Το
οικονομικό περιβάλλον όπου αναπτύσσεται η ελληνική ακτοπλοΐα χαρακτηρίζεται από
έντονη εποχικότητα (αυξημένη ζήτηση κατά τους θερινούς μήνες και κατακόρυφη
πτώση κατά τους χειμερινούς), υψηλό κόστος λειτουργίας (το οποίο σε μεγάλο
βαθμό ρυθμίζεται από την πορεία της τιμής του πετρελαίου που, θεωρούμενη
μακροπρόθεσμα, είναι σταθερά ανοδική), αυξημένη προσφορά σε σχέση με τη ζήτηση
υπηρεσιών (η οποία βαίνει μειούμενη λόγω της ύφεσης), με αποτέλεσμα ο κλάδος να
βρίσκεται σε κρίση κατά την τελευταία 5-ετία αντιμετωπίζοντας, πλέον, θέμα
βιωσιμότητας.
Σύμφωνα
με στοιχεία του Υπουργείου η κίνηση επιβατών μειώθηκε κατά περίπου 25%, από
30,7 εκατομμύρια το 2009 σε 23 εκατομμύρια το 2012, ενώ κατά μέσο όρο οι
διεθνείς τιμές καυσίμων το 2011 ήταν 18% υψηλότερες από αυτές του 2010 και 39%
από αυτές του 2009, με το κόστος καυσίμων να ξεπερνά το 50% του λειτουργικού
κόστους ενός πλοίου.
Οι παρεμβάσεις που γίνονται στο
σχέδιο νόμου είναι αναγκαίες προκειμένου να διασφαλίσουμε τις θαλάσσιες
ενδομεταφορές, να αποτρέψουμε τον αφελληνισμό των πλοίων που θα συνεπάγεται
διόγκωση της ανεργίας.
Ειδικότερα:
·
Προκειμένου
να μειωθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες περιορίζεται ο αριθμός των
εγγράφων που απαιτείται να υποβληθούν μαζί με τη δήλωση δρομολόγησης του
πλοίου.
·
Στο
πλαίσιο της βελτιστοποίησης της σχέσης προσφοράς – ζήτησης, δίνεται η
δυνατότητα αντικατάστασης δρομολογημένου πλοίου με άλλο ίδιου είδους και
καταλληλότερου μεγέθους, πάντοτε με την προϋπόθεση επαρκούς κάλυψης των
συγκοινωνιακών αναγκών.
·
Αναγνωρίζοντας
την ιδιαιτερότητα των ταχυπλόων πλοίων, τα οποία εξυπηρετούν κατεξοχήν
τη θερινή τουριστική κίνηση, καθορίζονται διαδικασίες και όροι δρομολόγησης
διαφορετικοί από αυτούς που ισχύουν για τα συμβατικά πλοία: Ειδικότερα, η
ελάχιστη περίοδος δρομολόγησης θα είναι τέσσερις μήνες και η σχετική δήλωση θα
υποβάλλεται μέχρι την 30η Νοεμβρίου, ώστε να εξυπηρετείται ο κατάλληλος
σχεδιασμός βάσει των δεδομένων της τουριστικής κίνησης του προηγούμενου
καλοκαιριού και να παρέχεται αρκετός χρόνος για τον προγραμματισμό των
κρατήσεων της επόμενης περιόδου.
·
Με στόχο τον εξορθολογισμό του πλαισίου λειτουργίας της ακτοπλοΐας, η
υποχρέωση στελέχωσης συνδέεται με το χρόνο κατά τον οποίο το πλοίο
δραστηριοποιείται,
ενώ παύει όταν το πλοίο δεν είναι δρομολογημένο, εκτός κι αν πρόκειται για
προσωρινή διακοπή περιορισμένης διάρκειας, η οποία οφείλεται πχ σε ανωτέρα βία,
δυσμενείς καιρικές συνθήκες, έκτακτη επιθεώρηση, εξαιρετική ανάγκη, ή βλάβη
διάρκειας μέχρι 15 ημέρες.
Όλα τα νησιά διατηρούν την ακτοπλοϊκή
τους σύνδεση
Με τις ρυθμίσεις του
νόμου 2932/2001 δεν αλλάζει το καθεστώς της ετήσιας δρομολόγησης των πλοίων. Η δρομολόγηση των πλοίων παραμένει ετήσια
με δυνατότητα διακοπής δρομολογίων, μόνο για όσο διάστημα προβλέπεται από το
νόμο και υπό την προϋπόθεση της διατήρησης της συγκοινωνιακής κάλυψης. Επομένως
δεν υφίσταται θέμα έλλειψης ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών κατά τους
χειμερινούς μήνες.
Χάρτα δικαιωμάτων επιβατών – μέριμνα
για τα άτομα με αναπηρία
·
Καθιερώνεται η υποχρέωση των μεταφορέων και των φορέων εκμετάλλευσης των
λιμενικών τερματικών σταθμών, στο πλαίσιο των αντίστοιχων τομέων αρμοδιότητάς
τους, παροχής δωρεάν συνδρομής στα άτομα με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα.
·
Καθιερώνεται η ευθύνη του μεταφορέα σε περίπτωση ζημίας, από υπαιτιότητά
του, του εξοπλισμού των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα.
·
Επιβάλλεται η υποχρέωση στον μεταφορέα, σε περίπτωση που ζητήσει από τον
επιβάτη να τοποθετεί τις αποσκευές του σε συγκεκριμένο χώρο εναπόθεσης
αποσκευών, να εκδίδει σχετική απόδειξη και να ευθύνεται τη φύλαξή τους.