Βλέποντας το βίντεο από την τελευταία
μας ποδηλατοβόλτα παρατηρώ ότι κάποιοι δεν έχουν καθόλου φώτα, κάποιοι μόνο
μπροστά ή μόνο πίσω, κάποιοι φώτα που αναβοσβήνουν (αναλάμποντα) ενώ άλλοι
σταθερά, κάποιοι φώτα που ξεχωρίζουν ελάχιστα και άλλοι με φώτα που "κάνουν
τη νύχτα μέρα". Όλες αυτές οι διαφορές μού κίνησαν την περιέργεια να μάθω
τι ακριβώς "θα έπρεπε" να έχουμε στα ποδήλατα μας για να κινούμαστε
νόμιμα και με ασφάλεια στο σκοτάδι. Ξέθαψα λοιπόν το Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
από το site του υπουργείου Μεταφορών (http://www.yme.gr/ getfile.php?id=2224 ). Γνωρίζετε βέβαια, όπως γνωρίζω κι εγώ, ότι στην Ελλάδα
λίγη έως καθόλου σημασία δεν δίνουμε στον Κ.Ο.Κ. τον οποίο ακόμα και η ίδια η
τροχαία θυμάται μόνο σε κάποιο από τα σπάνια μπλόκα. Σκεφτείτε όμως πως εμείς
ως ποδηλάτες είμαστε αρκετά χαμηλά στην "τροφική αλυσίδα" της οδικής
κυκλοφορίας (ελάχιστα πάνω από τους πεζούς) και αν έρθει η "κακιά
ώρα" θα τρέξουμε να ζητήσουμε την προστασία του Κ.Ο.Κ. Ακόμα και μόνο για
αυτό αξίζει να ξέρουμε τι προβλέπεται σχετικά με τον φωτισμό τον ποδηλάτων (Τα
σχόλια σε [ ] είναι δικά μου.)
Άρθρο 76 "Φώτα ποδηλάτων", Παρ 1: Τα ποδήλατα επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με ένα λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα ερυθρό φως και αντανακλαστικό στoιχείo πίσω, ως και με έναν τουλάχιστον αντανακλαστήρα σε κάθε πλευρά. Ομοίως αντανακλαστικό στoιχείo κίτρινου χρώματος επιβάλλεται να τοποθετείται σε κάθε
πoδoμoχλό [πετάλι].
Περιληπτικά, από το παραπάνω εξαιρούνται όσα ποδήλατα δεν κυκλοφορούν τη νύχτα, τα μικρά (παιδικά) ποδήλατα και αυτά που μετέχουν σε αγώνες.
Περισσότερα σχετικά με τον τύπο των επιτρεπόμενων φαναριών βρίσκουμε στις Γενικές διατάξεις για τον φωτισμό:
Άρθρο 80 "Γενικές διατάξεις για το φωτισμό", Παρ. 1: Τα φώτα οδικού οχήματος [άρα και των ποδηλάτων] ή ρυμουλκούμενου, εκτός από τα φώτα των δεικτών κατεύθυνσης και τα φώτα έκτακτης ανάγκης, απαγορεύεται να αναβοσβήνουν ή να μεταβάλλουν ένταση.
Από τα δύο αυτά άρθρα, είναι φανερό ότι κάθε ποδήλατο που κινείται μετά την δύση του ηλίου θα πρέπει να έχει:
1. Ένα σταθερό άσπρο ή κίτρινο φως μπροστά
2. Ένα σταθερό κόκκινο φως και έναν αντανακλαστήρα πίσω (τα δύο μπορούν να είναι ενωμένα)
3. 2 αντανακλαστήρες στα πλάγια (συνήθως έναν σε κάθε ρόδα)
4. Έναν κίτρινο αντανακλαστήρα σε κάθε πετάλι.
Το γιατί τα φώτα θα πρέπει να είναι σταθερά και όχι να αναβοσβήνουν έχει λογική και είναι κάτι που ισχύει και σε χώρες με πολύ μεγαλύτερη ποδηλατική κουλτούρα όπως η Γερμανία. Τώρα γιατί τα ποδηλατάδικα πουλάνε φώτα που μόνο αναβοσβήνουν και γιατί πολλοί ποδηλάτες επιλέγουν τέτοια φώτα είναι κάτι που όποτε θέλετε μπορούμε να το συζητήσουμε.
Δεν βρήκα στοιχεία για το αν τα φώτα των ποδηλάτων αρκεί να είναι αρκετά δυνατά για να σε βλέπουν αλλά όχι για να βλέπεις, όπως με τα μικρά φώτα μπαταρίας που έχουν οι περισσότεροι. Σε αυτή την περίπτωση θα πρότεινα στον καθένα να σκεφτεί τι ακριβώς χρειάζεται και να πράξει ανάλογα. Αν υπάρχει περίπτωση να κινηθείτε σε σκοτεινούς δρόμους (όπως έγινε την Τετάρτη) τότε τα φώτα θα πρέπει να είναι αρκετά δυνατά έτσι ώστε να βλέπετε πού πάτε.
Και για να μην μείνω μόνο στο οπτικό φάσμα αλλά να πάω και στο ακουστικό:
Άρθρο 81 "Μηχανισμοί, εξαρτήματα και συσκευές οχημάτων", Παρ 6 : Τα ποδήλατα, εκτός από τα χρησιμοποιούμενα σε αθλητικούς αγώνες, επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με ένα κουδούνι.
Σάλπιγγες, σειρήνες, σφυρίχτρες κ.λπ. όπως και η καραμούζα του Παναγιώτη ... απαγορεύονται
Άρθρο 76 "Φώτα ποδηλάτων", Παρ 1: Τα ποδήλατα επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με ένα λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα ερυθρό φως και αντανακλαστικό στoιχείo πίσω, ως και με έναν τουλάχιστον αντανακλαστήρα σε κάθε πλευρά. Ομοίως αντανακλαστικό στoιχείo κίτρινου χρώματος επιβάλλεται να τοποθετείται σε κάθε
πoδoμoχλό [πετάλι].
Περιληπτικά, από το παραπάνω εξαιρούνται όσα ποδήλατα δεν κυκλοφορούν τη νύχτα, τα μικρά (παιδικά) ποδήλατα και αυτά που μετέχουν σε αγώνες.
Περισσότερα σχετικά με τον τύπο των επιτρεπόμενων φαναριών βρίσκουμε στις Γενικές διατάξεις για τον φωτισμό:
Άρθρο 80 "Γενικές διατάξεις για το φωτισμό", Παρ. 1: Τα φώτα οδικού οχήματος [άρα και των ποδηλάτων] ή ρυμουλκούμενου, εκτός από τα φώτα των δεικτών κατεύθυνσης και τα φώτα έκτακτης ανάγκης, απαγορεύεται να αναβοσβήνουν ή να μεταβάλλουν ένταση.
Από τα δύο αυτά άρθρα, είναι φανερό ότι κάθε ποδήλατο που κινείται μετά την δύση του ηλίου θα πρέπει να έχει:
1. Ένα σταθερό άσπρο ή κίτρινο φως μπροστά
2. Ένα σταθερό κόκκινο φως και έναν αντανακλαστήρα πίσω (τα δύο μπορούν να είναι ενωμένα)
3. 2 αντανακλαστήρες στα πλάγια (συνήθως έναν σε κάθε ρόδα)
4. Έναν κίτρινο αντανακλαστήρα σε κάθε πετάλι.
Το γιατί τα φώτα θα πρέπει να είναι σταθερά και όχι να αναβοσβήνουν έχει λογική και είναι κάτι που ισχύει και σε χώρες με πολύ μεγαλύτερη ποδηλατική κουλτούρα όπως η Γερμανία. Τώρα γιατί τα ποδηλατάδικα πουλάνε φώτα που μόνο αναβοσβήνουν και γιατί πολλοί ποδηλάτες επιλέγουν τέτοια φώτα είναι κάτι που όποτε θέλετε μπορούμε να το συζητήσουμε.
Δεν βρήκα στοιχεία για το αν τα φώτα των ποδηλάτων αρκεί να είναι αρκετά δυνατά για να σε βλέπουν αλλά όχι για να βλέπεις, όπως με τα μικρά φώτα μπαταρίας που έχουν οι περισσότεροι. Σε αυτή την περίπτωση θα πρότεινα στον καθένα να σκεφτεί τι ακριβώς χρειάζεται και να πράξει ανάλογα. Αν υπάρχει περίπτωση να κινηθείτε σε σκοτεινούς δρόμους (όπως έγινε την Τετάρτη) τότε τα φώτα θα πρέπει να είναι αρκετά δυνατά έτσι ώστε να βλέπετε πού πάτε.
Και για να μην μείνω μόνο στο οπτικό φάσμα αλλά να πάω και στο ακουστικό:
Άρθρο 81 "Μηχανισμοί, εξαρτήματα και συσκευές οχημάτων", Παρ 6 : Τα ποδήλατα, εκτός από τα χρησιμοποιούμενα σε αθλητικούς αγώνες, επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με ένα κουδούνι.
Σάλπιγγες, σειρήνες, σφυρίχτρες κ.λπ. όπως και η καραμούζα του Παναγιώτη ... απαγορεύονται
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΤΑΜΑΤΕΛΟΣ