Οι συγχωνεύσεις εμφανίζονται σαν μονόδρομος στην ακτοπλοΐα, παρά τα εμπόδια και τις δυσκολίες που καλείται να υπερνικήσει μία τέτοια προοπτική.Ολα τα σενάρια εξετάζονται και αναμένεται να ξεδιπλωθούν όταν ολοκληρωθούν και οι διαδικασίες ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.
Η ανάγκη για κοινές συνέργειες αλλά και συγχωνεύσεις συζητούνται ανοικτά πλέον στην Ακτή Μιαούλη, ενώ αποτυπώνεται και στις ετήσιες οικονομικές εκθέσεις ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Αξίζει να αναφερθεί ότι σημαίνων παράγοντας της ποντοπόρου ναυτιλίας, με ενδιαφέροντα στην ακτοπλοΐα, τόνιζε πρόσφατα την ανάγκη δημιουργίας μεγαλύτερων επιχειρηματικών σχημάτων μέσω συγχωνεύσεων, προκειμένου να εξασφαλισθεί η στοιχειώδης βιωσιμότητα του κλάδου. Η πολιτεία και τα θεσμικά όργανα που ελέγχουν τον ανταγωνισμό, ανέφερε χαρακτηριστικά ο ίδιος παράγοντας, θα πρέπει να δουν με θετικό μάτι τη δημιουργία ενός μεγάλου ομίλου στην ακτοπλοΐα, ο οποίος θα καταφέρει να διατηρήσει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες εν ζωή.
Επίσης, ενδεικτική είναι η επισήμανση του διοικητικού συμβουλίου της ΑΝΕΚ στην ετήσια οικονομική έκθεση της εταιρείας. «Από την πλευρά των εταιρειών, αναφέρει, είναι επιτακτική η ανάγκη για εξεύρεση ρευστότητας με διάφορους τρόπους, όπως οι πωλήσεις πλοίων, οι αυξήσεις κεφαλαίου, η μείωση του λειτουργικού κόστους και η περαιτέρω ανάπτυξη συνεργασιών».
Και σε άλλο σημείο προσθέτει ότι «μετά την επιτυχή κίνηση της σύστασης κοινοπραξίας το 2011 με τον όμιλο ATTICA σε δύο κύριες γραμμές δραστηριοποίησης, η διοίκηση του ομίλου εξετάζει τα περιθώρια για περαιτέρω ανάπτυξη συνεργασιών με σκοπό την επίτευξη οικονομιών κλίμακας».
Η κοινοπραξία ΑΝΕΚ-Attica Group στις γραμμές του Ηρακλείου και της Αγκόνας θεωρείται σήμερα το πιο επιτυχημένο παράδειγμα συνεργειών στον κλάδο, και ανοίγει το δρόμο για περαιτέρω κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση.
Η τάση αυτή ενισχύεται και από την υλοποίηση του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας «Αανασυγκρότηση και άλλες διατάξεις», που συζητήθηκε τις προηγούμενες ημέρες στην Επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της Βουλής, η εφαρμογή του οποίου θα δημιουργήσει μεγαλύτερη ευελιξία στον κλάδο, όπως αναφέρει στην ετήσια έκθεσή του το διοικητικό συμβούλιο της Attica group.
Επισημαίνεται ότι, στην παρούσα φάση, το βασικότερο πρόβλημα της ακτοπλοΐας είναι η έλλειψη ρευστότητας, όπως αναγνωρίστηκε και στη συζήτηση στη Βουλή, η οποία, σε πολλές περιπτώσεις, οδηγεί σε αδυναμία εκπλήρωσης των υποχρεώσεων των εταιρειών.
Στο πλαίσιο αυτό, η στήριξη των εταιρειών του κλάδου από την πολιτεία και τις τράπεζες κρίνεται επιβεβλημένη προκειμένου να αποφευχθούν ενδεχόμενες δυσμενέστερες εξελίξεις στην ακτοπλοΐα, όπως επισημαίνεται από τους εκπροσώπους της ακτοπλοΐας.
Επίσης, οι συνέργειες και η επίτευξη οικονομιών κλίμακας είναι μία από τις «απαντήσεις» στην κρίση παράλληλα με τις αναδιατάξεις στόλων, αποδρομολογήσεις πλοίων, αλλά και τις πωλήσεις ορισμένων εξ αυτών, ενώ ανοικτό θέμα παραμένουν και οι αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, σε μεταγενέστερο χρόνο.
Στο βαθμό πάντως που δεν προχωρήσουν στρατηγικές κινήσεις συνεργασιών, ο κίνδυνος αφελληνισμού της ακτοπλοΐας είναι προ των πυλών, καθώς ξένα επενδυτικά funds πλησιάζουν ήδη τις εταιρείες προκειμένου να τις ενισχύσουν κεφαλαιακά με όρους δυσβάσταχτους.
Σε περίπτωση μη επιστροφής των κεφαλαίων με τους όρους που έχουν τα funds, θα πάρουν τον έλεγχο της εταιρείας.
Οι 4 εισηγμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες εμφανίζουν στη διάρκεια του 2012 συνολικές ζημιές ύψους 222,95 εκατ. ευρώ έναντι 209,7 εκατ. ευρώ το 2011, ενώ οι δανειακές τους υποχρεώσεις διαμορφώνονται σε 1,056 δισ. ευρώ.
Στην ΑΝΕΚ, οι δανειακές υποχρεώσεις ανέρχονται σε 274,9 εκατ. ευρώ,ενώ η καθαρή αξία των πλοίων διαμορφώθηκε στα 320,9 εκατ. ευρώ. Στην Attica Group οι τραπεζικές υποχρεώσεις του ομίλου ανέρχονται στα 341,35 εκατ. ευρώ, ενώ οι αξίες των πλοίων στα 706,7 εκατ. ευρώ.
Στη Minoan Lines, ο συνολικός δανεισμός του ομίλου ανέρχεται στα 242,9 εκατ. ευρώ και η αξία των πλοίων στα 401,06 εκατ. ευρώ. Επίσης, στη ΝEL Lines οι δανειακές της υποχρεώσεις ανέρχονται στα 138,27 εκατ. ευρώ και η αναπόσβεστη αξία των πλοίων της στα 112,14 εκατ. ευρώ.
Υπολογίζεται ότι οι πέντε μεγαλύτερες επιχειρήσεις μεταφέρουν από τον Πειραιά το 80% των επιβατών.
naftemporiki.gr
Η ανάγκη για κοινές συνέργειες αλλά και συγχωνεύσεις συζητούνται ανοικτά πλέον στην Ακτή Μιαούλη, ενώ αποτυπώνεται και στις ετήσιες οικονομικές εκθέσεις ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Αξίζει να αναφερθεί ότι σημαίνων παράγοντας της ποντοπόρου ναυτιλίας, με ενδιαφέροντα στην ακτοπλοΐα, τόνιζε πρόσφατα την ανάγκη δημιουργίας μεγαλύτερων επιχειρηματικών σχημάτων μέσω συγχωνεύσεων, προκειμένου να εξασφαλισθεί η στοιχειώδης βιωσιμότητα του κλάδου. Η πολιτεία και τα θεσμικά όργανα που ελέγχουν τον ανταγωνισμό, ανέφερε χαρακτηριστικά ο ίδιος παράγοντας, θα πρέπει να δουν με θετικό μάτι τη δημιουργία ενός μεγάλου ομίλου στην ακτοπλοΐα, ο οποίος θα καταφέρει να διατηρήσει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες εν ζωή.
Επίσης, ενδεικτική είναι η επισήμανση του διοικητικού συμβουλίου της ΑΝΕΚ στην ετήσια οικονομική έκθεση της εταιρείας. «Από την πλευρά των εταιρειών, αναφέρει, είναι επιτακτική η ανάγκη για εξεύρεση ρευστότητας με διάφορους τρόπους, όπως οι πωλήσεις πλοίων, οι αυξήσεις κεφαλαίου, η μείωση του λειτουργικού κόστους και η περαιτέρω ανάπτυξη συνεργασιών».
Και σε άλλο σημείο προσθέτει ότι «μετά την επιτυχή κίνηση της σύστασης κοινοπραξίας το 2011 με τον όμιλο ATTICA σε δύο κύριες γραμμές δραστηριοποίησης, η διοίκηση του ομίλου εξετάζει τα περιθώρια για περαιτέρω ανάπτυξη συνεργασιών με σκοπό την επίτευξη οικονομιών κλίμακας».
Η κοινοπραξία ΑΝΕΚ-Attica Group στις γραμμές του Ηρακλείου και της Αγκόνας θεωρείται σήμερα το πιο επιτυχημένο παράδειγμα συνεργειών στον κλάδο, και ανοίγει το δρόμο για περαιτέρω κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση.
Η τάση αυτή ενισχύεται και από την υλοποίηση του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας «Αανασυγκρότηση και άλλες διατάξεις», που συζητήθηκε τις προηγούμενες ημέρες στην Επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της Βουλής, η εφαρμογή του οποίου θα δημιουργήσει μεγαλύτερη ευελιξία στον κλάδο, όπως αναφέρει στην ετήσια έκθεσή του το διοικητικό συμβούλιο της Attica group.
Επισημαίνεται ότι, στην παρούσα φάση, το βασικότερο πρόβλημα της ακτοπλοΐας είναι η έλλειψη ρευστότητας, όπως αναγνωρίστηκε και στη συζήτηση στη Βουλή, η οποία, σε πολλές περιπτώσεις, οδηγεί σε αδυναμία εκπλήρωσης των υποχρεώσεων των εταιρειών.
Στο πλαίσιο αυτό, η στήριξη των εταιρειών του κλάδου από την πολιτεία και τις τράπεζες κρίνεται επιβεβλημένη προκειμένου να αποφευχθούν ενδεχόμενες δυσμενέστερες εξελίξεις στην ακτοπλοΐα, όπως επισημαίνεται από τους εκπροσώπους της ακτοπλοΐας.
Επίσης, οι συνέργειες και η επίτευξη οικονομιών κλίμακας είναι μία από τις «απαντήσεις» στην κρίση παράλληλα με τις αναδιατάξεις στόλων, αποδρομολογήσεις πλοίων, αλλά και τις πωλήσεις ορισμένων εξ αυτών, ενώ ανοικτό θέμα παραμένουν και οι αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, σε μεταγενέστερο χρόνο.
Στο βαθμό πάντως που δεν προχωρήσουν στρατηγικές κινήσεις συνεργασιών, ο κίνδυνος αφελληνισμού της ακτοπλοΐας είναι προ των πυλών, καθώς ξένα επενδυτικά funds πλησιάζουν ήδη τις εταιρείες προκειμένου να τις ενισχύσουν κεφαλαιακά με όρους δυσβάσταχτους.
Σε περίπτωση μη επιστροφής των κεφαλαίων με τους όρους που έχουν τα funds, θα πάρουν τον έλεγχο της εταιρείας.
Οι 4 εισηγμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες εμφανίζουν στη διάρκεια του 2012 συνολικές ζημιές ύψους 222,95 εκατ. ευρώ έναντι 209,7 εκατ. ευρώ το 2011, ενώ οι δανειακές τους υποχρεώσεις διαμορφώνονται σε 1,056 δισ. ευρώ.
Στην ΑΝΕΚ, οι δανειακές υποχρεώσεις ανέρχονται σε 274,9 εκατ. ευρώ,ενώ η καθαρή αξία των πλοίων διαμορφώθηκε στα 320,9 εκατ. ευρώ. Στην Attica Group οι τραπεζικές υποχρεώσεις του ομίλου ανέρχονται στα 341,35 εκατ. ευρώ, ενώ οι αξίες των πλοίων στα 706,7 εκατ. ευρώ.
Στη Minoan Lines, ο συνολικός δανεισμός του ομίλου ανέρχεται στα 242,9 εκατ. ευρώ και η αξία των πλοίων στα 401,06 εκατ. ευρώ. Επίσης, στη ΝEL Lines οι δανειακές της υποχρεώσεις ανέρχονται στα 138,27 εκατ. ευρώ και η αναπόσβεστη αξία των πλοίων της στα 112,14 εκατ. ευρώ.
Υπολογίζεται ότι οι πέντε μεγαλύτερες επιχειρήσεις μεταφέρουν από τον Πειραιά το 80% των επιβατών.
naftemporiki.gr