Σαράντα φάκελοι με στοιχεία ενδοομιλικών συναλλαγών ξένων πολυεθνικών και ελληνικών επιχειρήσεων «εξαφανίστηκαν» στη διάρκεια της θητείας της προηγούμενης κυβέρνησης, καθώς για άγνωστους μέχρι σήμερα λόγους έκλεισε όπως-όπως η μεγάλη έρευνα που είχε ξεκινήσει το 2010 για το «transfer pricing» στην Ελλάδα.
H τύχη των φακέλων αγνοείται από το 2012, όταν με στοιχεία της τότε ομάδας κρούσης του υπουργείου Ανάπτυξης επιβλήθηκαν τα πρώτα και μοναδικά σημαντικά πρόστιμα σε δύο μεγάλες πολυεθνικές για υποθέσεις παράνομων ενδοομιλικών συναλλαγών. Λίγους μήνες μετά αφαιρέθηκαν με νόμο οι αρμοδιότητες ελέγχου των ενδοομιλικών συναλλαγών από το ΥΠΑΝ, και ανατέθηκαν αποκλειστικά στο υπουργείο Οικονομικών από το οποίο δεν έχει υπάρξει η παραμικρή ένδειξη πως οι έλεγχοι συνεχίστηκαν.
Από τους συνολικά 41 φακέλους που είχαν ανοίξει το 2010 επί υπουργίας της Λούκας Κατσέλη, μόλις σε δύο περιπτώσεις οι έρευνες απέδωσαν καρπούς και επιβλήθηκαν υψηλά πρόστιμα, καθώς διαπιστώθηκε αδυναμία δικαιολόγησης των ενδοομιλικών συναλλαγών και τήρησης της αρχής των ίσως αποστάσεων μεταξύ μητρικών και θυγατρικών. Ηταν η περίπτωση της εταιρείας Philips, που τιμωρήθηκε το 2012 με 930.000 ευρώ και, λίγο αργότερα, η Kraft Foods στην οποία επιβλήθηκε πρόστιμο 1,27 εκατ. ευρώ για λογαριασμό της θυγατρικής της «Cadbury Ελλάς», η οποία είχε υποπέσει σε παραβάσεις το 2008.
Εκτοτε, όμως, η τύχη των περισσότερων από τους 41 φακέλους επιχειρήσεων που θα εξετάζονταν, αγνοείται. Πληροφορίες από τα συναρμόδια υπουργεία λένε πως στο πλαίσιο των ερευνών είχαν «προλάβει» να ανοίξουν συνολικά 10 φάκελοι, και μεταξύ αυτών εξετάζονταν στοιχεία για δύο ακόμη μεγάλες πολυεθνικές αλυσίδες λιανικής πώλησης, μια μεγάλη προμηθευτική εταιρεία ειδών μαζικής κατανάλωσης (απορρυπαντικά, είδη προσωπικής υγιεινής κ.ά.), μια φαρμακευτική επιχείρηση και μια εταιρεία από τον κλάδο των δομικών υλικών.
Ασαφείς αρμοδιότητες
Πιθανόν το πολιτικό κόστος, αλλά σίγουρα η πολυνομία, οι ασαφείς αρμοδιότητες και η δυσκολία συνεργασίας μεταξύ των υπουργείων Ανάπτυξης και Οικονομικών, που μέχρι το 2013 μοιράζονταν την ευθύνη των ελέγχων, οδήγησαν σε πάγωμα των υποθέσεων. Ομως δεν υπάρχει τίποτα που να δικαιολογεί την «εξαφάνιση» των φακέλων στη συνέχεια και την απροθυμία της τότε κυβέρνησης να συγκροτήσει έναν αποτελεσματικό ελεγκτικό μηχανισμό. Οι φάκελοι είτε έκλεισαν πριν καν ανοίξουν, είτε καταχωνιάστηκαν στα συρτάρια του υπουργείου Οικονομικών και της ΔΟΥ Μεγάλων Επιχειρήσεων.
Αδυναμία ελέγχων λόγω... πολυνομίας
Η μεγάλη αδυναμία των ερευνών για το transfer pricing στην Ελλάδα ήταν μέχρι πρότινος η πολυνομία. Υπήρχαν δύο διαφορετικοί νόμοι –ένας φορολογικός και ένας αγορανομικός– για τη διαδικασία ελέγχου των ενδοομιλικών συναλλαγών. Ο νόμος 3728/2008 όριζε τις αρμοδιότητες του υπουργείου Ανάπτυξης για τον έλεγχο των κοστολογικών στοιχείων και ο ν. 2238 /1994 του υπουργείου Οικονομικών για την αποφυγή διπλής φορολογίας και την κατανομή της φορολόγησης μεταξύ χωρών σε διασυνοριακές συναλλαγές.
Από το 2013 η κατάσταση αυτή άλλαξε. Ο νόμος 4223/2013 για τον ΕΝΦΙΑ κατάργησε πλήρως την αρμοδιότητα του υπουργείου Ανάπτυξης για ελέγχους στις συναλλαγές από το 2008 ώς το 2011 και έτσι όλες οι καταστάσεις των ενδοομιλικών συναλλαγών που είχαν υποβληθεί στη Διεύθυνση Κοστολόγησης και Ερευνας Αγοράς της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή μεταφέρθηκαν στις αρμόδιες υπηρεσίες της φορολογικής διοίκησης.
Επιπλέον τροποποιήθηκαν οι διατάξεις για την τεκμηρίωση ενδοομιλικών συναλλαγών για τα έτη έως το 2013 για τις ενδοομιλικές του 2014.
Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών
koutipandoras.gr