Παρασκευή 15 Φεβρουαρίου 2013

TOYΡΙΣΤΙΚΟ ΤΕΛΜΑ





του ΓΙΑΝΝΗ ΞΕΝΑΚΗ

 Αν αναλύσομε εμπεριστατωμένα γιατί ο πόθος των Βόρειων Ευρωπαίων για διακοπές στην Ελλάδα εξανεμίζεται με το τέλος του καλοκαιριού, θα οδηγηθούμε στο λογικό συμπέρασμα πως για τις υπόλοιπες εποχές δεν προσφέρομε τίποτα. Αν παρακολουθήσομε την στατιστική εξέλιξη της προσέλκυσης τουριστών στη Χίο ακόμα και τους καλοκαιρινούς μήνες σε σχέση με τα υπόλοιπα νησιά, θα διαπιστώσομε μια επικίνδυνα φθίνουσα πορεία που πρέπει να μας αφυπνίσει.
 Κατά την άποψη μου υπάρχει η δυνατότητα αναστροφής αυτής της κατάστασης με συγκεκριμένες δράσεις που είναι:
 1. Δημιουργία μιας επιτροπής τουριστικής ανάπτυξης με τριμελή ομάδα κρούσης ( manager) ως διοικούσα και μέλη της ως φορέα από έναν εκπρόσωπο όλων των επαγγελματιών τουρισμού, θεσμικών φορέων και εμπλεκομένων συλλόγων για λήψη αποφάσεων με συγκεκριμένη στόχευση και δράσεις:
 Α) Την ενεργοποίηση και συνδρομή των θεσμικών φορέων για θέματα υποδομής που αφορούν κρατική παρέμβαση ( π.χ αεροδρόμιο, λιμάνι, μαρίνα, οδικό δίκτυο. συγκοινωνίες κ.λ).
 Β) Την προώθηση της Χίου ως τουριστικό προορισμό με έμφαση στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της.
 Γ) Την ανάδειξη, αξιοποίηση και προβολή όλων των δυνατοτήτων εναλλακτικού τουρισμού σε συνεργασία με τις υφιστάμενες ομάδες δράσης ( ιστορικός, πολιτισμικός, φυσιολατρικός, θρησκευτικός, περιπατητικός, ιαματικός, υποβρύχιος, βιωματικός).
 Δ) Τον προγραμματισμό λειτουργίας μουσείων, αρχαιολογικών χώρων, καταστημάτων και γενικά αξιοθέατων σε συνεργασία με τις υπηρεσίες, τους συλλόγους και τις αρχές, ειδικά για τους καλοκαιρινούς μήνες.
 2. Δημιουργία ταμείου με πόρους που θα προέρχονται από το 50% των κονδυλίων που διαθέτουν ετησίως για τουριστική προβολή ο Δήμος και η Περιφερειακή Ενότητα. Από το 1/1000 του ετήσιου τζίρου των επαγγελματιών που έχουν συνάρτηση με τον τουρισμό ( π.χ  μια ξενοδοχειακή μονάδα με ετήσιο τζίρο ενός εκατομμυρίου θα πληρώνει 1000€ και ένα περίπτερο με 30.000 € θα πληρώνει 30 € )
Από το 80% των ανταποδοτικών που εισπράττει ο Δήμος ( ποια είναι η ανταπόδοση) επί του ετήσιου τζίρου των ξενοδοχειακών μονάδων 0,5% και καφετέριες, μπαρ, εστιατόρια 5%.
 3. Τα χρήματα του ταμείου θα διοχετεύονται σε στοχευμένη προβολή της Χίου ως τουριστικό προορισμό και θα επιδοτούν αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους και τουριστικούς πράκτορες του εξωτερικού που θα βάλουν την Χίο ως προορισμό στον προγραμματισμό τους.
 4. Την αποκλειστική προώθηση- ανάδειξη της Χίου ως τουριστικό προορισμό, θα έχει μόνο η επιτροπή καθώς και την ευθύνη και απολογισμό ανά εξάμηνο με δημόσια έκθεση πεπραγμένων. Οι υπόλοιποι επαγγελματίες, ξενοδόχοι, φορείς θα μπορούν να διαφημίζουν τα προϊόντα, τις δράσεις τους, τις μονάδες και τα καταλύματα τους με δικό τους κόστος μέσα από ένα γενικό ή ατομικό πλαίσιο προβολής που δεν θα προβάλλει τον προορισμό, αλλά το αντικείμενο τους.
 Μέσα απ αυτές τις βασικές προτεραιότητες, υπάρχει δυνατότητα δράσεων μικρότερου βεληνεκούς υποστηρικτικά που για λογούς χώρου και χρόνου αποφεύγω να αναλύσω σήμερα.
- Είναι γεγονός που κρίνεται εκ του αποτελέσματος, ότι τα κονδύλια που ξοδεύονται ετησίως από τον Δήμο και την Περιφερειακή Ενότητα καθώς και μεμονωμένους επαγγελματίες για τουριστική προβολή του νησιού μας, είναι αρκετά υψηλά χωρίς το αναμενόμενο αποτέλεσμα.
- Είναι δεδομένο ότι ανταγωνιστικές χώρες και Ελληνικά νησιά προβάλλουν στοχευμένα και μεθοδευμένα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους. Η Ισπανία π. χ την παράδοση, τις τουριστικές υποδομές της και τις παραλίες της, η Τουρκία τον ήλιο, την θάλασσα και την ανατολίτικη κουλτούρα της, η Ιταλία την φινέτσα, τον πολιτισμό και τα μνημεία της, η Μύκονος τον κοσμοπολίτικο χαρακτήρα της, η Σαντορίνη την μοναδική θέα της, η Χαλκιδική τις υπέροχες αμμώδεις παραλίες της.
 Είναι αναμφισβήτητο πως η Ελλάδα διαθέτει όλα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που διαθέτουν όλες μαζί οι ανταγωνιστικές χώρες και επιπλέον την ιστορία της, την πολιτισμική της διάσταση και τους αρχαιολογικούς θησαυρούς της. Η Χίος μας όλα όσα προβάλλουν οι άλλοι προορισμοί και επιπλέον την μοναδικότητα της Μαστίχας, τα αρχοντικά του Κάμπου, την πατρότητα του Ομήρου, τους Μεσαιωνικούς οικισμούς της.
 Αυτά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά πρέπει να αποτελούν την βάση της ανάδειξης και της προβολής της, ας τα αξιοποιήσουμε.

                                                                           Γιάννης   Ξενάκης