Εφαρμόζουμε εθνική λιμενική πολιτική
Ρυθμίζεται η διακυβέρνηση και η διοικητική οργάνωση της Εθνικής Λιμενικής Πολιτικής,
που βασίζεται σε τρεις πυλώνες. Ο πρώτος αφορά στη δημιουργία του Εθνικού
Λιμενικού Συστήματος μέσω της συγκρότησης των τεσσάρων Κεντρικών Λιμενικών
Δικτύων όταν αυτό κριθεί σκόπιμο από τις Γενικές Συνελεύσεις τους: α) του
Αττικού Λιμενικού Δικτύου, β) του Δικτύου Λιμένων Βορείου Ελλάδος, γ) του
Δικτύου Λιμένων Δυτικής Ελλάδος και δ) του Οργανισμού Λιμένα Ηρακλείου.
Ο δεύτερος αφορά στη συνένωση των Λιμενικών Ταμείων που λειτουργούν με τη
μορφή ΝΠΔΔ, είτε μέσω της μεταξύ τους συγχώνευσης σε Ανώνυμες Εταιρίες – τα
λεγόμενα Περιφερειακά Λιμενικά Δίκτυα-, είτε μέσω της προσχώρησής τους σε ένα
από τα παραπάνω Κεντρικά Λιμενικά Δίκτυα.
Τέλος, ο τρίτος πυλώνας θεμελιώνεται στην οργάνωση των λιμένων και των
λιμενικών εγκαταστάσεων εκείνων που δεν υπάγονται στην αρμοδιότητα κάποιου
συγκεκριμένου φορέα διοίκησης και εκμετάλλευσης λιμένα και εκτελούνται σε αυτές
μικρής κλίμακας, αλλά ζωτικής σημασίας, για τις τοπικές οικονομίες,
δραστηριότητες.
Ιδρύουμε Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων
Εισάγεται ο θεσμός της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ), με διοικητική και
οικονομική αυτοτέλεια, η οποία εποπτεύεται από τον Υπουργό Ναυτιλίας και
Αιγαίου και έχει ως βασικές αρμοδιότητες την παρακολούθηση της εφαρμογής της
εθνικής στρατηγικής στο λιμενικό τομέα και την εποπτεία των εμπορικών λιμένων,
κρατικών και ιδιωτικών. Δημιουργείται έτσι ένας αυτόνομος και λειτουργικά
ανεξάρτητος δημόσιος φορέας, για τη βέλτιστη λειτουργία των λιμένων στο νέο
τοπίο που θα διαμορφωθεί μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών αξιοποίησης των
περιουσιακών στοιχείων των λιμένων.
Προσελκύουμε επενδύσεις
·
Με τη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών
Επενδύσεων αναβαθμίζονται οι λειτουργίες του Υπουργείου που στοχεύουν στην
προώθηση των επενδύσεων και στη στροφή των προσπαθειών προς την ανάπτυξη της
ναυτιλιακής οικονομίας.
·
Το νομοσχέδιο βάζει τις βάσεις για την αξιοποίηση των λιμένων της χώρας.
Θεσπίζουμε την εφαρμογή εθνικής λιμενικής πολιτικής, δημιουργούμε Ρυθμιστική
Αρχή Λιμένων που θα ασκεί την απαραίτητη εποπτεία ενόψει των
αποκρατικοποιήσεων, ενώ επιταχύνουμε και απλουστεύουμε τις διαδικασίες
αδειοδότησης λιμενικών έργων. Οργανώνουμε το θεσμικό περιβάλλον μέσα από το
οποίο θα μπορούν, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και επ’ ωφελεία της εθνικής
οικονομίας, να αξιοποιηθούν καλύτερα οι λιμενικές υποδομές ώστε να δημιουργηθούν
θέσεις εργασίας και ανάπτυξη.
Κάνουμε πιο ασφαλή τα πλοία και τα
λιμάνια μας
·
Τροποποιούνται διατάξεις του Ν. 3622/2007, προκειμένου να βελτιωθεί η
ασφάλεια στα πλοία που χρησιμοποιούνται στο διεθνές εμπόριο και την εθνική
θαλάσσια κυκλοφορία, καθώς και στις λιμενικές εγκαταστάσεις που τα εξυπηρετούν.
·
Με τη ρύθμιση αυτή, επιπλέον, o Υπεύθυνος Ασφάλειας Λιμένα θα έχει εκ των
προτέρων την απαιτούμενη εκπαίδευση σε θέματα ασφάλειας, προκειμένου να
εκπληρώνει αποτελεσματικότερα τα καθήκοντα του (σημείο επαφής για θέματα
σχετικά με την ασφάλεια λιμένα), να είναι σε θέση να κατανοεί πλήρως τις
μελέτες ασφαλείας λιμένα και να εισηγείται κατάλληλα στην Αρχή Ασφάλειας λιμένα
για την εφαρμογή τους.
·
Επιπρόσθετα, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις ανατίθεται στους φορείς
διοίκησης και εκμετάλλευσης λιμένα και λιμενικών εγκαταστάσεων η ευθύνη για την
πραγματοποίηση αξιολόγησης ασφάλειας των λιμένων τους, τη σύνταξη των σχεδίων
ασφάλειας, τις αναθεωρήσεις αυτών και γενικότερα την υποχρέωση συμμόρφωσης προς
τις διατάξεις της Οδηγίας 2005/65/ΕΚ, του Διεθνούς Κώδικα για την ασφάλεια των
πλοίων και των λιμενικών εγκαταστάσεων (Κώδικα ISPS) και του Κανονισμού,
διαθέτοντας τους απαραίτητους προς τούτο πόρους. Επίσης, τους ανατίθεται η
ευθύνη διάθεσης πόρων και μέσων για την υλοποίηση των μέτρων ασφάλειας που
προβλέπονται στα εγκεκριμένα σχέδια ασφάλειας των λιμένων που διαχειρίζονται.