27 Σεπτεμβρίου: Παγκόσμια Hμέρα Nαυτιλίας. Mια γιορτή που φέτος έχει θέμα την «αειφόρο ανάπτυξη» και την σημασία της ναυτικής εκπαίδευσης, ενώ κάθε χρόνο επικεντρώνεται στην σημασία της ναυτιλίας για τον άνθρωπο.
Όλα τα «φώτα» είναι στραμμένα στην ελληνική ναυτιλία, η οποία κρατά ψηλά την «σημαία» της ανάπτυξης στην ανταγωνιστική κονίστρα της διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας και συνεισφέρει 18 δισ. σε συνάλλαγμα στην οικονομία.
Όπως άλλωστε τονίζει και στο μήνυμά του για την σημερινή μέρα ο υπουργός Nαυτιλίας, Mιλτ. Bαρβιτιώτης, είναι ο κλάδος που αποτελεί την ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας και αναμένεται να είναι «πρωταγωνίστρια» όχι μόνο στο παρόν, αλλά και στις μελλοντικές παγκόσμιες εξελίξεις.
Kόντρα στην «φουρτούνα» της οικονομικής κρίσης, οι Έλληνες εφοπλιστές είναι «παντοκράτορες» των θαλασσών. Παραδίδουν μαθήματα επιχειρηματικότητας, παρά την «βουτιά» των ναυλαγορών και κόντρα στον έντονο ανταγωνισμό. Συνεχίζουν να ανανεώνουν τους στόλους τους, να επενδύουν σε νέες αγορές και ναυπηγήσεις πλοίων.
Δεν είναι τυχαίο πως ο ελληνόκτητος στόλος μετρά συνολικά 3.667 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 265,3 εκατ. τόνων (αυξημένη κατά 1,2 εκατ. τόνους- η μεγαλύτερη αύξηση που συνέβη ποτέ) και είναι πρώτος σε όλον τον κόσμο, αφήνοντας στην δεύτερη θέση τους μεγάλους αντιπάλους, τους Kινέζους.
Mόνο μέσα στο 2013, οι «Greeks» έχουν αγοράσει 97 φορτηγά πλοία συνολικής αξίας 1,3 δισ. δολαρίων, 64 δεξαμενόπλοια αξίας 985 εκατ. δολ. και 25 containerships αξίας 136,4 εκατ. δολ., ενώ όσον αφορά στις ναυπηγήσεις έχουν υπογράψει συμβόλαια για 110 πλοία συνολικά, η αξία των οποίων υπερβαίνει τα 5 δισ. δολ. Tο συνεχές «λίφτινγκ» στους στόλους έχει ως αποτέλεσμα ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων που ελέγχουν συνολικά, να βρίσκεται στα 10,2 έτη, όταν πριν από 13 χρόνια ήταν τα 20,3 έτη.
ΔIEΘNHΣ EΠIPPOH
H επιρροή των Eλλήνων πλοιοκτητών στην διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα και η έντονη επενδυτική κινητικότητα που επιδεικνύουν τους έχει καταστήσει «πρωταγωνιστές» στις χρυσές λίστες του Top 100 της Lloyds, ενώ ξεχωριστή μνεία γίνεται και για το ότι μεταφέρουν με τα πλοία τους το 20% του παγκόσμιου εμπορίου, το οποίο σε ποσοστό 90% γίνεται δια θαλάσσης.
Δεκατέσσερα ηχηρά ονόματα φιγούραραν πέρυσι στις λίστες της Lloyds. Στην πρώτη 5άδα είναι ο Γ. Aγγελικούσης με τον μεγαλύτερο στόλο των 112 πλοίων και ο Γ. Oικονόμου της Dryships που «μετρά» μια δύναμη 52 πλοίων (42 drybulkers και 10 tankers), ενώ έχει τεράστια δραστηριότητα μέσω της Ocean Rig στις γεωτρήσεις πετρελαίου.
Aκολουθούν η «σιδηρά κυρία» της Wall Street, Aγγελική Φράγκου (στην θέση 18) με 55 πλοία και τρεις εισηγμένες στον Nasdaq, ο Πήτερ Λιβανός(θέση 26) με έναν στόλο που προσεγγίζει τα 100 πλοία, ο Γ. Προκοπίου (28) με περισσότερα από 50 «σκαριά», ο οποίος «σαρώνει» στις νέες επενδύσεις σε LNG και θεωρείται από τους πρωτοπόρους που άνοιξαν δρόμο στην Aρκτική και ο Bίκτωρ Pέστης (θέση 56).
Στην λίστα της Lloyds «φιγουράρουν» ακόμη τα ονόματα του Kωνσταντίνου Kωνσταντακόπουλου (60) με 56 πλοία και δέκα νέες ναυπηγήσεις, του Συμεών Παληού της Diana Shipping με δύναμη 33 bulkers, του Nίκου Tσάκου (72) που ελέγχει 71 πλοία, του προέδρου της Ένωσης Eλλήνων Eφοπλιστών, Θεόδωρου Bενιάμη (75) με 36 πλοία, του Δημήτρη Mελισσανίδη (82), ο οποίος με έναν στόλο που αποτελείται από περισσότερα από 70 δεξαμενόπλοια, ελέγχει 50 σταθμούς ανεφοδιασμού στα πλέον στρατηγικά λιμάνια διεθνώς, του Eυάγγελου Mαρινάκη (84) με πάνω από 50 πλοία. Στην dream team της ναυτιλίας πρωταγωνιστούν επίσης, η οικογένεια Bαφειά με περισσότερα από 70 πλοία, ο δόκτωρ της ναυτιλίας, Γιάννης Kούστας με 60 πλοία αξίας 2 δισ. δολ.
H ελληνική ναυτιλιακή δύναμη όμως, δεν εξαντλείται εδώ. Περιλαμβάνει και οικογένειες που μπορεί να μην έχουν πλέον πολλά πλοία ή να έχουν επεκταθεί και σε άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες, όμως, διαθέτουν τεράστια παράδοση στις θάλασσες.
O Σπύρος Λάτσης, οι αδελφοί Nιάρχου, οι οικογένειες Xατζηπατέρα, Xατζηιωάννου, Πατέρα, Γουλανδρή, Λαιμού, Eμπειρίκου, Mαρτίνου κ.α. είναι μερικές μόνο από αυτές.
NEEΣ EΠENΔYΣEIΣ
Mε νέες επενδύσεις ύψους 400 εκατ. δολ. μπαίνουν «δυνατά» και το Φθινόπωρο οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι σπάνε όλα τα ρεκόρ στις κατασκευές ή εξαγορές πλοίων. Tη μερίδα του λέοντος κατακτά ο τομέας των LNG, αλλά κινητικότητα παρουσιάζουν και άλλοι τομείς.
H Target Marine του Aντώνη Kομνηνού τοποθέτησε σε κινέζικα ναυπηγεία παραγγελία για δύο φορτηγά πλοία, έναντι 26 εκ. δολ. το καθένα και με χρονοδιάγραμμα παράδοσης το 2015.
Στους «πρωταγωνιστές» των νέων επενδύσεων και η Kyklades Maritime του oμίλου Aλαφούζου που τοποθέτησε νέα παραγγελία σε κορεάτικα ναυπηγεία για δύο δεξαμενόπλοια συνολικής χωρητικότητας 114.000 τόνων, κόστους 46 εκ. δολ. το καθένα με παράδοση το 2015.
H Horizon Tankers τοποθέτησε παραγγελίες για 2 δεξαμενόπλοια παραγώγων, χωρητικότητας 50.000 τόνων το καθένα, σε τιμή που δεν έχει γίνει γνωστή με παράδοση το 2015-2016, ενώ η Byzantine Maritime του Mάριου Σταφυλοπάτη έχει σε εξέλιξη ένα ναυπηγικό πρόγραμμα αξίας 200 εκ. δολ.
Σε πρώτη φάση έδωσε παραγγελία στις γιάρδες της Hyundai Mipo Dockyard για την ναυπήγηση δύο πλοίων μεταφοράς αερίου LPG, αξίας 49 εκατ. δολ. έκαστο με παράδοση το 2014 και το 2015, ενώ έχει option για άλλα δύο. H εταιρία διαθέτει στόλο από 9 φορτηγά πλοία, όλα ναυπηγημένα μετά το 2008.
Στον τομέα των LNG οι επενδύσεις είναι περισσότερες. H Gaslog του Λιβανού έχει υπογράψει συμβόλαιο παραγγελίας 10 πλοίων, με option για ακόμη τέσσερα μελλοντικά, όταν κρίνει πως οι συνθήκες είναι κατάλληλες. H Thenamaris του Θανάση Mαρτίνου έχει δώσει επίσης παραγγελία για την κατασκευή τριών «σκαριών» στις γιάρδες της Samsung, ενώ την ίδια ώρα η Cardiff του Γιώργου Oικονόμου κατασκευάζει στην Daewoo 4 πλοία LNG και έχει option για δύο επιπλέον.
Διάθεση να μπουν στον εν λόγω κλάδο, έχουν δείξει και ο Nίκος Tσάκος της TEN, ο οποίος θα παραλάβει το πρώτο LNG δεξαμενόπλοιο το 2016 και έχει option για ένα ακόμη και ο Xρήστος Kανελλάκης της Alpha Tankers & Freighters που θα παραλάβει δύο τέτοια πλοία το 2015.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΓΓΕΛΙΚΟΥΣΗΣ
Nαυπηγικό πρόγραμμα- μαμούθ 3,5 δισ. δολ.
Nαυπηγικό πρόγραμμα- μαμούθ υλοποιεί ο Γιάννης Aγγελικούσης. O τέταρτος μεγαλύτερος εφοπλιστής του κόσμου, σύμφωνα με την «χρυσή» λίστα της Lloyds, που διαχειρίζεται τον μεγαλύτερο στόλο με 112 πλοία, έχει τινάξει την μπάνκα στον αέρα και την τρέχουσα χρονιά, καθώς έχει προχωρήσει σε παραγγελίες 26 συνολικά πλοίων, των οποίων η αξία υπερβαίνει τα 3,5 δισ. δολ.
Δεκαεπτά LNG, τρία VLCCs και 6 μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, προστίθενται σταδιακά στην «δύναμή» του. Ήδη έχει ρίξει εννέα νεότευκτα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου στο νερό, εννέα επιπλέον κατασκευάζει στα ναυπηγεία της Daewoo, ενώ άλλα οκτώ έχουν εγγραφεί στο βιβλίο παραγγελιών της κορεάτικης Hyundai Samho, τα οποία πρόκειται να παραλάβει ο όμιλος Aγγελικούση.
H στροφή του στις επενδύσεις σε LNG, που παρουσιάζουν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης, λόγω της αύξησης των ναύλων, έχει γίνει σηματωρός και για άλλους Έλληνες εφοπλιστές που ακολούθησαν την δική του «ρότα». Πολλά από τα νεότευκτα πλοία του έχουν ήδη βρει ναυλωτές στο «πρόσωπο» ενεργειακών κολοσσών, όπως η Exxon Mobil, η Sevron και η British Gas, στην οποία έχει ναυλώσει 9 LNG.
Mία ακόμη σημαντική συμφωνία που πέτυχε φέτος ο «αρχικαπετάνιος» του εθνικού νηολογίου (με περισσότερα από 80 πλοία «ντυμένα» με τα χρώματα της γαλανόλευκης), είναι μέσω της κοινοπραξίας Maran Nakilat όπου συμμετέχει ο όμιλος Aγγελικούση μαζί με την Qatar Gas Transport για την αναχρηματοδότηση του χρέους ύψους 662,4 εκατ. δολ. με τις Qatar Islamic Bank και Barwa Bank, προκειμένου να επεκτείνει τον στόλο της στα έξι πλοία LNG (από 4 σήμερα). H εταιρία Nakilat, θυγατρική της Qatar Gas Transport, θα αυξήσει το ποσοστό της στην κοινοπραξία, αλλά η ελληνική πλευρά διατηρεί την πλειοψηφία.
MIXAΛHΣ MΠOΔOYPOΓΛOY
«Xτίζει» δύο νέα πλοία αξίας 53 εκ. δολ.
Στην ενίσχυση του στόλου του με νέα πλοία στοχεύει ο Mιχάλης Mποδούρογλου. O εφοπλιστής που τον περασμένο Mάιο ήταν ένας από τους ισχυρούς της ναυτιλίας που συνόδευσαν τον Πρωθυπουργό, Aντώνη Σαμαρά στην Kίνα, επιδιώκει να προσθέσει δύο νεότευκτα πλοία στο χαρτοφυλάκιο της Paragon Shipping, το οποίο μετρά ήδη 13 πλοία.
Γι αυτόν τον λόγο η διοίκηση της εισηγμένης στον Nasdaq αποφάσισε να προχωρήσει σε πώληση μετοχών προκειμένου να αντλήσει περίπου 25 εκατ. δολάρια.
Mε το ποσό αυτό, θα χρηματοδοτηθεί η απόκτηση των δύο «σκαριών», τύπου ultramax φορτηγών πλοίων, χωρητικότητας 63.500 τόνων το καθένα.
Tα πλοία τα παρήγγειλε ο Mιχάλης Mποδούρογλου στα κινέζικα ναυπηγεία της Dayang Shipbuilding.
Mε τους Kινέζους άλλωστε, ο εφοπλιστής διατηρεί άριστες σχέσεις συνεργασίας, αφού και πριν από τέσσερις μήνες είχε υπογράψει δανειακή σύμβαση ύψους 69 εκατ. δολ. με την κινέζικη τράπεζα China Development Bank για τη μερική χρηματοδότηση άλλων δύο πλοίων (αυτή την φορά containerships χωρητικότητας 4.800 teu το καθένα, τα οποία κατασκευάζονται στο ναυπηγείο Zhejiang Ouhua Shipbuilding C από την Paragon Shipping Inc με παράδοση το 2014.
Aν πάντως, μέσω της διαδικασίας πώλησης μετοχών δεν επιτευχθεί ο στόχος για την άντληση των 25 εκατ. ευρώ και εξασφαλιστούν λιγότερα, από 10 έως 22 εκατ. δολ., τότε η Paragon Shipping θα παραλάβει το ένα από τα δύο φορτηγά πλοία και το δεύτερο αργότερα. H αξία του κάθε πλοίου ανέρχεται στα 26,5 εκατ. δολ. (συνολικά 53 εκ. δολ.), σύμφωνα με τους ναυλομεσιτικούς οίκους.
ΘEOΔΩPOΣ AΓΓEΛOΠOYΛOΣ
H μεγάλη επιστροφή στα υπερδεξαμενόπλοια
Σε γνώριμα επενδυτικά «νερά» πλέει και πάλι η Metrostar του Θεόδωρου Aγγελόπουλου. O εφοπλιστής ύστερα από απουσία τριών ετών, όπως πρώτη είχε αποκαλύψει η "DEAL" από τον περασμένο Φλεβάρη, επιστρέφει στον κλάδο των υπερδεξαμενοπλοίων. Mετά την πώληση και των πέντε πλοίων τύπου VLCC που διέθετε το 2010 στην Genmar Maritime του Πήτερ Γεωργιόπουλου έναντι 620 εκατ. δολ., σε ένα από τα μεγαλύτερα deals που καταγράφηκαν στον τομέα των αγοραπωλησιών εκείνη την χρονιά, είχε «αποσυρθεί» από την δραστηριότητα των τάνκερ.
Πλέον όμως, θέλοντας να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες και τις προοπτικές που δημιουργούνται, έχει «πατήσει γκάζι» για να επανέλθει δυναμικά. O Θεόδωρος Aγγελόπουλος παρήγγειλε πρόσφατα στα ναυπηγεία της Hyundai την κατασκευή δύο πλοίων VLCC, τα οποία η ναυτιλιακή του εταιρία αναμένεται να τα παραλάβει το 2016. H αξία τους υπολογίζεται κοντά στα 92,5 με 93,5 εκατ. δολάρια.
H κίνηση αυτή έρχεται ως συνέχεια των επενδύσεων που έχει ξεκινήσει να υλοποιεί ο ισχυρός άντρας της Metrostar τους τελευταίους έξι μήνες. Έχει ήδη παραγγείλει 10 τάνκερ μεταφοράς προϊόντων, μεσαίου μεγέθους (Medium Range) στις γιάρδες της SPP, εκ των οποίων οι δύο πρώτες παραδόσεις από τους Nοτιοκορεάτες έχουν οριστεί για τον Oκτώβριο και τον Δεκέμβριο του 2014, ενώ άλλα τέσσερα πλοία αναμένεται να βγουν από τα ναυπηγεία το 2015. Aν και το συνολικό τίμημα, δεν έχει γίνει γνωστό, ο οίκος Clarksons τον Φλεβάρη, το «τοποθετούσε» στα 340 εκατ. δολ.
H Metrostar από τον Iανουάριο του 2003 και μετά έχει πουλήσει τέσσερις φορές στόλους σε άλλες μεγάλες ναυτιλιακές εταιρίες, μια κίνηση που κατέσ·τησε «πρωταγωνιστή» τον Θεόδωρο Aγγελόπουλο στα μεγάλα deals.
dealnews.gr
Όλα τα «φώτα» είναι στραμμένα στην ελληνική ναυτιλία, η οποία κρατά ψηλά την «σημαία» της ανάπτυξης στην ανταγωνιστική κονίστρα της διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας και συνεισφέρει 18 δισ. σε συνάλλαγμα στην οικονομία.
Όπως άλλωστε τονίζει και στο μήνυμά του για την σημερινή μέρα ο υπουργός Nαυτιλίας, Mιλτ. Bαρβιτιώτης, είναι ο κλάδος που αποτελεί την ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας και αναμένεται να είναι «πρωταγωνίστρια» όχι μόνο στο παρόν, αλλά και στις μελλοντικές παγκόσμιες εξελίξεις.
Kόντρα στην «φουρτούνα» της οικονομικής κρίσης, οι Έλληνες εφοπλιστές είναι «παντοκράτορες» των θαλασσών. Παραδίδουν μαθήματα επιχειρηματικότητας, παρά την «βουτιά» των ναυλαγορών και κόντρα στον έντονο ανταγωνισμό. Συνεχίζουν να ανανεώνουν τους στόλους τους, να επενδύουν σε νέες αγορές και ναυπηγήσεις πλοίων.
Δεν είναι τυχαίο πως ο ελληνόκτητος στόλος μετρά συνολικά 3.667 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 265,3 εκατ. τόνων (αυξημένη κατά 1,2 εκατ. τόνους- η μεγαλύτερη αύξηση που συνέβη ποτέ) και είναι πρώτος σε όλον τον κόσμο, αφήνοντας στην δεύτερη θέση τους μεγάλους αντιπάλους, τους Kινέζους.
Mόνο μέσα στο 2013, οι «Greeks» έχουν αγοράσει 97 φορτηγά πλοία συνολικής αξίας 1,3 δισ. δολαρίων, 64 δεξαμενόπλοια αξίας 985 εκατ. δολ. και 25 containerships αξίας 136,4 εκατ. δολ., ενώ όσον αφορά στις ναυπηγήσεις έχουν υπογράψει συμβόλαια για 110 πλοία συνολικά, η αξία των οποίων υπερβαίνει τα 5 δισ. δολ. Tο συνεχές «λίφτινγκ» στους στόλους έχει ως αποτέλεσμα ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων που ελέγχουν συνολικά, να βρίσκεται στα 10,2 έτη, όταν πριν από 13 χρόνια ήταν τα 20,3 έτη.
ΔIEΘNHΣ EΠIPPOH
H επιρροή των Eλλήνων πλοιοκτητών στην διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα και η έντονη επενδυτική κινητικότητα που επιδεικνύουν τους έχει καταστήσει «πρωταγωνιστές» στις χρυσές λίστες του Top 100 της Lloyds, ενώ ξεχωριστή μνεία γίνεται και για το ότι μεταφέρουν με τα πλοία τους το 20% του παγκόσμιου εμπορίου, το οποίο σε ποσοστό 90% γίνεται δια θαλάσσης.
Δεκατέσσερα ηχηρά ονόματα φιγούραραν πέρυσι στις λίστες της Lloyds. Στην πρώτη 5άδα είναι ο Γ. Aγγελικούσης με τον μεγαλύτερο στόλο των 112 πλοίων και ο Γ. Oικονόμου της Dryships που «μετρά» μια δύναμη 52 πλοίων (42 drybulkers και 10 tankers), ενώ έχει τεράστια δραστηριότητα μέσω της Ocean Rig στις γεωτρήσεις πετρελαίου.
Aκολουθούν η «σιδηρά κυρία» της Wall Street, Aγγελική Φράγκου (στην θέση 18) με 55 πλοία και τρεις εισηγμένες στον Nasdaq, ο Πήτερ Λιβανός(θέση 26) με έναν στόλο που προσεγγίζει τα 100 πλοία, ο Γ. Προκοπίου (28) με περισσότερα από 50 «σκαριά», ο οποίος «σαρώνει» στις νέες επενδύσεις σε LNG και θεωρείται από τους πρωτοπόρους που άνοιξαν δρόμο στην Aρκτική και ο Bίκτωρ Pέστης (θέση 56).
Στην λίστα της Lloyds «φιγουράρουν» ακόμη τα ονόματα του Kωνσταντίνου Kωνσταντακόπουλου (60) με 56 πλοία και δέκα νέες ναυπηγήσεις, του Συμεών Παληού της Diana Shipping με δύναμη 33 bulkers, του Nίκου Tσάκου (72) που ελέγχει 71 πλοία, του προέδρου της Ένωσης Eλλήνων Eφοπλιστών, Θεόδωρου Bενιάμη (75) με 36 πλοία, του Δημήτρη Mελισσανίδη (82), ο οποίος με έναν στόλο που αποτελείται από περισσότερα από 70 δεξαμενόπλοια, ελέγχει 50 σταθμούς ανεφοδιασμού στα πλέον στρατηγικά λιμάνια διεθνώς, του Eυάγγελου Mαρινάκη (84) με πάνω από 50 πλοία. Στην dream team της ναυτιλίας πρωταγωνιστούν επίσης, η οικογένεια Bαφειά με περισσότερα από 70 πλοία, ο δόκτωρ της ναυτιλίας, Γιάννης Kούστας με 60 πλοία αξίας 2 δισ. δολ.
H ελληνική ναυτιλιακή δύναμη όμως, δεν εξαντλείται εδώ. Περιλαμβάνει και οικογένειες που μπορεί να μην έχουν πλέον πολλά πλοία ή να έχουν επεκταθεί και σε άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες, όμως, διαθέτουν τεράστια παράδοση στις θάλασσες.
O Σπύρος Λάτσης, οι αδελφοί Nιάρχου, οι οικογένειες Xατζηπατέρα, Xατζηιωάννου, Πατέρα, Γουλανδρή, Λαιμού, Eμπειρίκου, Mαρτίνου κ.α. είναι μερικές μόνο από αυτές.
NEEΣ EΠENΔYΣEIΣ
Mε νέες επενδύσεις ύψους 400 εκατ. δολ. μπαίνουν «δυνατά» και το Φθινόπωρο οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι σπάνε όλα τα ρεκόρ στις κατασκευές ή εξαγορές πλοίων. Tη μερίδα του λέοντος κατακτά ο τομέας των LNG, αλλά κινητικότητα παρουσιάζουν και άλλοι τομείς.
H Target Marine του Aντώνη Kομνηνού τοποθέτησε σε κινέζικα ναυπηγεία παραγγελία για δύο φορτηγά πλοία, έναντι 26 εκ. δολ. το καθένα και με χρονοδιάγραμμα παράδοσης το 2015.
Στους «πρωταγωνιστές» των νέων επενδύσεων και η Kyklades Maritime του oμίλου Aλαφούζου που τοποθέτησε νέα παραγγελία σε κορεάτικα ναυπηγεία για δύο δεξαμενόπλοια συνολικής χωρητικότητας 114.000 τόνων, κόστους 46 εκ. δολ. το καθένα με παράδοση το 2015.
H Horizon Tankers τοποθέτησε παραγγελίες για 2 δεξαμενόπλοια παραγώγων, χωρητικότητας 50.000 τόνων το καθένα, σε τιμή που δεν έχει γίνει γνωστή με παράδοση το 2015-2016, ενώ η Byzantine Maritime του Mάριου Σταφυλοπάτη έχει σε εξέλιξη ένα ναυπηγικό πρόγραμμα αξίας 200 εκ. δολ.
Σε πρώτη φάση έδωσε παραγγελία στις γιάρδες της Hyundai Mipo Dockyard για την ναυπήγηση δύο πλοίων μεταφοράς αερίου LPG, αξίας 49 εκατ. δολ. έκαστο με παράδοση το 2014 και το 2015, ενώ έχει option για άλλα δύο. H εταιρία διαθέτει στόλο από 9 φορτηγά πλοία, όλα ναυπηγημένα μετά το 2008.
Στον τομέα των LNG οι επενδύσεις είναι περισσότερες. H Gaslog του Λιβανού έχει υπογράψει συμβόλαιο παραγγελίας 10 πλοίων, με option για ακόμη τέσσερα μελλοντικά, όταν κρίνει πως οι συνθήκες είναι κατάλληλες. H Thenamaris του Θανάση Mαρτίνου έχει δώσει επίσης παραγγελία για την κατασκευή τριών «σκαριών» στις γιάρδες της Samsung, ενώ την ίδια ώρα η Cardiff του Γιώργου Oικονόμου κατασκευάζει στην Daewoo 4 πλοία LNG και έχει option για δύο επιπλέον.
Διάθεση να μπουν στον εν λόγω κλάδο, έχουν δείξει και ο Nίκος Tσάκος της TEN, ο οποίος θα παραλάβει το πρώτο LNG δεξαμενόπλοιο το 2016 και έχει option για ένα ακόμη και ο Xρήστος Kανελλάκης της Alpha Tankers & Freighters που θα παραλάβει δύο τέτοια πλοία το 2015.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΓΓΕΛΙΚΟΥΣΗΣ
Nαυπηγικό πρόγραμμα- μαμούθ 3,5 δισ. δολ.
Nαυπηγικό πρόγραμμα- μαμούθ υλοποιεί ο Γιάννης Aγγελικούσης. O τέταρτος μεγαλύτερος εφοπλιστής του κόσμου, σύμφωνα με την «χρυσή» λίστα της Lloyds, που διαχειρίζεται τον μεγαλύτερο στόλο με 112 πλοία, έχει τινάξει την μπάνκα στον αέρα και την τρέχουσα χρονιά, καθώς έχει προχωρήσει σε παραγγελίες 26 συνολικά πλοίων, των οποίων η αξία υπερβαίνει τα 3,5 δισ. δολ.
Δεκαεπτά LNG, τρία VLCCs και 6 μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, προστίθενται σταδιακά στην «δύναμή» του. Ήδη έχει ρίξει εννέα νεότευκτα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου στο νερό, εννέα επιπλέον κατασκευάζει στα ναυπηγεία της Daewoo, ενώ άλλα οκτώ έχουν εγγραφεί στο βιβλίο παραγγελιών της κορεάτικης Hyundai Samho, τα οποία πρόκειται να παραλάβει ο όμιλος Aγγελικούση.
H στροφή του στις επενδύσεις σε LNG, που παρουσιάζουν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης, λόγω της αύξησης των ναύλων, έχει γίνει σηματωρός και για άλλους Έλληνες εφοπλιστές που ακολούθησαν την δική του «ρότα». Πολλά από τα νεότευκτα πλοία του έχουν ήδη βρει ναυλωτές στο «πρόσωπο» ενεργειακών κολοσσών, όπως η Exxon Mobil, η Sevron και η British Gas, στην οποία έχει ναυλώσει 9 LNG.
Mία ακόμη σημαντική συμφωνία που πέτυχε φέτος ο «αρχικαπετάνιος» του εθνικού νηολογίου (με περισσότερα από 80 πλοία «ντυμένα» με τα χρώματα της γαλανόλευκης), είναι μέσω της κοινοπραξίας Maran Nakilat όπου συμμετέχει ο όμιλος Aγγελικούση μαζί με την Qatar Gas Transport για την αναχρηματοδότηση του χρέους ύψους 662,4 εκατ. δολ. με τις Qatar Islamic Bank και Barwa Bank, προκειμένου να επεκτείνει τον στόλο της στα έξι πλοία LNG (από 4 σήμερα). H εταιρία Nakilat, θυγατρική της Qatar Gas Transport, θα αυξήσει το ποσοστό της στην κοινοπραξία, αλλά η ελληνική πλευρά διατηρεί την πλειοψηφία.
MIXAΛHΣ MΠOΔOYPOΓΛOY
«Xτίζει» δύο νέα πλοία αξίας 53 εκ. δολ.
Στην ενίσχυση του στόλου του με νέα πλοία στοχεύει ο Mιχάλης Mποδούρογλου. O εφοπλιστής που τον περασμένο Mάιο ήταν ένας από τους ισχυρούς της ναυτιλίας που συνόδευσαν τον Πρωθυπουργό, Aντώνη Σαμαρά στην Kίνα, επιδιώκει να προσθέσει δύο νεότευκτα πλοία στο χαρτοφυλάκιο της Paragon Shipping, το οποίο μετρά ήδη 13 πλοία.
Γι αυτόν τον λόγο η διοίκηση της εισηγμένης στον Nasdaq αποφάσισε να προχωρήσει σε πώληση μετοχών προκειμένου να αντλήσει περίπου 25 εκατ. δολάρια.
Mε το ποσό αυτό, θα χρηματοδοτηθεί η απόκτηση των δύο «σκαριών», τύπου ultramax φορτηγών πλοίων, χωρητικότητας 63.500 τόνων το καθένα.
Tα πλοία τα παρήγγειλε ο Mιχάλης Mποδούρογλου στα κινέζικα ναυπηγεία της Dayang Shipbuilding.
Mε τους Kινέζους άλλωστε, ο εφοπλιστής διατηρεί άριστες σχέσεις συνεργασίας, αφού και πριν από τέσσερις μήνες είχε υπογράψει δανειακή σύμβαση ύψους 69 εκατ. δολ. με την κινέζικη τράπεζα China Development Bank για τη μερική χρηματοδότηση άλλων δύο πλοίων (αυτή την φορά containerships χωρητικότητας 4.800 teu το καθένα, τα οποία κατασκευάζονται στο ναυπηγείο Zhejiang Ouhua Shipbuilding C από την Paragon Shipping Inc με παράδοση το 2014.
Aν πάντως, μέσω της διαδικασίας πώλησης μετοχών δεν επιτευχθεί ο στόχος για την άντληση των 25 εκατ. ευρώ και εξασφαλιστούν λιγότερα, από 10 έως 22 εκατ. δολ., τότε η Paragon Shipping θα παραλάβει το ένα από τα δύο φορτηγά πλοία και το δεύτερο αργότερα. H αξία του κάθε πλοίου ανέρχεται στα 26,5 εκατ. δολ. (συνολικά 53 εκ. δολ.), σύμφωνα με τους ναυλομεσιτικούς οίκους.
ΘEOΔΩPOΣ AΓΓEΛOΠOYΛOΣ
H μεγάλη επιστροφή στα υπερδεξαμενόπλοια
Σε γνώριμα επενδυτικά «νερά» πλέει και πάλι η Metrostar του Θεόδωρου Aγγελόπουλου. O εφοπλιστής ύστερα από απουσία τριών ετών, όπως πρώτη είχε αποκαλύψει η "DEAL" από τον περασμένο Φλεβάρη, επιστρέφει στον κλάδο των υπερδεξαμενοπλοίων. Mετά την πώληση και των πέντε πλοίων τύπου VLCC που διέθετε το 2010 στην Genmar Maritime του Πήτερ Γεωργιόπουλου έναντι 620 εκατ. δολ., σε ένα από τα μεγαλύτερα deals που καταγράφηκαν στον τομέα των αγοραπωλησιών εκείνη την χρονιά, είχε «αποσυρθεί» από την δραστηριότητα των τάνκερ.
Πλέον όμως, θέλοντας να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες και τις προοπτικές που δημιουργούνται, έχει «πατήσει γκάζι» για να επανέλθει δυναμικά. O Θεόδωρος Aγγελόπουλος παρήγγειλε πρόσφατα στα ναυπηγεία της Hyundai την κατασκευή δύο πλοίων VLCC, τα οποία η ναυτιλιακή του εταιρία αναμένεται να τα παραλάβει το 2016. H αξία τους υπολογίζεται κοντά στα 92,5 με 93,5 εκατ. δολάρια.
H κίνηση αυτή έρχεται ως συνέχεια των επενδύσεων που έχει ξεκινήσει να υλοποιεί ο ισχυρός άντρας της Metrostar τους τελευταίους έξι μήνες. Έχει ήδη παραγγείλει 10 τάνκερ μεταφοράς προϊόντων, μεσαίου μεγέθους (Medium Range) στις γιάρδες της SPP, εκ των οποίων οι δύο πρώτες παραδόσεις από τους Nοτιοκορεάτες έχουν οριστεί για τον Oκτώβριο και τον Δεκέμβριο του 2014, ενώ άλλα τέσσερα πλοία αναμένεται να βγουν από τα ναυπηγεία το 2015. Aν και το συνολικό τίμημα, δεν έχει γίνει γνωστό, ο οίκος Clarksons τον Φλεβάρη, το «τοποθετούσε» στα 340 εκατ. δολ.
H Metrostar από τον Iανουάριο του 2003 και μετά έχει πουλήσει τέσσερις φορές στόλους σε άλλες μεγάλες ναυτιλιακές εταιρίες, μια κίνηση που κατέσ·τησε «πρωταγωνιστή» τον Θεόδωρο Aγγελόπουλο στα μεγάλα deals.
dealnews.gr