ακριβώς θα συμβεί αν γίνουν αυτές οι απολύσεις: Θα γίνει αποτελεσματικότερη στη λειτουργία της η Διοίκηση; Θα απλουστευθούν οι διατάξεις της πολυνομίας; Θα αποκτήσουμε σταθερό φορολογικό σύστημα, που αποτελεί βασική προϋπόθεση για την προσέλκυση επενδύσεων; Θα παράγει το πολιτικό σύστημα λιγότερους και καλύτερους νόμους; Ή μήπως θα εκλείψει η επιρροή αυτού του πολιτικού συστήματος στη λειτουργία της Διοίκησης;
Ακόμη και στην απάντηση ότι θα μειωθούν οι δημόσιες δαπάνες, χωρούν πολλές ανταπαντήσεις: ότι θα αυξηθούν οι ανάγκες για κοινωνικές παροχές, ότι το Δημόσιο θα στερηθεί υπηρεσίες που προσφέρουν οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι με αποτέλεσμα μείωση της αποτελεσματικότητάς του, και όλα αυτά όταν, λόγω της κρίσης, πρέπει να υπερβεί τον εαυτό του και να ξεπεράσει σε απόδοση κάθε προσδοκία. Γιατί τώρα είναι που το κράτος πρέπει να ασκήσει το ρόλο του με απόλυτη επιτυχία, εν μέσω της πρωτοφανούς αυτής κρίσης.
Και, εν πάση περιπτώσει, οι δαπάνες μπορούν να μειωθούν με άλλους τρόπους, όπως με τη μείωση έως εξαφάνιση των υπέρογκων ενοικίων που πληρώνει για μισθώματα το Κράτος.
Τι χρειάζεται, λοιπόν, το Δημόσιο, σε σχέση με το προσωπικό του;
Αυτό που χρειάζεται είναι μια πλήρης αναδιάταξη των δυνάμεων, με εκμετάλλευση των δεξιοτήτων, των ικανοτήτων και των γνώσεων του προσωπικού στο μέγιστο βαθμό. Καθένας έχει κάτι να δώσει.
Μπορεί να αξιοποιήσει η Δημόσια Διοίκηση το προσωπικό της;
Η Διοίκηση φοβάμαι πως δεν μπορεί να το αξιοποιήσει. Εδώ είναι λοιπόν το κρίσιμο σημείο, και εδώ υπεισέρχεται η έννοια της κινητικότητας, όπου μπορούμε να μελετήσουμε βέλτιστες πρακτικές και να εξελίξουμε ένα σύστημα ορθολογικής κατανομής του προσωπικού.
Εδώ βρίσκεται και η θέση της ΕΝΑΠ για τη διαθεσιμότητα: Είναι απόλυτα σωστή η άποψη ότι η έννοια της κινητικότητας και της διαθεσιμότητας δεν μπορούν να συνδέονται, τόσο επιστημονικά, όσο και με απλούς λογικούς όρους. Εμείς, αν χωρίζαμε το προσωπικό σε κατηγορίες, δεν θα ήταν για να δούμε ποιους θα απομακρύνουμε αλλά για να διαπιστώσουμε πώς θα πάρουμε το καλύτερο από τον καθένα.
 aftodioikisi.gr