ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ
Έκπληξη αποτέλεσε η αθρόα προσέλευση απόψεων σ’ ένα κάπως
ειδικό θέμα όπως αυτό της Ναυτικής Εκπαίδευσης.
Έκπληξη προκαλεί επίσης η δομή των θέσεων που υποστηρίχθηκαν γεγονός που δείχνει ότι ο χώρος των αναγνωστών μας όχι μόνο παρακολουθεί το συγκεκριμένο ζήτημα, αλλά έχει και συγκεκριμένη άποψη περί του πως και γιατί.
Ως γνωστόν οι συνθήκες μαθητείας και διαβίωσης στις ΑΕΝ δεν είναι παντού ιδανικές, αυτό είναι κοινό μυστικό, από την άλλη πλευρά η φοίτηση είναι δωρεάν, όπως και η διαμονή/σίτιση των φοιτουντων.
Στην ερώτηση αν αυτό το ζήτημα επηρεάζει την προσέλευση, οι απαντήσεις ήσαν λίγες, ένα 7% γεγονός που σημαίνει ότι μπορεί να παίζει κάποιο ρόλο, αλλά όχι σπουδαίο. Μπορεί κατ’ επέκταση να σημαίνει ότι τα παιδιά είναι διατεθειμένα να περάσουν στα χρόνια της μαθητείας τους μέσα σε λιγότερο από ιδανικές συνθήκες προκειμένου να κάνουν καριέρα στη ναυτιλία. Αυτό αξιολογείται ως ιδιαίτερα σημαντικό.
Σημαντικότερο από τις συνθήκες στις σχολές είναι το θέμα των μειώσεων των συντάξεων του ΝΑΤ, αλλά όπως θα ανέμενε κανείς, δεν είναι το πρώτο ζήτημα που απασχολεί τον νέο που σκέφτεται να γίνει ναυτικός πόσα ακριβώς θα παίρνει μετά από τριάντα χρόνια. Εκείνο που πραγματικά καίει είναι οι προοπτικές απασχόλησης και ανέλιξης.
Το μεγαλύτερο ποσοστό των απαντήσεων αξιολογεί ως τον πρώτο παράγοντα τη μείωση στις θέσεις εργασίας Ελλήνων αξιωματικών στα πλοία (60%) και ως δεύτερο τη μείωση θέσεων για Έλληνες στις ενδιάμεσες βαθμίδες (16%). Στην πραγματικότητα οι δυο παράγοντες φωτίζουν τις δυο όψεις του αυτού φαινομένου.
Τα μέτρα ανταγωνιστικότητας Κεφαλογιαννη πριν από λίγα χρόνια είχαν ως αποτέλεσμα την άμεση μείωση των Ελλήνων αξιωματικών πάνω σε πλοία με Ελληνική σημαία, αλλά ταυτόχρονα εισήγαγαν δυσχέρειες στην εξέλιξη των αξιωματικών μέσω της μείωσης ευκαιριών για εκτέλεση της απαιτούμενης θαλάσσιας υπηρεσίας. Η πλάκα είναι ότι τα μέτρα αυτά δεν σταμάτησαν τη συρρίκνωση της Ελληνικής σημαίας που μικραίνει συνεχώς. Γιατί, άραγε;
Η απάντηση είναι απλή. Κάποιοι πήραν στο λαιμό τους τον συμπαθή κ. Υπουργό υποσχόμενοι ενίσχυση της σημαίας μέσω μειώσεων στην Ελληνική παρουσία επί των πλοίων, γεγονός που δεν επαληθεύεται. Η συνεχιζόμενη μείωση στη δύναμη της σημαίας μετά τα μέτρα ανταγωνιστικότητας όπως ονομάστηκαν τότε, έδειξε απλά ότι τα μέτρα ήταν άστοχα. Αν ήταν εύστοχα, θα αύξανε τη δύναμη της.
Όσο για την αυξημένη προσέλευση νέων για φοίτηση στις σχολές, δυστυχώς είναι πλασματική και αποτοκο της φοβερης ανεργιας στη στερια. Αν δεν υπηρχε η ανεργια, θα υπηρχε θεμα συνεχισης της λειτουργιας καποιων σχολων, οπως πριν απο μερικα χρονια. Θα εχει ενδιαφερον να δουμε πως φωτιζεται αυτο το μεγα ζητημα και απο τις μελετες του Οικονομικου Πανεπιστημιου/ Ευγενιδειου απο τη μια πλευρα και του Πανεπιστημιου Αιγαιου/ Ναυτικων Χρονικων απο την αλλη. Ισως ειναι καιρος για μια ημεριδα στην οποια θα βαλουμε κατω ολα τα ευρηματα και θα δουμε που παει το πραγμα με γενικο τιτλο : Ναυτικη Εκπαιδευση και Ελληνική Σημαια.
marinews.gr
Έκπληξη προκαλεί επίσης η δομή των θέσεων που υποστηρίχθηκαν γεγονός που δείχνει ότι ο χώρος των αναγνωστών μας όχι μόνο παρακολουθεί το συγκεκριμένο ζήτημα, αλλά έχει και συγκεκριμένη άποψη περί του πως και γιατί.
Ως γνωστόν οι συνθήκες μαθητείας και διαβίωσης στις ΑΕΝ δεν είναι παντού ιδανικές, αυτό είναι κοινό μυστικό, από την άλλη πλευρά η φοίτηση είναι δωρεάν, όπως και η διαμονή/σίτιση των φοιτουντων.
Στην ερώτηση αν αυτό το ζήτημα επηρεάζει την προσέλευση, οι απαντήσεις ήσαν λίγες, ένα 7% γεγονός που σημαίνει ότι μπορεί να παίζει κάποιο ρόλο, αλλά όχι σπουδαίο. Μπορεί κατ’ επέκταση να σημαίνει ότι τα παιδιά είναι διατεθειμένα να περάσουν στα χρόνια της μαθητείας τους μέσα σε λιγότερο από ιδανικές συνθήκες προκειμένου να κάνουν καριέρα στη ναυτιλία. Αυτό αξιολογείται ως ιδιαίτερα σημαντικό.
Σημαντικότερο από τις συνθήκες στις σχολές είναι το θέμα των μειώσεων των συντάξεων του ΝΑΤ, αλλά όπως θα ανέμενε κανείς, δεν είναι το πρώτο ζήτημα που απασχολεί τον νέο που σκέφτεται να γίνει ναυτικός πόσα ακριβώς θα παίρνει μετά από τριάντα χρόνια. Εκείνο που πραγματικά καίει είναι οι προοπτικές απασχόλησης και ανέλιξης.
Το μεγαλύτερο ποσοστό των απαντήσεων αξιολογεί ως τον πρώτο παράγοντα τη μείωση στις θέσεις εργασίας Ελλήνων αξιωματικών στα πλοία (60%) και ως δεύτερο τη μείωση θέσεων για Έλληνες στις ενδιάμεσες βαθμίδες (16%). Στην πραγματικότητα οι δυο παράγοντες φωτίζουν τις δυο όψεις του αυτού φαινομένου.
Τα μέτρα ανταγωνιστικότητας Κεφαλογιαννη πριν από λίγα χρόνια είχαν ως αποτέλεσμα την άμεση μείωση των Ελλήνων αξιωματικών πάνω σε πλοία με Ελληνική σημαία, αλλά ταυτόχρονα εισήγαγαν δυσχέρειες στην εξέλιξη των αξιωματικών μέσω της μείωσης ευκαιριών για εκτέλεση της απαιτούμενης θαλάσσιας υπηρεσίας. Η πλάκα είναι ότι τα μέτρα αυτά δεν σταμάτησαν τη συρρίκνωση της Ελληνικής σημαίας που μικραίνει συνεχώς. Γιατί, άραγε;
Η απάντηση είναι απλή. Κάποιοι πήραν στο λαιμό τους τον συμπαθή κ. Υπουργό υποσχόμενοι ενίσχυση της σημαίας μέσω μειώσεων στην Ελληνική παρουσία επί των πλοίων, γεγονός που δεν επαληθεύεται. Η συνεχιζόμενη μείωση στη δύναμη της σημαίας μετά τα μέτρα ανταγωνιστικότητας όπως ονομάστηκαν τότε, έδειξε απλά ότι τα μέτρα ήταν άστοχα. Αν ήταν εύστοχα, θα αύξανε τη δύναμη της.
Όσο για την αυξημένη προσέλευση νέων για φοίτηση στις σχολές, δυστυχώς είναι πλασματική και αποτοκο της φοβερης ανεργιας στη στερια. Αν δεν υπηρχε η ανεργια, θα υπηρχε θεμα συνεχισης της λειτουργιας καποιων σχολων, οπως πριν απο μερικα χρονια. Θα εχει ενδιαφερον να δουμε πως φωτιζεται αυτο το μεγα ζητημα και απο τις μελετες του Οικονομικου Πανεπιστημιου/ Ευγενιδειου απο τη μια πλευρα και του Πανεπιστημιου Αιγαιου/ Ναυτικων Χρονικων απο την αλλη. Ισως ειναι καιρος για μια ημεριδα στην οποια θα βαλουμε κατω ολα τα ευρηματα και θα δουμε που παει το πραγμα με γενικο τιτλο : Ναυτικη Εκπαιδευση και Ελληνική Σημαια.
marinews.gr