Με νέο νόμο και όχι κυβερνητική απόφαση σκοπεύει η κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα στην επανίδρυση (από μηδενική βάση) της ΕΡΤ. Η άμεση κατάθεση στη Βουλή του σχεδίου νόμου είναι – όπως υπογραμμίζουν κυβερνητικές πηγές – ουσιαστικά η υλοποίηση της προγραμματικής εξαγγελίας του ΣΥΡΙΖΑ, για να αποκατασταθούν η αδικία, αλλά και η διαρρηγμένη σχέση του πολίτη με τον δημόσιο φορέα.
Σύμφωνα με το κυβερνητικό σχέδιο, ο νέος νόμος δεν θα εγκλωβιστεί στο προηγούμενο νομικό καθεστώς και με αυτόν τον τρόπο θα αποκτηθεί άμεσα η δυνατότητα επίλυσης προβλημάτων και ελέγχου των πεπραγμένων από τον ενδιάμεσο φορέα της Δημόσιας Τηλεόρασης και της ΝΕΡΙΤ (συμβάσεις, οικονομική διαχείριση, ορκωτοί λογιστές κ.λπ.).
Στόχος της κυβέρνησης είναι να γίνουν όλα – σε ένα πλαίσιο Ετήσιου Σχεδίου Επανασυγκρότησης – από την αρχή:
◆ επανίδρυση από μηδενική βάση,
◆ νέο οργανόγραμμα,
◆ αξιολόγηση του προσωπικού,
◆ νέες μορφές συνεργατικής και συμμετοχικής διοίκησης σε ένα πλαίσιο.
Με αυτόν τον τρόπο – όπως λένε κυβερνητικές πηγές – δεν θα μπει η ΕΡΤ (ξανά) σε καθεστώς μετάβασης και νομικής αστάθειας, τη στιγμή μάλιστα που εκκρεμούν και ενώπιον της Δικαιοσύνης καταγγελίες, αγωγές, θέματα αποζημιώσεων κ.λπ.
Η κυβέρνηση σκοπεύει να προχωρήσει γρήγορα αλλά με προσεκτικά μελετημένα βήματα στην υλοποίηση του σχεδίου της για τη δημιουργία της νέας ΕΡΤ, ώστε να αποφύγει την επιστροφή στις παθογένειες του παρελθόντος. Το πλαίσιο στο οποίο θα εξελιχθεί η κυβερνητική προσπάθεια είναι:
◆ Επεξεργασία ολοκληρωμένης πρότασης η οποία θα λαμβάνει υπόψη την ανάγκη για ασφαλή επίλυση πολύπλοκων νομικών ζητημάτων.
◆ Μηδενική δημοσιονομική επιβάρυνση.
◆ Σχέδιο νόμου και όχι με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ). Με αυτόν τον τρόπο η ΕΡΤ δεν θα επανέλθει στο προηγούμενο καθεστώς λειτουργίας βάσει του Ν.1730/1987, τον οποίο στη συνέχεια η κυβέρνηση θα έπρεπε να τροποποιήσει ή και να καταργήσει.
Με λίγα λόγια, η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να στείλει το μήνυμα της εκ του μηδενός θεμελίωσης νέων θεσμών και όχι της επιστροφής σε παθογένειες τις οποίες ως Αριστερά έχει καταγγείλει.
Σχέδιο νόμου
Με την υποβολή σχεδίου νόμου, όπως υποστηρίζουν στο Μέγαρο Μαξίμου, θα καταστεί σαφές ότι η κυβέρνηση έχει επεξεργαστεί συνολικά το ζήτημα και δεν αρκείται στην επαναφορά του προηγούμενου πλαισίου και των παθογενειών του, ότι δεν λειτουργεί με προχειρότητα ούτε με ρεβανσισμό.
Αντίθετα, στην περίπτωση της ΚΥΑ η κυβέρνηση θα αποδεχτεί ως πλαίσιο λειτουργίας, διοίκησης κ.λπ. την κατάσταση της 11ης Ιουνίου 2013.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, ως αντιπολίτευση, είχε αναδείξει τις παθογένειες της προηγούμενης κατάστασης, όπως και το γεγονός ότι αυτές λειτούργησαν ως πρόσχημα για την επιβολή του «μαύρου» από την προηγούμενη κυβέρνηση.
Στην κυβέρνηση υπογραμμίζουν και όσα ακολούθησαν το «μαύρο» και κυρίως τον ανιδιοτελή αγώνα των χιλιάδων εργαζομένων που απολύθηκαν. Το εγχείρημα της αυτοδιοίκησης και η κινητοποίηση των πολιτών στον αγώνα αυτόν ανέδειξαν τις παθογένειες της προηγούμενης κατάστασης και κυρίως απαιτούν η μελλοντική λειτουργία της ΕΡΤ να στηριχθεί πάνω σε θεμέλιο δημοκρατίας με σκοπό την ποιοτική αναβάθμιση του παρεχόμενου ενημερωτικού, πολιτιστικού και ψυχαγωγικού προγράμματος.
«Ο αγώνας τους αυτός» υπογραμμίζουν κυβερνητικοί κύκλοι «δεν υπονομεύεται με μια πλήρη και ασφαλή νομοθετική πρωτοβουλία, μόνο και μόνο επειδή θα απαιτήσει χρόνο (περί τον μήνα), αντίθετα αποτελεί την πραγματοποίηση των διεκδικήσεων τους και τη σταθερή εξασφάλισή τους».
Νομικό παράδοξο
Σε αντίθεση με την εξουσιοδοτική δυνατότητα που παρέχει το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο, βάσει της οποίας η ΕΡΤ έκλεισε με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και Κοινή Υπουργική Απόφαση, τη στιγμή αυτήν υφίσταται ένας νόμος περί ΝΕΡΙΤ, ο οποίος δεν δίνει τη δυνατότητα αυτήν. Υπ’ αυτήν την έννοια, όπως λένε στο Μέγαρο Μαξίμου, δεν μπορεί μια ΚΥΑ να καταργήσει έναν νόμο, τη στιγμή που δεν υπάρχει τέτοια εξουσιοδοτική δυνατότητα, εκτός αν η κυβέρνηση πρέπει να ενεργοποιήσει και να ακολουθήσει μνημονιακές διατάξεις.
Κάτι τέτοιο, λένε οι ίδιες πηγές, «θα δημιουργούσε νομικό παράδοξο, θα οδηγούσε σε μια πρώτη κυβερνητική απόφαση - στίγμα περί της κατάργησης νόμων μέσω Υπουργικών Αποφάσεων, αναντίστοιχη προς τις προγραμματικές δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ, ακολουθώντας την ανεπίτρεπτη νομική πρωτοτυπία που εμπνεύστηκαν και εφάρμοσαν οι μνημονιακές κυβερνήσεις».
Η επιχειρηματολογία που αναπτύσσει η κυβέρνηση σχετικά με την τακτική που θα ακολουθήσει για το άνοιγμα της ΕΡΤ ολοκληρώνεται ως εξής:
«Ακόμα και αν αποδεχθούμε πολιτικά και νομικά τη δυνατότητα κατάργησης νόμου μέσω ΚΥΑ, και πέραν της κατάργησης της ΝΕΡΙΤ, τα ειδικότερα ζητήματα που θα απασχολούσαν τον νέο νόμο για την επανίδρυση της ΕΡΤ, που θα ακολουθήσει την υπογραφή της ΚΥΑ, θα ρυθμίζονται μέχρι εκείνη τη στιγμή με το προηγούμενο νομικό πλαίσιο της ΕΡΤ.
Το γεγονός αυτό θα δυσχεράνει και νομικά και ουσιαστικά τη διαβούλευση με τους φορείς και την κοινωνία και ταυτόχρονα θα αφοπλίσει νομικά την όποια μεταγενέστερη νομοθετική πρωτοβουλία, αφού για παράδειγμα θα έχουν αναβιώσει εργασιακά και μισθολογικά προνόμια των ολίγων. Η μεταγενέστερη νομοθετική κατάργηση των οποίων θα δύναται, νομικά, να θεωρηθεί ως ανεπίτρεπτη νομικά δυσμενής μεταβολή των συνθηκών».
«Η ακύρωση των μνημονίων και των εφαρμοστικών νόμων» υπογραμμίζουν οι ίδιες πηγές «εντάσσεται σε ένα γενικό κυβερνητικό πλαίσιο αγώνα με συμμέτοχη την κοινωνία και θα πρέπει να εναρμονιστεί με την ευρύτερη νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ παράλληλα θα τροφοδοτεί με το επιχείρημα της ουσιαστικής ριζοσπαστικής μεταρρύθμισης την εν εξελίξει διαπραγμάτευση».
topontiki.gr